InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Skiën of snowboarden; diversiteit in blessures

Skiën of snowboarden; diversiteit in blessures

Skiën of snowboarden; diversiteit in blessures Skiën en snowboarden, beide populaire wintersporten. Het verschil tussen beide sporten is duidelijk, skiers staan op twee latten en een snowboarder staat op één plank met twee voeten in de bindingen. Daar waar skiers recht naar beneden staan, gaat een snowboarder zijwaarts de berg af. Dit verschil maakt dat de blessures van beide sporten verschillen. Dit artikel gaat in op de diversiteit in blessures tussen skiërs en snowboarders.

Blessure gevoeligheid

Uit een onderzoek van TNO (Blessures Wintersporten; BIS) blijkt dat het grotendeel van de blessures wordt opgedaan tijdens het skiën. Respectievelijk 80% van de blessures tijdens het skiën, tegen 20% tijdens het snowboarden. Dit impliceert dat skiën een blessuregevoeligere sport is dan snowboarden. Echter, als men kijkt naar gemiddelde leeftijd, skiën 45 jaar en snowboarden 32 jaar, zou je wellicht kunnen stellen dat skiën meer blessures opwekt door de gemiddelde leeftijd en fitheid van deelnemers.

Blessure

De meeste blessures worden in beide sporten opgelopen in de knie, met op de tweede plaats de hand / vinger en op de derde plaats de schouder, voornamelijk opgedaan tijdens een val. In de meeste gevallen betreft de blessure een verzwikking, kneuzing of (snij)wond.

Snowboarden vs. Skiën

Als we specifiek naar de individuele blessures kijken behorend bij het skiën of snowboarden kunnen we stellen dat snowboarders voornamelijk blessures aan de armen / pols hebben. Doordat je snowboard sneeuwt hapt bij het verkampen val je vaak voor- of achterover. Om de val te breken steek je vaak je armen uit, wat de arm / pols blessures verklaart. Beenblessures treden minder frequent op, maar als er sprake is van een beenblessure is deze vaak ernstig van aard. Één op de vijf blessures bij snowboarden betreft hoofdletsel.

Tijdens het skiën krijgen de knieën het zwaar te verduren. Skiërs hebben hierdoor ook met name letsel aan de knieën, onderbeen of enkel. Doordat je onderbeen / voet vast zit in de ski, geldt dat als de ski sneeuw hapt je gemakkelijk je knie / onderbeen verdraait. Een blessures aan je (voorste) kruisbanden is dan ook niet ongewoon. Ook hier geldt dat indien hoofdletsel wordt opgedaan deze vaak ernstig is.

Preventie

In beide sporten geldt, voorkomen is beter dan genezen. Het in acht nemen van veiligheidsmaatregelen is dan ook verstandig om blessures te voorkomen:
  • Draag een helm
  • Blijf op de pistes
  • Train je algehele conditie voorafgaand aan de wintersport
  • Pols bescherming voor snowboarders
  • Houd rekening met andere skiërs / snowboarders en ken de voorrangregels.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Onderzoek TNO: http://www.sportzorg.nl/upload/Files/BIS/Wintersport
  • http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid.nsf/wwwAssets/BA21C000099E9CFCC12575B4004BBCF2/$file/factsheet%20snowboarden.pdf
  • www.voorkomblessures.nl

Reageer op het artikel "Skiën of snowboarden; diversiteit in blessures"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 26-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!