InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport: Skikleding

Wintersport: Skikleding

Het is van enorm belang goede skikleding te dragen. Let je bij het kopen van skikleding alleen op de mode, is de kans op kou en ander ongemak groot. Deze tijd brengt ons modieuze en functionele kleding tijdens de wintersport.

Eisen kleding

De eisen die je aan de kleding moet stellen, zijn het volgende:
  • waterafstotend
  • goede ventilatie
  • goede warmte isolatie
  • voldoende bewegingsvrijheid
  • antislip – voorkomt het verder naar beneden glijden tijdens een val

Je kunt kiezen uit een losse jas met skibroek en je kunt kiezen uit een eendelig skipak. Het is geheel je eigen keuze wat je draagt. Maar er zijn wel een aantal overwegingen te maken voordat je je keuze maakt.

Eendelig pak

Dit belemmert sneller de bewegingsvrijheid dan een losse jas met broek. Let dus op dat je een grotere maat koopt. Probeer te bukken, lukt dit zonder dat het pak scheurt, heb je de goede maat.

Losse jas met broek

Het voordeel hiervan is dat beide delen in verschillende maten gekocht kan worden. Let wel op de lengte van de jas: schaf je een kortere broek in de middel aan, koop dan een langere jas. Kies je voor een salopette, een broek met bretels, is een kortere jas geen probleem.
De lengte van de jas is belangrijk, de wind kan eronder door blazen, bij een val kan er sneeuw binnenkomen enzovoort.

Handschoenen

Voor de bescherming voor de handen valt de keuze tussen wanten en handschoenen. Bij wanten zitten je vingers samen en je duim apart. In de handschoen zit elke vinger apart ‘ingepakt’. Degene die snel koude vingers heeft, kiest het beste voor wanten. Leer of kunstleer is het beste materiaal. Met nylon heb je minder grip op de skistok. Voor kinderen kun je het beste nylon wanten kopen, deze zijn goed en goedkoop. Het is belangrijk dat de wanten of handschoenen goed aansluiten op de mouw. Een rits of elastiek is in dit geval handig.

Tip

Doe de want/ handschoen altijd óver de mouw van de jas heen! Mocht je vallen, komt de sneeuw niet in de mouw terecht.

Hoofdbedekking

Het is aan te raden een muts, pet of haarband te kopen. Sommige jassen hebben een capuchon, maar tijdens een hevige sneeuw- of regenbui beschermt dit niet genoeg. Tevens neemt de capuchon het zicht weg. De muts moet groot genoeg zijn om ook de oren te bedekken. Oren zijn namelijk erg gevoelig voor bevriezing. Kies bijvoorbeeld voor een muts met oorkleppen.

Sokken

Skisokken zijn de allerbeste sokken die je kunt hebben tijdens het skiën. Zij zijn op de drukpunten verstevigd, waardoor je veel minder tot geen pijn ondergaat. Er is een linker- en een rechtersok die speciaal naar jouw voet vormt. De sok zakt niet af, wat blaren voorkomt. Tevens komt de sok boven je skischoen uit, anders schuurt je vel open.
Heb je geen skisokken, kies dan voor badstofsokken die dik genoeg zijn. Ze moeten boven de skischoen uitkomen. Geitenwollen sokken zijn niet geschikt, deze remmen de bloedsomloop.

Ondergoed

Onder de ski-jas kun je een skipulli dragen. Voor de skipulli en het skiondergoed is katoen, wol, zijde of kunststof geschikt. Net wat je zelf het lekkerst vindt dragen. Het ene materiaal neemt het vochtigheid op, het andere voert het door naar de andere laag. Lees de verpakking goed door en je weet wat je aan moet doen.

Tip

Draag niet te veel lagen over elkaar! Tijdens het skiën ben je druk bezig en ga je transpireren, ook al draag je ademend materiaal. Staat er een wind en je transpireert, is de kans groot dat je kou vat.
Trek ook weer niet te weinig aan, kou tijdens skiën is vervelend.
Ben je er niet zeker van of je genoeg of te weinig aan hebt, neem een rugzak mee. Dan kun je eventueel iets uittrekken en in de rugzak doen, of iets aantrekken wat je in de rugzak hebt meegenomen.

Let op dat je niet goedkoop gaat shoppen voor skikleding. Niet alle zaken wat goedkoop is, zijn goed. Kwaliteit is heel erg belangrijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ski- en snowboardkleding: info & trendsSki- en snowboardkleding: info & trendsDe zomer is voorbij en dat is voor velen het signaal om aan de wintersport te denken. Ski- en snowboardkleding is een be…
Voor de eerste keer op wintersport - enkele tipsVoor de eerste keer op wintersport - enkele tipsIeder jaar zijn er veel mensen die voor de eerste keer op wintersport gaan om kennis te maken met deze vorm van vakantie…
Aanleggen van ventilatie in huisAanleggen van ventilatie in huisAlle huizen hebben ventilatie nodig. Dit komt omdat de lucht regelmatig moet worden ververst. Dit is beter voor de leefk…
Op vakantie gaanHeerlijk, tijd om op vakantie te gaan. Maar de stress daarvoor is minder leuk. Namelijk het inpakken van je koffer. Wat…
Beauty: Wintersport en verzorgingBeauty: Wintersport en verzorgingHoewel we het allemaal weten, vinden we het toch lastig om te bedenken dat we tijdens de wintersport ook wel wat extra v…

Reageer op het artikel "Wintersport: Skikleding"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 17-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!