InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Winkelen in Berlijn

Winkelen in Berlijn

Winkelen in Berlijn Berlijn is de hoofdstad van Duitsland en tevens een echte shopstad. Berlijn heeft hele grote overdekte winkelcentrums. Je kan daar echt een heel weekend winkelen en daar slaag je zeker voor wat je zoekt. Berlijn is tegenwoordig één van de meest toeristische steden van Europa. Meer dan 4 miljoen toeristen bezoeken in 2010 deze kosmopolitische hoofdstad. Met 3,4 miljoen inwoners is dit tevens de grootste stad van Duitsland. Berlijn is hip en historisch tegelijk. Berlijn is voor velen een heilige stad op het gebied van winkelen. Naast grote warenhuizen als KaDeWe, Stilwerk, Galeries Lafayette en Kaufland zijn er ook veel kleine boetiekjes. Voor luxe winkelstraten met grote merken moet je in de Friedsrichstrasse en Kürfurstendamm zijn. In Berlijn vindt je alle soorten winkels en kun je je zeker een weekend lang vermaken op het gebied van winkelen. Het is alleen erg jammer dat op zondag de winkels gesloten zijn.

Bereikbaarheid

Berlijn is goed bereikbaar met de auto, alleen kent de stad veel stoplichten die niet altijd goed op elkaar zijn afgesteld, daardoor kan het wat druk zijn in de stad, vooral met regen. Als je wilt winkelen dan kun je bij ieder winkelcentrum wel een parkeerplaats of garage vinden. De beste manier om in Berlijn te reizen is met het openbaar vervoer, vooral met de U-bahn en S-bahn. Alles is goed bereikbaar en met de tram en metro kun je op elk plekje kopen. Je kunt het beste een kaartje kopen voor een dag of meerdere dagen, dan kun je met het hele openbaar vervoer reizen in die tijd. Als je met de auto gaat houdt dan rekening dat je een milieusticker dient te hebben, deze kun je aanschaffen bij de TÜV of de DEKRA in Duitsland. Je vindt ze ook langs de wegen bij verschillende tankstations. In Nederland kun je je sticker heel gemakkelijk bestellen bij de ANWB.

Hotels

Het mooiste is dat je voor minimaal twee dagen naar Berlijn gaat, want het is een gigantisch grote stad waar heel erg veel te beleven valt. Er is dan ook een enorm aanbod aan hotels, van bekende en grote ketens tot kleinere Bed & Breakfast. Berlijn bevat ook een paar extreme hotels en zelfs kunsthotels. Voor ieder budget en iedere wens is er wel een hotel te vinden.

Tips

Galeries Lafayette

De winkelketen is bekend in Parijs, maar heeft ook een vestiging in Berlijn. Dit is echt een megastore. Het is eigenlijk een warenhuis. Het bevindt zich aan de Friedrichstrasse. Het pand is modern en stijlvol en bevat vier verdiepingen met de allernieuwste mode en accessoires uit Parijs. Er is ook een Franse gourmetafdeling op de tweede verdieping en dat is ook erg leuk om te zien.

KaDeWe

Naast de Galeries Lafayette is de KaDeWe ook een zeer bekend warenhuis is Berlijn. Het is gigantisch groot en zeer geliefd bij winkelliefhebbers. Het warenhuis bevat maar liefst 8 verdiepingen met veel mode, maar ook meubels. Na Harrod's in Londen is dit Europa's grootste warenhuis.

Marheineke Markthalle

De Marheineke Markthalle bevinden zich aan de drukke Bergmannstrasse. Je vindt hier heel veel biologische producten en specialiteiten. Alle producten zijn vers en van goede kwaliteit. Het is er heel erg schoon en dat maakt het allemaal tot een populaire markt.

Tweedehandskleding winkels

Berlijn kent ook heel veel winkels waar je tweedehandskleding kunt kopen. Je vindt hier alles voor kinderen-, dames- en herenkleding voor een kleine prijs. Je vindt er ook schoenen en andere leuke dingen en zelfs merkkleding voor een kleine prijs. Een bekende winkel is Paul's Boutique.

Uitgaan

Naast dat Berlijn geliefd is door de vele winkels, is Berlijn ook echt een stad om uit te gaan. Dit is de ultieme stad om een avond te stappen. Je vindt er de hipste clubs en discotheken. Voor sommige clubs moet je 25 jaar en ouder zijn en is er een strenge dresscode, als je je daar niet aan houdt kom je niet binnen. Neem bijvoorbeeld Q-dorf, 18 bars, 4 vloeren verspreid over 2000 vierkante meter. Zo hoor je er onder meer 80's, 90's, Schlager, R&B, HipHop, House, Black Classics, New Base en Electro. De entree is bijna altijd 5 euro en het eerste half uur na opening is de entree zelfs gratis. Nog zo'n mooie club is Watergate, je hebt vanuit hier een prachtig uitzicht over het water. Je kijkt recht uit op de Universal Studio's aan de overkant van de rivier Spree.

Bezienswaardigheden

En er is nog veel meer in Berlijn... Heel veel bezienswaardigheden. Berlijn is een van de meest bijzondere steden van Europa. Er is hier veel te zien en te leren van de geschiedenis waar Berlijn zo bekend om staat. Soms kan je hier nog de oorlog voelen. Bezoek de Berlijnse Muur, de Brandenburger Tor, de Dom, Checkpoint Charlie, het Holocaustmuseum, de TV toren en ga zo nog maar even door.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winkelen in Berlijn"

Infoteur: Linda1986
Laatste update: 20-10-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!