InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Onderhoud opblaasbaar zwembad

Onderhoud opblaasbaar zwembad

Ideaal, zo地 zwembad in de tuin. De tuinslang erin, de kraan aan en vol laten lopen. Een kind kan de was doen. Helaas is het niet zo地 (water)feest. Een zwembad, ook als het gaat om een opblaasbaar zwembad, heeft onderhoud nodig.

Waarom onderhoud?

Misschien denk je wel: wat een onzin, die chloortabletten en andere spullen die ze verkopen voor het verbeteren van de waterkwaliteit. Maar alleen de eerste keer als je in het zwembad gaat, zwem je in zuiver kraanwater. Maar na die keer drijft er van alles in het zwembad rond: huidschilfers, haren, stukjes gras en modder. Om nog maar te zwijgen van talg, huidvet en ander organisch materiaal.

Het gevolg is dat de zuurtegraad, de PH-waarde, daalt. Dit kan als gevolg hebben dat er irritaties ontstaan aan de huid en aan de ogen. Het is daarom belangrijk om de waterkwaliteit nauwlettend in de gaten te houden.

Materiaal onderhoud zwembad

Soms is het materiaal om het zwembad te onderhouden, inbegrepen bij de aanschaf van het (opblaasbare) zwembad. Denk hierbij aan chloortabletten,een filterpomp, PH minus en PH plus tabletten, een thermometer en een chloordrijver. Ga daarom niet direct af op goedkope aanbiedingen van (opblaas)zwembaden. Als je alles er nog los bij moet kopen, kun je sowieso duurder uit zijn.

Als je al een opblaasbaar zwembad hebt, maar geen onderhoudspullen, zijn deze ook los te koop. De prijs is vanaf 25 euro.

Zwembadwater onderhouden

Het bad moet gevuld worden met leidingwater. Daarna moet het water op de juiste PH-waarde gebracht worden, met behulp van de tabletten. Een goede PH-waarde ligt tussen 7,2 en 7,5. Vervolgens moet het chloor worden toegevoegd. De hoeveelheid staat aangegeven op de verpakking. Een goede chloorwaarde is 2,0. Bij hogere temperaturen moet dit dagelijks worden bijgevuld. Als het slecht weer is, moet het bijvoegen van chloor slechts een keer per drie dagen gedaan worden.
Controleer regelmatig of de waarden nog kloppen.

Tips onderhoud zwembad

  • Gebruik een voetenbadje, voordat je het zwembad instapt. Dit kan bijvoorbeeld een grote teil zijn.
  • Zorg voor een goede filterinstallatie
  • Stofzuig regelmatig de bodem van het zwembad
  • Dek het zwembad af met een afdekzeil. Dit voorkomt dat er troep in het zwembad komt.
  • Niet duiken of springen

Shockbehandeling

Een "shockbehandeling" houdt in dat je een extra dosis chloor aan het zwemwater toevoegt. Dit is nodig na intensief zwemmen, broeierig weer of een onweersbui.

Zwembadoverkapping

Een zwembadoverkapping, zoals een zeil, werkt goed tegen vuil en bladeren. Maar het garandeert niet de veiligheid van kinderen.
Gerelateerde artikelen
Opblaasbaar zwembad: waar moet je op letten bij de aanschaf?Een opblaasbaar zwembad is ideaal. Lekker afkoelen in eigen tuin, zonder dat je daarvoor naar het strand hoeft. In de wi…
Zwemmen in eigen tuinZwemmen in eigen tuinEr zijn verschillende mogelijkheden om te kunnen zwemmen in de eigen tuin. U kunt kiezen voor het traditionele zwembad,…
Het bouwen van een zwembad in de tuinHet bouwen van een zwembad in de tuinSteeds meer mensen bouwen hun eigen zwembad in de tuin. Dit kan omdat het voor steeds meer Nederlanders betaalbaar wordt…
Zwembadonderhoud: chloor, water verversen en filterKristalhelder water, dat is de wens van elke zwembadeigenaar. In deze beschrijving vindt u een aantal tips om dit te ber…
Zwembad kopen: Waar moet je op letten voor een goede keuze?Zwembad kopen: Waar moet je op letten voor een goede keuze?Een eigen zwembad is de droom van veel huizenbezitters. Binnen of buiten kunnen genieten van de luxe van een zwembad op…

Reageer op het artikel "Onderhoud opblaasbaar zwembad"

Reacties

Hannie, 31-08-2015 19:03 #3
Ik wil mijn opblaasbaar zwembad opbergen, waar kan ik het materiaal het best mee schoonmaken?

Hennie66, 06-07-2015 21:32 #2
Justin Pieper, bij Hornbach hebben ze een heel groot assortiment met reinigingsspullen voor je zwembad.

Justin Pieper, 03-07-2015 16:04 #1
Hallo,
Ik heb een aantal jaren geleden een zwembad gekocht zonder alles erbij. Nu is het water troebel. Wat kan ik eraan doen om dit helder te krijgen en waar kan ik deze spullen kopen?
Mvg justin

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 12-07-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Reacties: 3
Schrijf mee!