InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Carnaval in België: Aalst carnaval

Carnaval in België: Aalst carnaval

Carnaval wordt in België voornamelijk gevierd in Aalst, een stad in Oost-Vlaanderen die gekend staat als dé carnavalstad bij uitstek! Carnaval in Aalst is een feest voor jong en oud!

Carnaval

Carnaval is van oorsprong een katholiek feest dat gevierd wordt in de 3 dagen die voorafgaan aan aswoensdag. Het feest duurt volgens de traditie van zondag- tot dinsdagavond. Om middernacht, op aswoensdag dus, begint de Vastentijd. De Vasten duurt 40 dagen, tot Pasen. Terwijl carnaval traditioneel een eetfestijn was, is het nu vooral bekend om zijn verkleedpartijen.

Aalst Carnaval

Aalst wordt gezien als dé carnavalsstad van Belgie. De Oost-Vlaamse stad maakt van Carnaval elk jaar opnieuw een echt volksfeest met evenementen voor jong en oud. In 2010 werd Aalst Carnaval toegevoegd aan de werelderfgoedlijst van Unesco. In 2011 begint het carnavalfeest op zaterdag 5 maart.

Carnavalstoet

Op zondag 6 maart vindt de bekende carnavalstoet plaats. Een stoet met praalwagens trekt doorheen de straten van Aalst. Duizenden bezoekers staan langs het traject om de stoet te bekijken. De praalwagens, waarop gigantische poppen staan, beelden meestal actuele onderwerpen uit. Vaak wordt de draak gestoken met mediafiguren en politieke situaties. De wagens en poppen worden gemaakt door de zogenaamde carnavalsgroepen. Deze groepen zijn erkend door de stad en worden ingedeeld in 3 categorieen: de kleine, de middelgrote en de grote carnavalsgroepen. Aan de wagens worden punten toegekend door een jury die langs het traject zit. Omdat elke groep binnen zijn categorie het hoogst aantal punten in de wacht wil slepen, werken de groepen maandenlang aan hun wagen.

Prins Carnaval

Elk jaar wordt in Aalst ook een Prins Carnaval verkozen. Deze Prins Carnaval mag gedurende de 3 dagen van het carnavalsfeest de stad overnemen. Wie minstens 3 keer Prins Carnaval wordt, kan Keizer Carnaval worden. Deze figuur speelt ook een belangrijke rol tijdens het volksfeest.

Ajuinenworp

Op maandag vindt de Ajuinenworp plaats. Prins Carnaval gooit dan vanaf het balkon van het stadhuis verpakt snoepgoed in de menigte. In enkele van de verpakkingen zitten nummers, die recht geven op een van de vele prijzen. De meest felbegeerde prijs is het Gouden Ajuintje, een juweeltje dat jaarlijks door een ontwerper gemaakt wordt voor die carnavalseditie.

'Voil Jeannetten'-stoet

Carnaval in Aalst staat ook bekend om de zogenaamde 'Voil Jeannetten"stoet. Tijdens deze stoet, die traditioneel op dinsdag plaatsvindt, gaan mannen verkleed als vrouwen door de straten. Ze gebruiken hierbij allerlei attributen zoals plastic borsten, grote pruiken, bontjassen, ... Dit ritueel is een overblijfsel uit de Aalsterse geschiedenis. Toen men vroeger te arm was om een mooi carnavalskostuum te kopen, verkleedden de mannen zich in de oude kledij van hun vrouw.

Popverbranding

Op dinsdagavond wordt het feest afgesloten met de grote popverbranding en een laatste feestnacht.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Carnaval in België: Aalst carnaval"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 20-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!