InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Welke type vakantieganger bent u?

Welke type vakantieganger bent u?

Welke type vakantieganger bent u? Hoe gaan wij op vakantie? Pakken we onze tas en stappen we de wijde wereld in, wel zien waar we komen? Of kiezen we voor zekerheid en boeken we de jaarlijks terugkerende reis naar Spanje? Of pakken we het compleet anders aan? Zoveel mensen, zoveel wensen... Welk type vakantieganger bent u?

De luxe cruiser

De luxe cruiser neemt het niet zo nauw met het vakantiebudget en kiest voor de ultieme droom van vele vakantiegangers: een cruise door een van de prachtige wereldzeeën. Men laat zich aan boord compleet in watten leggen, van een 8 gangendiner tot een persoonlijke masseuse. Het logeerverblijf bestaat uit een vijfsterren-penthouse met twee badkamers, een sauna, een wijnkelder, een enorme slaapkamer met waterbed en en woonkamer met uitzicht over, jawel, de zee.

De wijde wereldreiziger

De wijde wereldreiziger staat op een dag ontspannen op en besluit er eens tussenuit te gaan. Gewapend met enkel een enorme rugzak pakt men de eerste trein die men tegenkomt, gevolgd door de eerstvolgende trein op het eindtstation en ga zo maar door. Om na tig uur te belanden in een land waar men de taal niet spreekt, geen slaapplek kan vinden en moet zien te overleven op de inmiddels wel erg klef en warm geworden broodjes kaas die men voor vertrek zorgvuldig ingepakt heeft.

De thuisblijver

De bungalower

De Alpenfanaat

De Alpenfanaat trekt er ieder jaar steevast op uit met de auto, inclusief bijbehorende stickers van landen en plaatsen waar men reeds geweest is. De heenrit gaat erg gemoedelijk op de rechterbaan, tussen de vrachtwagens, de linkerrijstrook wordt - vooral in Duitsland - steevast vermeden. Na twee weekjes genieten van de reinigende berglucht keert men met de fietsen, kunststof tuinstoeltjes en inmiddels behoorlijk lekkende tent voldaan weer richting Nederland.

De fietser

Wat is er avontuurlijker dan er met de fiets op uit trekken en genieten van al het natuurschoon dat je onderweg tegenkomt?Juist, dat vraagt de fietser zich ook af wanneer hij collega's op het werk weer eens hoort klagen over de laag uitvallende vakantietoeslag van het jaar. De route kan men vantevoren plannen, al begint de échte fietser gewoon met rijden en ziet wel waar hij uitkomt.

De tour-de-France fanaat

Onder deze vakantiegangers vindt men meestal amateurfietsers met als ultieme droom het uitrijden - en vooral winnen - van de Tour de France. Aangezien deze jongensdroom meestal het daglicht niet haalt trekt men ieder jaar op pad naar de place to be: Frankrijk. Daar vecht men samen met andere dromers om een glimp op te vangen van Erik Dekker, of zelfs zijn bidon met water op te vangen!

De cultuursnuiver

De cultuursnuiver vertrekt ieder jaar opnieuw naar een nog onontdekte culturele place to be. Gewapend met camera en kunstgids betreedt men de heiligdommen van een volk dat duizenden jaren geleden nog leeft en aanschouwt men dat wat men kunst noemt.

De last-minute reizer

De last-minute reizer struint dagenlang het Internet en de lokale reisbureaus af tot die éne speciale vakantie gevonden is. Vervolgens sprint men naar huis om de benodigde spullen bijeen te rapen en in de koffer te stoppen, als deze niet al dagen klaar staat voor vertrek. De last-minute reizer houdt van koopjes en avontuur. In het dagelijks leven is de last-minute reizer niet zelden een chronische te laat komer.

Br33zer$ in Salou

Het vakantiepubliek dat je in Salou aantreft staat niet zelden nog het water achter de oren te drogen. De gemiddelde leeftijd van de vakantieganger is 16 en het gemiddeld aantal one-night-stands is niet te tellen. s'Avonds vermaakt men zich in de vele discotheken en clubs waar men de hele nacht los kan gaan, om overdag de roes uit te slapen op het strand, zich klaarmakend voor de komende nacht.

De nudist

Vrijheid staat bij de nudist voorop, letterlijk en figuurlijk. Men windt er geen doekjes om: men is fervent naturist en nudist. Tijdens de ideale nudistentrip ontmoet men andere mensen van het vrije leven om samen - al nakend - volleybaltoernooien te houden. Als avondeten neemt men graag een biologische maaltijd tot zich, om zich vervolgens op sandalen met witte sportsokken naar de afwasruimte te begeven.

De wintersporter

De fanatieke wintersporter snelt zich iedere winter op elk mogelijk vrij moment naar de bergen, om daar de prestaties met de ondergebonden latten en boarden te verbeteren, om s'avonds na te genieten onder het genot van een enorm glas koud bier. Wanneer de plicht weer roept keert men terug naar huis, waar men aan jaloerse collega's dagelijks hun gebruinde hoofd met witte "skibril" onder de neus wrijft.

De bergwandelaar

De padvinder

De zonaanbidder

De zonaanbidder tref je - uiteraard - aan op de plaatsen waar de zon het meest en het felst schijnt. Vrouwen doen hun best in alles-verhullende bikini's hun lichaam een gezond bruin kleurtje te geven waar de mannen - al imponerend met een surfboard onder arm - op zoek zijn naar een mooie vrouw om de vakantie mee door te brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welke type vakantieganger bent u?"

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Zomer
Schrijf mee!