InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Vijf sneeuwzekere skigebieden in maart - Oostenrijk

Vijf sneeuwzekere skigebieden in maart - Oostenrijk

Vijf sneeuwzekere skigebieden in maart - Oostenrijk Je wilt nog even op wintersport maar het is alweer maart. Langzaam krijgt de zon meer kracht en begint ook de temperatuur wat op te lopen. De dalen worden langzaam al groen en ook de sneeuw begint te smelten. Moet je dan helemaal niet meer in maart op vakantie gaan naar de wintersport? Zeker wel, maart is misschien wel één van de mooiste maanden om te gaan skiën. Het sneeuwdek is op zijn dikst, het is al niet meer zo koud als in januari en de grote drukte is voorbij. In Oostenrijk zijn verschillende skigebieden die ook in maart sneeuwzeker zijn.

Inhoud

Obergurgl Hochgurgl

Obergurgl en Hochgurgl zijn twee dorpen in de Oostenrijkse Alpen. Hier beginnen de pistes op 2000 meter hoogte. Door de hoogte is het gebied sneeuwzeker van november tot mei. Het skigebied van Obergurgl en Hochgurgl telt 22 liften en een totaal van 110 kilometer pistes. Meer dan 90% van de pistes kan besneeuwd worden mocht de natuur het skigebied in de steek laten. Vanuit Duitsland is het gebied prima te bereiken met de auto en daarnaast is het skigebied van Obergurgl en Hochgurgl goed te bereiken per vliegtuig. De luchthaven van Innsbruck is op relatief korte reisafstand van het gebied.

Mölltaler Gletsjer

Het skigebied van de Mölltaler Gletscher ligt in de Oostenrijkse provincie Kärnten en is voor Nederlanders misschien onbekend. Het gebied is zeer sneeuwzeker omdat de pistes op een hoogte liggen van 2100 meter tot 3122 meter. Door deze hoogte is het gebied bijna het hele jaar sneeuwzeker. Tussen 2008 en 2014 was het skigebied gemiddeld 330 dagen per jaar geopend. In totaal ligt er ruim 17 kilometer aan pistes en het hoogteverschil daarbij is ongeveer 1000 meter. In de directe nabijheid van de Mölltaler Gletscher liggen meer pistes. Vanaf Utrecht is het ongeveer 1100 kilometer rijden naar het skigebied.

Kitzbühel

Kitzbühel / Bron: Www.pixabay.comKitzbühel / Bron: Www.pixabay.com
Het skigebied van Kitzbühel is sneeuwzeker vanaf november tot begin mei. Het skigebied ligt op een hoogte van 800 tot 2000 meter en ondanks dit relatief kleine hoogteverschil is het gebied sneeuwzeker. Tussen 2009 en 2014 was het gebied gemiddeld 160 dagen per jaar open. De sneeuwzekerheid van Kitzbühel is te danken aan de gunstige geografische ligging bij een noordweststroming richting de Alpen. De meest beroemde afdaling van Kitzbühel is de Hahnenkamm. In totaal heeft Kitzbühel ruim 173 kilometer aan pistes en is het maximale hoogteverschil 1200 meter. Het hele gebied telt 46 skiliften. De afstand vanaf Utrecht is 921 kilometer en hiermee is het gebied prima te bereizen met de auto.

Montafon / Bron: CSITDMS, PixabayMontafon / Bron: CSITDMS, Pixabay

Silvretta Montafon

In de Silvretta Montafon valt gemiddeld 10 meter sneeuw per winter. Het grootste gedeelte van de 115 kilometer aan pistes is voorzien van sneeuwkanonnen. Het skiseizoen begint eind november en duurt tot eind april. Maart is vanwege de sneeuwzekerheid een prima maand om te wintersporten in het skigebied van Silvretta Montafon. Tussen 2008 en 2014 was het skigebied 130 dagen per jaar geopend voor wintersport. Mede hierdoor is de Silvretta Montafon een sneeuwzeker skigebied in maart. Het skigebied van Silvretta Montafon ligt op een hoogte van 700 meter tot en met 2450 meter. Het maximale hoogte verschil is ruim 1700 meter. De afstand vanaf Utrecht is 840 kilometer hiermee is het gebied relatief dichtbij.

Kitzsteinhorn Kaprun

De Kitzsteinhorn ligt nabij het bekende dorp Kaprun en is een skigebied dat in maart zeer sneeuwzeker is. Door de gletsjer op de Kitzsteinhorn is het, afhankelijk van de sneeuwhoogte, mogelijk om in de zomermaanden te skiën. Het skigebied ligt op een hoogte van 1978 tot 3029 meter en dit is gelijk de reden dat het sneeuwzeker is. Het skigebied is bij voldoende sneeuw geopend tot eind juli. Als de natuur niet voor voldoende sneeuw zorgt zijn er 72 sneeuwkanonnen aanwezig. In totaal heeft het skigebied van de Kitzsteinhorn 41 kilometer aan pistes en 18 liften. Na het wintersporten heeft Kaprun voldoende mogelijkheden voor après-ski. Vanaf Utrecht is de afstand tot Kaprun ongeveer 971 kilometer.

Wintersport in maart in Oostenrijk

In maart zijn er voldoende skigebieden te vinden in Oostenrijk welke sneeuwzeker zijn. Ga je in maart op wintersportvakantie kijk dan goed naar de hoogte en geografische ligging van het skigebied.
© 2016 - 2017 Marinos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ma Jolie, Pixabay
  • http://www.skiresort.de/skigebiet
  • Afbeelding bron 1: www.pixabay.com
  • Afbeelding bron 2: CSITDMS, Pixabay

Reageer op het artikel "Vijf sneeuwzekere skigebieden in maart - Oostenrijk"

Infoteur: Marinos
Laatste update: 14-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!