InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Reisapotheek op vakantie: Tips & medische hulp in 5 talen

Reisapotheek op vakantie: Tips & medische hulp in 5 talen

Reisapotheek op vakantie: Tips & medische hulp in 5 talen Als je op vakantie gaat is het goed om een reisapotheek met middelen en medicijnen mee te nemen voor EHBO, ongelukjes, ongemakken, pijn en ziekte. Welke medicatie of soort middelen hangt natuurlijk mede af van je vakantiebestemming, het land, je verblijfplaats, de reisduur. In dit artikel Tips voor een basis reisapotheek met belangrijke middeltjes voor op reis en ook medische begrippen (apotheek, arts, tandarts, ziekenhuis) in 5 talen voor als je ziek wordt in het buitenland en hulp nodig hebt

Medische hulp in 5 talen

Basisinhoud reisapotheek vakantie

Als je op vakantie gaat, denk je liever niet aan ongelukken, ongemakken en ziektes. Een ongelukje zit echter in een klein hoekje, zo ook vakantieongemakken en ongelukken zoals vallen als je een berg beklimt, eten dat verkeerd valt, diarree, allergie, zonnebrand, pijn, jeuk of andere klachten.

Hoeveel en welke middelen je het beste mee kunt nemen hangt natuurlijk van een aantal zaken af. Zo zal je als je met het vliegtuig naar een vakantiebestemming gaat en geboekt hebt in een vijf sterren hotel minder middelen mee hoeven nemen dan wanneer je een trektocht, kampeertocht, een avontuurlijke vakantie of survivaltocht op het programma hebt staan. Je kunt de reisapotheek natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Hieronder worden middelen en medicijnen genoemd die in elk geval goed zijn om mee te nemen op reis of naar je vakantiebestemming.

Middelen en medicatie

  • Pijnstillende en koortswerende middelen
  • Middelen tegen acute diarree
  • ORS-tabletten of zakjes tegen uitdroging bij diarree
  • Laxeermiddelen
  • Middelen tegen reisziekte
  • Ontsmettingsmiddel (wonden ontsmetten)
  • Middel tegen jeuk (als gevolg van insectenbeten, kwallenbeten etc.)
  • Pleisters, kleefpleister
  • Snelverband
  • Steriele gaasjes
  • Zwachtels en/of tape
  • Zonnebrandmiddel
  • Thermometer
  • Pincet (evt. ook tekenpincet)
  • Verbandschaar

Middelen en dosering

Denk er bij bepaalde medicijnen aan, zoals bij pijnstillende en koortswerende middelen, dat kinderen van verschillende leeftijden andere doseringen of middelen nodig hebben (b.v. zorg voor zowel aspirine als sinaspril als je jonge kinderen hebt).

Medicijnen en vakantie

Als je medicijnen die je nu of standaard slikt mee moet nemen op vakantie is het goed om te weten dat te hoge temperaturen niet goed zijn voor medicijnen. De houdbaarheid kan zelfs korter worden dan de datum die op de verpakking is aangegeven. Zoek om deze reden dus altijd een koel plekje uit voor je reisapotheek. Indien medicijnen in de koelkast bewaard dienen te worden, staat dit altijd op de verpakking. Heb je specifieke vragen of twijfels over medicijnen en vakantie, dan is het raadzaam om de apotheek van tevoren informatie en advies te vragen.

Medische Hulp - Termen in 5 talen

Bovengenoemde middelen voor in je reisapotheek zijn handig voor zelfzorg en eerste hulp bij ongelukjes (EHBO). Als je onverhoopt echt (ernstig) ziek wordt in het buitenland en je goede professionele medische hulp nodig hebt, is het goed om de benamingen in de verschillende talen te weten.

NederlandsEngelsDuitsFransSpaansItaliaansGrieks
ApotheekPharmacyApothekePharmacieFarmacia FarmaciaPharmakeío
ArtsDoctorArtzMédecinMedicoMedicoIatró
TandartsDentistZahnartzDentisteDentista DentistaOdontiatro
ZiekenhuisHospitalKrankenhausHôpitalHospitalOspedaleNosokomeío

Goed voorbereid op reis en vakantie is belangrijk voor het geval er iets mocht gebeuren, maar ik wens iedereen een prettige, gezonde en EHBO-loze vakantie toe!
Gerelateerde artikelen
Gezondheidsproblemen op reis: tipsOok op vakantie kan het voorkomen dat je ziek wordt, heel vervelend natuurlijk. In het buitenland werkt het vaak net iet…
Reisapotheek: welke geneesmiddelen meenemen op vakantie?Reisapotheek: welke geneesmiddelen meenemen op vakantie?Op reis gaan is vaak een belevenis waar je al lange tijd naar uitgekeken hebt. Om je vakantie niet door ziekte of andere…
Noodzakelijke medicijnen helaas vaak een douaneprobleemNoodzakelijke medicijnen helaas vaak een douaneprobleemMenigeen gebruikt dagelijks persoonlijke medicijnen, die dus in de handbagage mee moeten als je naar het buitenland gaat…
Wat moet er in de EHBO kofferWaar je ook bent, thuis, op het werk, op school, op vakantie of tijdens een uitstapje, een EHBO koffer is altijd handig…
Reizen bij medicijngebruik: denk aan uw medicijnpaspoortReizen bij medicijngebruik: denk aan uw medicijnpaspoortGaat u reizen en gebruikt u medicijnen die door een arts zijn voorgeschreven? Dan heeft u een medicijnpaspoort nodig, oo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Reisapotheek op vakantie: Tips & medische hulp in 5 talen"

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 05-07-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!