InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Zutendaal-Lieteberg: het eerste blotevoetenpad in België

Zutendaal-Lieteberg: het eerste blotevoetenpad in België

Zutendaal-Lieteberg: het eerste blotevoetenpad in België Op blote voeten lopen is gezond. Het stimuleert de bloedsomloop en het hart en reguleert de bloeddruk. Het bevordert ook het vaatstelsel, vooral van de onderste ledematen. In Duitsland zijn er verschillende blotevoetenpaden, gebaseerd op de theorie van Sebastiaan Kneipp. In 2005 opende het eerste blotevoetenpad in België zijn deuren, meer bepaald in domein Lieteberg, in Zutendaal. Door het immense succes werden er later nog heel wat andere ingericht, verspreid over Vlaanderen. Tijd om uw schoenen uit te trekken en op pad te gaan! Heb je nog wat tijd over, ga dan zeker ook eens een kijkje nemen in de vlinderkoepel.

Waar bevindt zich het eerste blotevoetenpad van België?

U vindt het eerste blotevoetenpad van België, geopend in 2005, op het domein De Lieteberg, in Zutendaal. Zutendaal bevindt zich tussen Lanaken, Genk en Maasmechelen, in Belgisch Limburg. U kan de wagen parkeren op parking Stalkerweg in de Blookbergstraat.

Op pad in het blotevoetenpad

Het domein bevindt zich in een bosrijk gebied. Het blotevoetenpad werd gecreëerd op een aantal bestaande paden in de voormalige kiezel-en zandgroeve die bosjes en grasvlakten doorkruisten. In de oude groeve was heel wat afwisseling te vinden: waterpartijen, zandheuvels, steile hellingen, riviertjes, etc. Het geheel werd een beetje aangepast en zo ontstond het eerste blotevoetenpad van België in augustus 2005. Jaarlijks worden er nieuwigheden aan het blotevoetenpad toegevoegd en ook met de kleinste stappers wordt rekening gehouden. Dit maakt van het drie kilometer lange blotevoetenpad het langste en meest veelzijdige parcours van Vlaanderen.

Praktisch

  • Het blotevoetenpad is open van Pasen tot Allerheiligen, elke dag van 10 tot 18 uur, behalve op maandag. U mag vertrekken tot 17 uur 30 (2017).
  • een ticket kost 5 euro per persoon, kinderen tot 120 cm betalen 4 euro (2019).
  • honden zijn niet toegelaten op het blotevoetenpad.
  • voorzie een short of een rok die u op kan trekken tot hoog boven de knie want u moet door een riviertje waden.
  • u mag het blotevoetenpad slechts betreden op blote voeten. Schoenen worden achtergelaten op een speciaal daarvoor voorziene plaats.
  • u wandelt op het blotevoetenpad op eigen risico.
  • na de wandeling kan u een voetendouche nemen.

Wat betekent op blote voeten lopen voor de gezondheid?

Sebastiaan Kneipp

Het principe van het blotevoetenpad werd uitgevonden door de Duitse Sebastiaan Kneipp (1821 - 1897). Hij voegde de belangrijkste elementen van eeuwenoude geneeswijzen samen. Hij ontwikkelde ze verder en stemde de technieken af op de behoeften van de moderne mens. De basis van de Kneipp therapie bestaat uit vijf elementen: water, beweging, voeding, planten en balans. Een van Kneipp's uitspraken was: "Alles wat we nodig hebben om gezond te blijven, heeft de natuur ons in overvloed gegeven." Niet verwonderlijk dus dat u in Duitsland heel wat blotevoetenpaden vindt!

Positieve invloed op heel wat organen

Het blootsvoets lopen heeft een positieve uitwerking op heel wat organen en lichaamsdelen. Denk maar aan bepaalde behandelingen met accupunctuur. Ook in deze medische tak heeft men al lang begrepen dat er in de voeten een aantal punten zijn waarmee men andere organen elders in het lichaam kan bereiken. Het regelmatig op blote voeten lopen op verschillende ondergronden stimuleert het hart en de bloedsomloop en regelt de bloeddruk. Door water waden bevordert het vaatstelsel, vooral van de onderste ledematen. Het bevordert ook de coördinatie en de motoriek. Het vergt ook heel wat concentratie, omdat u moet opletten waar en hoe u uw voeten zet. Het is tenslotte beter dan om het even welke voetenmassage door een masseur. Zintuigen worden geprikkeld door de verschillende ondergronden. Het wandelen in de natuur brengt rust en ontspanning. Het is de ideale manier om te ontstressen.

Het blotevoetenpad in Zutendaal (België)

Het blotevoetenpad is een wandeling van drie kilometer doorheen de natuur. Met kinderen moet u toch gauw op één tot anderhalf uur rekenen. Het blotevoetenpad is een afwisseling van kiezelsteentjes, zand, modder, grote stenen, riviertjes, boomsnippers, gras, leem en water. Koud en warm, glad en ruw, hard en mals wisselen elkaar af. Soms is de ondergrond aangenaam om over te lopen, soms doet het wel even pijn. Op sommige plaatsen kan u naast de speciale ondergrond lopen. Vooral met kinderen is dit belangrijk, ze worden niet gedwongen om dingen te doen die ze niet willen. Op de mooiste en rustigste plekjes werden bungel-en schommelbanken geplaatst waar u even kan uitrusten. En wat dacht u van de dubbele bank, een bank met twee verdiepingen. U komt ook voorbij het Keltisch labyrint. Ook hier weer niet angstaanjagend voor kleintjes, want het bestaat uit een open parcours, waar u altijd onder door en dus uit kunt. Vergeet ook niet op de 18 meter hoge uitkijktoren te klauteren, met blote voeten! Boven hebt u een schitterend uitzicht over de hele streek. Bij helder weer hebt u een prachtig uitzicht over het Nationaal Park Hoge Kempen en kan u ver tot in Haspengouw kijken. Ook de hangbrug is een leuke ervaring en het wiebelen maakt het een beetje spannend. Verder kan u er ook nog lopen in de voetsporen van de eerste mens, de zogenaamde Laetolivoetsporen, die 3,5 miljoen jaar oud zijn. Op het einde van de wandeling kan u uw tintelende voeten nog even wassen onder de speciale voetendouches. En wanneer u uw voeten dan terug in uw schoenen wringt, zal u al gauw zeggen: "Doen we het nog een keer?".

Extraatje: de vlinderkoepel

Nu je toch in de buurt bent, kan je net zo goed een kijkje gaan nemen in de vlinderkoepel. Voor 2 euro extra zie je een grote variëteit aan Europese vlinders rondfladderen en kan je mooie foto's nemen van vlinders die zich tegoed doen aan nectar uit fruit en bloemen. Wie goed kijkt vindt ook rupseneitjes, rupsen en poppen. Tijdens de winterperiode zal je geen vlinders zien, dan houden ze hun winterslaap. Daarom ga je best van begin april tot eind oktober naar de vlinderkoepel.

Nog meer blotevoetenpaden in België

Door het immense succes van het blotevoetenpad in Zutendaal, werden er in België nog vier andere geopend.
  • The Outsider of Bigfoot in Oudenaarde aan de Donkvijver, Donkstraat 50. Uniek aan dit blotevoetenpad is dat het ook toegankelijk is voor blinden en slechtzienden. Tijdens het moerasparcours wordt uw evenwicht op de proef gesteld. Het Bigfootpad ligt midden in het avonturenpark 7 Summits, zodanig dat u na het blotevoetenpad ook nog andere dingen kan gaan doen. Een speleoparcours, een klimtoren en over het meer met een pedalo behoren tot de mogelijkheden. Goed voor een hele dag plezier dus!
  • Zwin Natuur Park: Graaf Léon Lippensdreef 8 in Knokke-Heist. Door de pas aangelegde natuur is dit blotevoetenpad nog erg jong en in wording. Leuk om op blote voeten door slikken en schorren te stappen en ondertussen naar de vogels te kijken.
  • Kaaihoeve: Oude Scheldestraat 16 in Meilegem, in de Zwalmstreek. In de tuin van de Kaaihoeve ligt een piepklein, spiraalvormig blotevoetenpad. Vooral de kinderen zullen het hier leuk vinden en bovendien is het gratis.
  • Gentbrugse Meersen: Braemkasteelstraat in Gentbrugge. Een kilometer lang over stenen, gras, zand en door water en modder ploeteren. Na het wandelen spoelt u uw voeten af in een sloot en laat u ze drogen in de zon. Gratis en voor niets want dit blotevoetenpad werd niet kunstmatig aangelegd.
  • Bourgoyen-Ossemeersen: ook dit blotevoetenpad ligt in Gent, in een natuurgebied. Naast het pad kan u ook met een vlonder naar het midden van het meer om beestjes uit het water te scheppen. Met een rugzakje kunnen de kinderen de Boeboeks van Marc De Bel achterna.
  • Oekene: in West-Vlaanderen moet u in Oekene bij Oudenaerde zijn. Gaat u in de lente, dan geniet u bovendien van de bloeiende fruitbomen. En wat nog beter is, in de zomer mag u zo maar een appel of een peer plukken tijdens de wandeling.

Blotevoetenpaden in Nederland, Duitsland en Frankrijk

Duitsland

Zoals reeds gezegd is Duitsland een pionier op het gebied van blotevoetenpaden. Er zijn er dan ook heel wat. Een er van vindt u in Lienen, op de Noordelijke rand van het Munsterland, tussen Munster en Osnabruck. Het juiste adres is Barfuss-park, Haus des Gastes, Diekesdamm 1, Lienen. U verlaat de snelweg bij afslag 73 Lengerich / Tecklenburg. Daarna volgt u de weg richting Lengerich of Bad Iburg. De toegang tot dit blotevoetenpad is gratis. Een ander vindt u in de buurt van Traben-Trarbach aan de Moezel.

Nederland

Ook in Nederland is men op de kar gesprongen en zijn er al heel wat blotevoetenpaden. Hier een aantal voor u op een rijtje, waarbij de aangegeven prijzen geldig zijn voor 2017:
  • Het blotevoetenpad van Elsendorp in Noord-Brabant. U vindt dit pad Christoffelhoeve, Zeelandsedijkweg 35 te Elsendorp. Voor volwassenen betaalt u hier 6,50 €, voor kinderen 4,50 €, inclusief consumptie.
  • Het blotevoetenpad in Brunssum (Limburg). Dit pad vindt u Schutterspark, Ganzepool 6. Hier betaalt u 1,50 € en 1 € voor kids.
  • Het blotevoetenpad in Opende (Groningen) vindt u aan de Kaleweg. De toegang is hier gratis.
  • In Twello (Gelderland) vindt u het blotevoetenpad aan de Rijksstraatweg 17. Hier betaalt u 6 €, kids betalen 3,50 en onder de vier jaar is het helemaal gratis.
  • Het Toon Kortoomspark bevindt zich in Deurne (Nederland), op de Griendtsveenseweg 80, op de grens tussen Brabant en Limburg. U kunt hier de Peel ruiken, voelen en beleven. Toegang kost 3,50 voor iedereen, kinderen onder drie jaar mogen er gratis in.
  • Het Blote Voeten Zeebodempad kost 7 euro voor volwassenen en 4 euro onder de 12 jaar. Dit blotenvoetenpad is helemaal gebaseerd op de Kneipp-methode en begint met een Kneipp voetenbad, een koudwaterbassin met bronwater. U vindt dit blotevoetenpad: Marant Recreatie, Zwartemeerweg 25 in PA Kraggenburg. Het is twee kilometer en half lang.
  • Het Griftpark in Utrecht neemt u op blote voeten mee door de stadse natuur en in de educatieve tuin van Griftsteede in het Griftpark.

Frankrijk

Ook in Frankrijk kunt u in bepaalde departementen al op blote voeten terecht.
  • In Bretagne kan u terecht in Bréal-sous-Montfort, in de buurt van Rennes. Hier is een blotevoetenpad van 1 kilometer waarin u op 45 verschillende soorten ondergronden loopt, waaronder ook bijvoorbeeld rubber. Het juiste adres is: Jardins de Brocéliande, Route des Mesnils, Bréal-sous-Montfort. Het is in juli en augustus dagelijks open van 11 tot 19 uur. U mag er aan beginnen tot 17 uur. Honden aan de lijn mogen hier mee. U betaalt 6,50 en kinderen 3 euro (2017).
  • Ook in de Vogezen zijn er twee blotevoetenpaden. U vindt er eentje in Chapelle-aux-Bois en het andere bevindt zich in Orbey.

Veel plezier!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
De filosofie van KneippVolgens de filosofie van het merk Kneipp is alles wat nodig is om gezond te leven, te vinden in de natuur. Gezonde voedi…
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
Bronnen en referenties
  • Brochure: Lietenberg, het eerste blotenbvoetenpad in Vlaanderen
  • www.gsnel.nl
  • Eigen ervaring
  • De Zondag - 23 april 2017
  • https://www.uitmetvlieg.be/uittip/de-zes-blotevoetenpaden-vlaanderen?utm_campaign=nieuwsbrief-vlieg&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_content=meer-inspiratie (16.06.2017)
  • https://www.lieteberg.be/nl/aanbod/7/vlinderkoepel (op 30.05.2019)

Reageer op het artikel "Zutendaal-Lieteberg: het eerste blotevoetenpad in België"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 30-05-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Tips voor trips in België
Schrijf mee!