InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Hemsedal - Sneeuwzeker skigebied in Noorwegen

Hemsedal - Sneeuwzeker skigebied in Noorwegen

Hemsedal - Sneeuwzeker skigebied in Noorwegen Het Hemsedal in Noorwegen is een sneeuwzeker skigebied ten oosten van Bergen en ten noordwesten van Oslo. In het skigebied van het Hemsedal vind je frisse berglucht, prachtige panorama’s en geen overvolle pistes of wachtrijen voor de skiliften. Het skigebied heeft meer dan 49 afwisselende pistes voor beginners en gevorderden. Het dal ligt verscholen tussen bergen van ongeveer 1500 meter hoogte en door het dal stroomt de rivier de Hemsila. Het dorp Hemsedal zelf ligt op 600 meter hoogte en is per auto vanuit Oslo in ongeveer drie uur te bereiken. Noorwegen zelf is ook prima per vliegtuig te bereiken. Een wintersportvakantie in het Hemsedal staat garant voor sneeuwzeker skiën en snowboarden.

Inhoudsopgave

Hemsedal Noorwegen

Het skigebied Hemsedal in Noorwegen ligt in de Scandinavische Alpen. Naast het Hemsedal is er in deze regio ook nog een tweede wintersportgebied Solheisen. Beide skigebieden kenmerken zich door hun verscheidenheid. Het Hemsedal heeft een groter skigebied dan Solheisen en heeft meer pistes en voorzieningen. Hierdoor is het ook wat drukker in het Hemsedal. Solheisen is kleiner, heeft minder lange pistes en heeft een kleiner aantal aan liften. Wel is het hier rustiger en kan men prachtig skiën in een natuurlijke en sneeuwzekere omgeving.

Skigebied Hemsedal

Het Hemsedal heeft 49 pistes en 20 skiliften. Er zijn drie Funparken en een grote plek met kinderskivoorzieningen. Er is meer dan achttien kilometer aan blauwe pistes zodat beginners goed terechtkunnen in het Hemsedal. De meer gevorderde skiërs kunnen terecht op vijftien kilometer rode en tien kilometer zwarte pistes. Ook zijn er in het skigebied van het Hemsedal verschillende rode en zwarte skiroutes. De hoogte van het skigebied reikt van 600 tot maximaal 1450 meter. Er zijn afdalingen boven de boomgrens maar het is ook mogelijk om af te dalen over beboste hellingen. Vanaf bijna alle pistes is er een prachtig uitzicht over het hele dal. De aanwezige skiroutes zorgen ervoor dat ook de gevorderde skiër voldoende uitdaging heeft in het gebied. Verder zijn er mogelijkheden voor off-piste skiën het is dan wel aan te bevelen om een gids op pad te gaan. De voorzieningen op de pistes zijn goed er zijn voldoende restaurants en sanitaire voorzieningen. De pistes worden dagelijks geprepareerd en de verschillende afdalingen zijn goed aangegeven.

Skigebied Solheisen

Het skigebied van Solheisen ligt op 11 kilometer van het Hemsedal. Het is kleiner maar heeft een prachtige ligging in de omliggende bergwereld. Het terrein heeft zes pistes waarvan drie blauwe, een rode en een zwarte pistes. Het gebied is zeer geschikt voor kinderen en beginners die in alle rust willen wintersporten. Een voordeel van het gebied is dat het aan de zonzijde van de bergen ligt.

Sneeuwzeker skigebied in Noorwegen

Bron: Sam Wennerlund / FlickrBron: Sam Wennerlund / Flickr
De pistes in het beide skigebieden beginnen allemaal boven de 700 meter en omdat Noorwegen een stuk noordelijker ligt dan de Oostenrijkse Alpen is het hier op 1000 meter hoogte een stuk kouder. Het skigebied is vanwege de ligging en de hoogte dan ook zeer sneeuwzeker te noemen. Onder normale omstandigheden zijn beide gebieden geopend van december tot en met april.

Meer dan skiën in de Scandinavische Alpen

Voor de wintersporter die meer wil dan alleen skiën of snowboarden zijn ook genoeg alternatieven. In totaal heeft het Hemsedal meer dan 120 kilometer aan langlaufloipes. De routes lopen door de prachtige omgeving van het dal. Er zijn loipes voor zowel beginners als gevorderden en bijna allemaal zijn ze geprepareerd. Wintersporters die op zoek zijn naar wat anders kunnen meedoen aan een georganiseerde sneeuwscootertocht. Onder de leiding van een gids ga je per sneeuwscooter het gebied verkennen. Met deze activiteit kom je op prachtige plekken waar je per ski niet snel zult komen. Bijzonder is ook om deel te nemen aan een huskysafari. In het dal zijn hier verschillende mogelijkheden voor. Je gaat samen met een gids op pad maar hebt zelf de leiding over de slee. Ook leer de je honden aanspannen. Een prachtige ervaring om dat de tochten veelal over bevroren meren en door prachtige beboste landschappen gaan.

Hemsedal

De historie van het dorp gaat terug naar de 3e eeuw na Christus. Toen kwamen de eerste bewoners in het dal en vestigden ze zich op de plek waar nu het dorp staat. De eerste kerk werd vermoedelijk in de 13e eeuw gebouwd. Tot de 19e eeuw groeide de bevolking gestaag en tot die tijd bestond de bedrijvigheid voornamelijk uit agrarische activiteiten. In 1845 woonden er 1775 mensen in het dorp. De moderne historie van het Hemsedal begon in de 20e eeuw. Het eerste hotel werd in 1905 geopend. Vanaf 1920 verschenen de eerste vakantiehuizen en kwamen er steeds meer toeristen om te vissen en te jagen.

Na de Tweede Wereldoorlog werden er meer hotels en pensions geopend. In 1959 ging de eerste skilift open. Hemsedal Skisenter opende de deuren vanaf 1961. Vanaf dat moment ontstond de bijnaam ‘Scandinavische Alpen’, wat nog steeds een belangrijke slogan voor het dal is. In 2011 verwelkomde het dal 500.000 wintersporters. Naast het aantal toeristen zijn ook de voorzieningen gegroeid er zijn meer dan 6500 bedden voor vakantiegangers. Daarnaast zijn er voldoende restaurants en cafés en voor de liefhebbers is er zelfs een bioscoop. Het Hemsedal in Noorwegen is prima geschikt voor een sneeuwzekere wintersport.

Bereikbaarheid

Noorwegen is op verschillende manieren te bereiken. Met de auto is het mogelijk om naar Kiel te rijden en daar per boot naar Oslo te varen. De tocht met de boot duurt ongeveer 17 uur. Vanuit Denemarken zijn ook verschillen veerdiensten die naar Noorwegen varen. Groot voordeel met een bootovertocht is dat er onderweg gerust kan worden. Vanaf Oslo is het nog ongeveer drie uur rijden naar het Hemsedal. In de winter kan dit langer zijn. Over het algemeen voert de route naar het Hemsedal over goed onderhouden wegen.

Vliegtuig

Vanuit Nederland en Duitsland vliegen verschillende luchtvaartmaatschappen op Oslo en Bergen. Vanuit deze steden gaan directe busverbindingen naar het Hemsedal. Deze bussen vertrekken veelal vanaf de luchthavens. Vanuit Oslo is het ook mogelijk om per trein af te reizen naar het Hemsedal. Is openbaar vervoer niet voldoende dan is het ook mogelijk om een taxi te nemen.

Sneeuwzeker en afwisselend skigebied met afwisselende pistes

Het Hemsedal in Noorwegen is een wintersportbestemming met sneeuwzekere skipistes. Ook voor niet skiërs en snowboarders zijn er verschillende activiteiten te ondernemen.

Hemsedal
Aantal km pistes43
Blauwe pistes25
Rode pistes11
Zwarte pistes7
FunparkJa
HalfpipeJa
© 2016 - 2017 Marinos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Populaire wintersportgebieden en activiteiten in ScandinaviëScandinavië als wintersportland is de laatste jaren erg in trek. Om inzicht te geven in de mogelijkheid tot wintersport,…
Voorwaarden voor een sneeuwzeker skigebiedVoorwaarden voor een sneeuwzeker skigebiedEen sneeuwzeker skigebied dat is voor de meeste wintersporters belangrijk aspect van de vakantie. De meeste wintersporte…
Vijf sneeuwzekere skigebieden in maart - OostenrijkVijf sneeuwzekere skigebieden in maart - OostenrijkJe wilt nog even op wintersport maar het is alweer maart. Langzaam krijgt de zon meer kracht en begint ook de temperatuu…
Åre, Zweden – skigebied voor sneeuwzeker wintersportenÅre, Zweden – skigebied voor sneeuwzeker wintersportenÅre is een sneeuwzeker skigebied in Zweden. In het skigebied van Åre vind je meer dan 112 verschillende pistes. Het skig…
Sneeuwzeker wintersporten in ObertauernSneeuwzeker wintersporten in ObertauernHet skigebied Obertauern ligt in de Oostenrijkse provincie Salzburgerland en ligt op ongeveer 1015 kilometer afstand van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hemsedal - Sneeuwzeker skigebied in Noorwegen"

Infoteur: Marinos
Laatste update: 20-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!