InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport: Soorten skiís

Wintersport: Soorten skiís

Skiën, een geliefde wintersport. Er bestaan verschillende soorten skiís, voor ontspanning, voor wedstrijdskiën, voor extreem skiën. U leest hier welke soorten skiís er zijn.

De soorten skiís

Alpine ski Ė Carving Ski

Met alpine skiën zit de hele voet vast geklemd in een stevige binding welke vast zit aan de ski. De skiís zijn meestal meer dan 6 centimeter breed en hebben een ijzeren snede om het loopvlak. Voor het ritme en balans gebruikt de alpineskiër skistokken.

De alpineskiër skiet over het algemeen op geprepareerde pistes of in de buurt daarvan.

Langlauf ski

Met langlaufen beweeg je je voort op latten door de sneeuw. Je loopt en glijdt op de latten. Tevens gebruik je twee stokken. Er zijn verschillende niveaus: ontspanning, marathons of tochten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van twee technieken: de Ďklassieke methodeí, waarbij je je voornamelijk afzet met de ski, ondersteunend door de stokken, en de Ďschaatstechniekí wat op schaatsen lijkt: zijwaarts afzetten met of zonder stokken.

Tour ski

Bij deze soort ski wordt gebruik gemaakt van liften. De skiís worden voorzien van vellen, waardoor je schuin tegen de berg op kan lopen. Je kruist dus steeds de piste. De binding kan aan de achterkant los gemaakt worden en aan de voorkant gescharnierd worden. Zo kan een langlaufbeweging gemaakt worden. De afdaling naar beneden skiën gaat net als alpine skiën. De vellen worden van de skiís afgehaald en de binding wordt aan de achterkant weer vastgezet.

Telemark ski

Telemarken is een combinatie van langlauf en alpine ski. Bij telemarken klim je de piste omhoog met je skiís aan. Je stopt stijgvellen onder de skiís en ski je naar beneden, verwijder je deze. Met telemarken kun je gewoon steile pistes naar beneden skiën.

De bindingen van telemark skiís zijn vergelijkbaar met langlaufbindingen, maar dan steviger. De skiís zijn hetzelfde als alpine skiís. De voeten zitten alleen aan de voorkant vast, ook tijdens de afdaling.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wintersport: Soorten skiís"

Reactie

Pieter, 06-02-2014 00:51 #1
Kun je tourskischioenen, zoals scarpa maestrale ook gebruiken in je gewone downhile/carver skis met normale bindingen?
of kun je ze alleen in tlt of at bindingen gebruiken?
pieter bas

Infoteur: Jootje
Laatste update: 17-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Reacties: 1
Schrijf mee!