InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport op Ameland

Wintersport op Ameland

Wintersport op Ameland Je zou het misschien niet direct bedenken, maar het Waddeneiland Ameland is een uitstekend gebied waar je leuk kunt wintersporten. Je hoeft er niet voor te vliegen en toch ben je er in de winter even helemaal uit. Als er sneeuw en ijs ligt, dan is het een heerlijk gebied voor winterwandelingen, schaatspartijen en zelfs voor langlauftochten door de duinen.

Snowkite op Ameland

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Sprookje

Ameland heeft een mild klimaat, maar de winters kunnen er behoorlijk streng zijn. Als het zeewater is afgekoeld kan het op de Waddeneilanden koud en winters worden. Ligt er eenmaal sneeuw, dan is het eiland als in een sprookje. Besneeuwde duinen en bossen, een wit strand en besneeuwde daken van de huizen en boerderijen maken het plaatje compleet. Als dan de wegen rustiger worden omdat de auto’s in de garage blijven staan, is het een oase van rust en winterplezier.

Wandelen

Allereerst is een winters en besneeuwd eiland een verrukkelijk gebied om te wandelen. De winterse geluiden zijn een verademing en hebben een rustgevende werking. In het winterse zonnetje krijg je kleur op de wangen en broodnodige vitaminen binnen om de winterdip door te komen.

Kaapsduun - Foto Petra de Jong / Bron: Petra de JongKaapsduun - Foto Petra de Jong / Bron: Petra de Jong

Sleetje rijden

Voor de jeugd is het de tijd van sleetje rijden. Populair is het roetsjen vanaf de hoogste duinen. Clubjes kinderen trekken naar het Engelsmanduun of Kaapsduun om van de hoogste duin te glijden. Voor oudere jeugd is het sleetje rijden achter een trekker populair. Een slinger van aan elkaar geknooptje sleetjes glijdt achter de trekker door de straten. Er zijn zelfs speciale vriendensleetjesclubs op het eiland.

Arrensleeën

Zodra er genoeg sneeuw op de wegen ligt zijn de eerste bellen van arrensleeën te horen. De gemeente houdt met het strooibeleid zoveel mogelijk rekening met deze sport. Als er lang genoeg sneeuw ligt, schrijft de Arrensleecommissie een arrensleewedtrijd uit, die traditiegetrouw op het vliegveld bij Ballum plaatsvindt.

Schaatsen

Alle dorpen hebben hun eigen ijsbaan en ijsvereniging. Zodra de vorst zich aandient bereiden de ijsclubs de ijsbanen voor. Om tochten te maken kan er geschaatst worden van dorp naar dorp via de dijksloot. Populair is ook het schaatsen op het rietplak in de duinen bij Hollum. Als er, voor de vorst intreedt, voldoende riet is weggesneden, is dit een prachtige baan midden in de natuur.

Foto Petra de Jong / Bron: Petra de JongFoto Petra de Jong / Bron: Petra de Jong

Langlaufen

Bij voldoende sneeuwval zetten liefhebbers langlaufroutes uit en hebben sommige bedrijven langlauflatten in de verhuur. Het is een onNederlandse ervaring op het eiland zonder bergen, maar met hoogteverschillen door het duinlandschap.

Snowkite

Een spectaculaire wintersport is het snowkite. Als de omstandigheden er naar zijn, trekken Amelander kiters naar weilanden waar gekite kan worden. Spectaculaire sprongen en duikelende salto's in een besneeuwd landschap zijn het gevolg. Het zijn de surfkiters die in de winter het water voor de sneeuw verruilen.

Foto - Jantina Scheltema / Bron: Persbureau AmelandFoto - Jantina Scheltema / Bron: Persbureau Ameland

Winterse wadwandeling

Een bijzondere beleving is het aanschouwen van het ijs op de Waddenzee. Als na een lange vorstperiode het ijs gaat werken, kunnen er metershoge ijsschotsen ontstaan. Kruiend ijs is ijs dat in beweging komt door harde wind en stroming. De ijsschotsen schuiven op elkaar en maken enorme ijsmassa’s. Een Waddenzee met ijs is een heel bijzondere waarneming en totaal anders dan de Waddenzee onder zomerse condities.

Lekker lezen

Een winters verblijf op Ameland wordt extra fijn met een lekker boek op schoot. Op het eiland is een bibliotheek aanwezig met twee vestigingen, een in Hollum en een in Nes. Eilanders kunnen gewoon lid worden van de bieb en voor mensen die kort op het eiland verblijven is er een speciaal klein abonnement.

Zeehonden

In de winter verharen de pups van de grijze zeehond. Ze trekken daarvoor soms naar het eiland. In een
Kruiend IJs - Foto Theo Kiewiet / Bron: Theo KiewietKruiend IJs - Foto Theo Kiewiet / Bron: Theo Kiewiet
week of twee tot drie raken ze hun donzige vacht kwijt. Tijdens die ruiperiode liggen ze op het droge, op zandplaten in de Waddenzee of op het strand van de eilanden. Het is een mooi gezicht, maar blijf wel op afstand en laat de zeehond met rust.

Isolement

De veerboot naar het eiland is sterk genoeg om door een ijzige Wadenzee te ploegen. Wordt het ijs dik en sterk, dan wordt er een ijsbreker ingezet, om de bereikbaarheid van het eiland te waarborgen. Een volslagen isolement van het vasteland is iets uit de herinnering. Die barre omstandigheden met luchtbruggen komen niet meer voor, maar mocht het gebeuren, dan liggen de draaiboeken klaar.

Wintersport op Anmeland

Legenda
A. Winterse wadwandeling met kruiend ijs
B. Arrensleewedstrijd
C. Snowkiten
D. Sleetje glijden vanaf duin
E. IJsbaan Nes
F. Sleetje glijden vanaf duin
G. IJsbaan Ballum
H. IJsbaan Hollum
I. Rietplak
J. Ruiende zeehonden
K. Dieksloat
L. Langlaufen
M. Warme chocolademelk
N. Warme chocolademelk
O. Warme chocolademelk
P. Warme chocolademelk

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waddeneiland Ameland – Paarden EilandWaddeneiland Ameland – Paarden EilandOp Ameland zie je heel veel paarden. Ze worden hier en daar nog gebruikt voor het boerenwerk en de andere paarden zijn o…
Wat is kruiend ijs?Als het stopt met vriezen is het ijs niet meteen verdwenen. Er doet zich dan een ander fenomeen voor dat zowel prachtig…
Vlinder – Bruine eenstaart op AmelandVlinder – Bruine eenstaart op AmelandOp de soortenkaart van nachtvlinders staat de bruine eenstaart niet veelvuldig aangestipt op Ameland, maar hij komt er v…
Ballum – Dorp op AmelandBallum – Dorp op AmelandAmeland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Anmeland
  • VVV Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Petra de Jong
  • Afbeelding bron 3: Petra de Jong
  • Afbeelding bron 4: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 5: Theo Kiewiet

Reageer op het artikel "Wintersport op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Special: Kerstvakantie
Schrijf mee!