InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport in Alberta, Canada: skiresorts van wereldklasse

Wintersport in Alberta, Canada: skiresorts van wereldklasse

Wintersport in Alberta, Canada: skiresorts van wereldklasse Liefhebbers van wintersport kiezen steeds vaker voor Canada als hun vakantiebestemming. In Alberta kun je namelijk bijzonder goed skiën en snowboarden en het aantal aanbieders van complete wintersportvakanties naar Canada neemt dan ook meer en meer toe. De provincie Alberta doet er alles aan om de skiresorts van wereldklasse ook in Nederland onder de aandacht te brengen. Je kunt dan denken aan plaatsen als Nakiska, Fortress in Kananaskis Country, Mount Norquay en Lake Louise Mountain Resort in Banff en Marmot Basin bij Jasper.

Waar kun je terecht voor het boeken van een wintersportvakantie naar Alberta, Canada?

In Nederland zijn er een aantal specialisten op het gebied van wintersportvakanties naar Canada. Allemaal zijn zij thuis in de verschillende gebieden in de regio's Kananaskis Country, Banff en Jasper. Ben je van plan om naar Alberta te gaan dan is het raadzaam om een echte specialist te raadplegen in plaats van naar een regulier reisbureau te gaan of via internet iets te boeken bij een onbekende aanbieder, zeker wanneer je voor het eerst op wintersport gaat in Canada. In Nederland heb je een vrij ruime keuze uit specialisten. Je kunt bij de volgende bureaus terecht voor reizen op maat:
  • Jan Doets
  • Explore Canada
  • Kuoni
  • Canada Travel Guide
  • Travelworld
  • Wereld Contact
  • Canada Specialist
  • GoCanada
  • SkieninCanada

Kananaskis Country

Kananaskis Country is een van de drie populaire skigebieden in Alberta. Ben je op zoek naar een top resort om volop te skiën en snowboarden dan kun je naar Nakiska en Fortress. Nakiska ligt zo'n 80 kilometer buiten Calgary en je vindt hier Mount Allan. Het resort heeft maarliefst 64 trails en vier stoeltjesliften, een Magic Carpet en een Monster Carpet. De langste piste is 3,3 kilometer lang. Het park is eigendom van Resorts of the Canadian Rockies, een keten die ook resorts bezit in andere delen van Canada zoals Kimberly en Fernie in British Columbia en Stoneham en Mont Sainte Anne in Quebec. In 1988 vonden de ski-onderdelen van de Olympische Spelen hier plaats. Je hoeft er nooit bang te zijn dat er onvoldoende sneeuw is want met moderne technieken kan kunstsneeuw geproduceerd worden die zorgt dat je er altijd kan skiën.

Een ander mooi resort waar je in Kananaskis Country terecht kunt is Fortress Mountain, zo'n 115 kilometer ten westen van Calgary. Je ziet dit gebied terug in heel wat filmscènes: delen van The Bourne Legacy, Inception, Brokeback Mountain en Van Helsing zijn hier opgenomen. De pistes van Fortress Mountain zijn in 2012 tijdelijk gesloten maat verwacht wordt dat ze snel weer open zullen gaan.

Banff

Mount Norquay is een van de bekendere ski resorts in Banff National Park. Je kunt hier vanaf begin december tot half april terecht voor de wintersport. Daarnaast kun je er ook topsport bekijken want er worden jaarlijks diverse races en ski jumping wedstrijden gehouden. In totaal zijn er 33 pistes van alle verschillende moeilijkheidsgraden en een snowboardpark. Er zijn vier skislifts. Erg spectaculair is ook het nachtskiën waar je van januari tot maart iedere vrijdag- en zaterdagavond aan mee kunt doen.

Een andere plek in de regio Banff die aandacht verdient is Lake Louise Mountain Resort op de flanken van de Merlin Ridge tussen Ptarmigan Peak, Mount Richardson, Pika Peak en Redoubt Mountain. Je treft er maarliefst 139 runs en back bowls van alle categorieën, zo ook 43 dubbel zwarte pistes en 17 voor beginners. Met een gemiddelde sneeuwval van ruim 4,5 meter per jaar zit je ook wel goed.

Jasper

Ook in Jasper National Park kun je terecht voor veel wintersportplezier en dan met name op Marmot Basin met haar 86 pistes. Hier kun je van eind november tot eind april terecht, al duurt het skiseizoen soms ook weleens tot begin mei. Omdat dit gebied relatief ver buiten de grote steden Calgary en Edmonton ligt is het hier lang niet zo druk als in de meeste zuidelijker geleden resorts. Toch brengen jaarlijks zo'n drie miljoen toeristen een bezoek aan dit park even buiten het stadje Jasper in de vallei van de Athabasca River. Naast skiën kun je hier ook heel goed raften en trektochten maken.

Iets anders dan skiën en snowboarden?

Skiën en snowboarden zijn de klassieke wintersportactiviteiten, maar Alberta heeft nog veel meer te bieden wanneer het gaat om winterse sporten. Je kunt er namelijk ook goed schaatsen, ijsklimmen, ijswandelen, sleetochten met honden maken of aan crosscountry en snowshoeing doen. Je kunt je bijvoorbeeld met een helikopter af laten zetten om vervolgens op sneeuwschoenen in volmaakte stilte weer af te dalen.
Gerelateerde artikelen
Canada: AlbertaDe provincie Alberta ligt in het Zuidwesten van Canada. Je hebt er warme zomers en koude winters. In de zomer is het er…
Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wanneer je op wintersport gaat, is een wintersportverzekering geen overbodige luxe, met name de wintersport reisverzeker…
Natuurwonder Noord-Amerika: Moraine LakeNatuurwonder Noord-Amerika: Moraine LakeMoraine Lake in Alberta, Canada. Een prachtig meer in het Banff National Park, gelegen in het gebied genaamd Canadese Ro…
Cijfers Nederlanders op wintersportIn Nederland is wintersport al jaren populair. Sinds de jaren 90 is de populariteit van wintersport onder Nederlanders…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AlainAudet, Pixabay
  • http://www.wintersportinalberta.nl/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Alberta

Reageer op het artikel "Wintersport in Alberta, Canada: skiresorts van wereldklasse"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 23-10-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!