InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport: Sneeuwkettingen

Wintersport: Sneeuwkettingen

Wintersport: Sneeuwkettingen Sneeuwkettingen, een verplicht onderdeel van de auto tijdens de wintersport. Waar moet ik opletten als ik ze aanschaf? In dit artikel wordt het besproken met een aantal tips.

Aanschaf van sneeuwkettingen

Ga je op wintersport met de auto, is het verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben. Bij de aanschaf hiervan moet je goed op de maat van de kettingen letten. Deze maat moet overeenkomen met de maat van de banden. Zijn de kettingen te groot, is de kans dat ze van de band aflopen tijdens het rijden erg groot. Dit brengt schade aan de auto.

Er moet genoeg ruimte zijn tussen de band en carrosserie om sneeuwkettingen te kunnen installeren.

Waarschuwingsbord

Onderweg staan er verkeersborden waar wordt aangegeven dat de sneeuwkettingen omgelegd moeten worden. Doe dit dan ook meteen. Wacht je hier mee, kom je in een ongeluk en ben je niet de veroorzaker, wordt je toch gezien als veroorzaker of schuldige, omdat je geen sneeuwkettingen om hebt.

Sommige landen verplichten het op bepaalde bergpassen de sneeuwkettingen om te leggen. In andere landen wordt het alleen tijdens sneeuwval verplicht. Vraag dit goed na, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Is er sneeuwkettingenplicht, is er een maximale snelheid van 90 km/u.

Tips

  • Pas de sneeuwkettingen thuis een keer op de winterbanden. Bespaart zo veel moeite.
  • Stop de sneeuwkettingen niet in de kofferbak en ga dan alles inladen. Is de auto ingeladen, stop dan de sneeuwkettingen erboven op.
  • Vergeet geen handschoenen mee te nemen om de kettingen om te leggen. De handen zullen schoon en warm blijven.
  • Stop een kleed in de auto, deze kan je gebruiken voor je knieën tijdens het monteren. Het is warmer en schoner.
  • Zitten er wieldoppen op de velgen, haal deze er dan af voordat je vertrekt.
  • Sta je langs de kant en ben je bezig de sneeuwkettingen te monteren, trek een veiligheidsvestje aan! Dit is tevens verplicht om bij je te hebben.
  • Leg de sneeuwkettingen om de aangedreven wielen aan.
  • Rijd langzaam met sneeuwkettingen!
  • Kom je terug van vakantie en heb je de kettingen gebruikt, maak ze goed schoon met warm water en droog ze met een doek af.
  • Zorg ervoor dat de kettingen niet vochtig worden als ze niet gebruikt worden.

Ga naar een erkende garage voor advies over de sneeuwkettingen.
Gerelateerde artikelen
Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?De ene vindt sneeuw heerlijk om te zien en om sneeuwpop te maken, en de ander blijft binnen lekker warm bij de openhaard…
Aankoop en gebruik van sneeuwkettingenAankoop en gebruik van sneeuwkettingenIn de winter trekken veel mensen naar sneeuwgebieden om lekker een weekje te gaan skiën of snowboarden. Hierbij kun je d…
Sneeuwbanden en kettingen  Wat, waar, wanneer en waarom?Sneeuwbanden en kettingen Wat, waar, wanneer en waarom?Weer winter. Tijd om de aanschaf van winterbanden en sneeuwkettingen te overwegen. Wat kiezen, waar gebruiken en wanneer…
Waar zijn winterbanden verplicht?Waar zijn winterbanden verplicht?Steeds meer automobilisten in ons land verruilen in de winter hun autobanden voor winterbanden. Gebleken is dat het gebr…
De verplichting van winterbanden in EuropaElke winter is het opnieuw voor veel mensen de vraag waar en wanneer winterbanden verplicht zijn. Aan winterbanden zitte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wintersport: Sneeuwkettingen"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 17-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!