InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Sankt Moritz - Bakermat van de wintersport

Sankt Moritz - Bakermat van de wintersport

Sankt Moritz - Bakermat van de wintersport Sankt Moritz heeft voor velen een mondaine bijklank. En terecht. Maar de regio Engadin, met vijf grote skistations en toppen boven de 4000 meter, mag vooral geprezen worden om haar natuur en infrastructuur. De vallei in de zuidelijke Alpen garandeert op-en-top sneeuwplezier.

St. Moritz is een van de meest populaire vakantiebestemmingen in de wereld

Chic, elegant en exclusief, met een uitgesproken kosmopolitische sfeer. Het droge, mousserende "champagne klimaat" is legendarisch en de beroemde St. Moritz zon schijnt gemiddeld 322 dagen per jaar. De stad dankt zijn oorsprong aan zijn geneeskrachtige bronnen, die al meer dan 3000 jaar bekend zijn. Naast de uitstekende locatie, boven en naast het meer, biedt St. Moritz een aantrekkelijke mix van natuur, cultuur, sport, activiteit en rust.

De bakermat van de wintersport, zo wordt Sankt Moritz wel eens genoemd. De stad was het eerste oord in de Alpen dat wintersportfaciliteiten bood. En daar bleef het niet bij. Het gebied had de eerste skischool en skilift in het land, bouwde het eerste Alpijnse luxehotel en richtte de eerste toeristische dienst in Zwitserland op. Bovendien waren zij de eerste Zwitsers die licht konden maken door middel van elektriciteit. Een indrukwekkende geschiedenis van een vallei waar je winter en zomer kunt genieten.

De zon van St. Moritz is intenser, het "champagne klimaat" zorgt ervoor dat de sneeuw droger en veiliger is dan ergens anders. Deze componenten, samen met de Oberengadin meren en valleien op de achtergrond zorgen voor een waaier van aanbiedingen, die activiteiten bieden met kwaliteit en verscheidenheid: Alpine en Nordic skiën, Cresta Run, Bob Run, paardenraces op het bevroren meer, polo, cricket, golf en curling toernooien, de Olympische skischans, Gourmet en muziekfestivals in de winter. Mountainbiken, inline skaten, wandelen, windsurfen, schaatsen, golf, tennis, zeilen, opera, kunst en cultuur, het Nationaal Park in de zomer - allemaal binnen een paar minuten.

Corviglia, Corvatsch, Diavolezza, Pizzet en Muottas Muragl, de grote skistations in de Engadin, bieden uren skipret. Beginners kunnen dan weer terecht in de vele pittoreske dorpjes. Met het openbaar vervoer ben je snel in Sankt Moritz, waar het centraal gelegen meer zich leent voor heel wat activiteiten. Gezelligheid troef!

Eten en drinken

Elk dorp heeft gezellige etablissementen, maar het centrum van Sankt Moritz is dé plaats om elkaar te ontmoeten bij een goed glas wijn. Geen traditionele après-ski maar eerder een gemoedelijk samenzijn met versnaperingen. Geraffineerd, heet dat dan.

De Beste plekjes

  • Pavarotti and friends, unieke wijnbar waar een lijvige man met gitzwarte baard de show steelt. Hij had écht Luciano’s tweelingbroer kunnen zijn. Plazza dal Mulin 3.
  • Hauser, steengrill. Leuk om met vrienden te doen. Via Traunter Plazzas 7.
  • Lucas Churrascaria Posthaus, Argentijnse keuken voor een zeer redelijke prijs. Een aanrader voor vleesliefhebbers! Via da Vout 3.
  • Cascade, restaurant en bar. Aperitief en/of cocktails in jugendstildecor. Via Somplaz 6, www.cascadestmoritz.com.
  • Stübli, de bar waar de avond wordt ingezet. Wintersporters treffen elkaar hier om vervolgens samen te gaan stappen. Hotel Schweizerhof, Via dal Bagn 54.

Erheen

  • Sankt Moritz ligt op zo’n 900 km of 9 uur rijden van Brussel.
  • Een alternatief is de hogesnelheidstrein naar Zürich, waarna je verder spoort naar eerst Chur en vervolgens met de Glacier Express naar St. Moritz. Info: www.b-europe.com, www.rhb.ch.
  • Met het vliegtuig kan ook. Zowel Brussels Airlines als Swiss vliegen naar Zürich, waar je op de trein kunt stappen richting bergen. Info: www.brusselsairlines.com, www.swiss.com, www.glacierexpress.ch.

Tip

Het Clubdorp Roi Soleil (Club Med) is ideaal gelegen om het skigebied te ontdekken. In dit Clubdorp spreekt een deel van het personeel Nederlands.

Sankt Moritz in cijfers

  • 4 grote en 7 kleine skistations
  • slechts één skipas voor de hele vallei
  • pistes tussen 1.716 en 3.303 meter hoogte
  • 350 kilometer skipistes
  • 88 pistes: 18 blauwe, 61 rode, 9 zwarte
  • 65 skiliften
  • 34 bergrestaurants

Toeristische info

www.engadin.stmoritz.ch
www.myswitzerland.com

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sportweetjes - SportlocatiesSportweetjes - SportlocatiesSport en Sportlocaties. Waar is het grootste stadion ter wereld? Welke sport wordt er bij Newport beoefend? Waar zijn de…
Bernina Express, één van ’s werelds mooiste treinreizenVertrekkend vanuit Tirano in Italie voert de Bernina Express u via een schitterende route, dwars door de Alpen naar het…
Beste skigebieden van Valle d'AostaIn Valle d’Aosta, in de Noord-Italiaanse Alpen, liggen fantastische skigebieden, op maat van jong en oud, van beginnelin…
De Olympische helden van St. Moritz 1948De Olympische helden van St. Moritz 1948Slechts twintig jaar na de eerste keer mocht St. Moritz de Olympische Winterspelen al voor de tweede keer organiseren. E…
Extreme wintersportenVergeet het gewoon gaan skiën, snowboarden, schaatsen of langlaufen. Probeer nu is iets anders en probeer in van de biza…
Bronnen en referenties
  • http://www.stmoritz.ch/sommer/village/portrait/st-moritz.html
  • Thomas cook, wintersport
  • www.myswitzerland.com

Reageer op het artikel "Sankt Moritz - Bakermat van de wintersport"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!