Thuis op vakantie

Thuis op vakantie Het lijkt soms wel of op vakantie gaan een plicht is. Mensen gaan er automatisch van uit dat je je vakantie in het buitenland, of in ieder geval ver van huis, doorbrengt. Zeg je dat je dat niet doet, dan word je vaak raar aangekeken. Toch is thuisblijven helemaal niet zo'n gek idee. Een 'staycation' is goed voor je portemonnee en het milieu. Je hoeft immers niet een lange afstand af te leggen in een vervuilende auto of vliegtuig. Vakantie thuis kan heel leuk en ontspannend zijn. Je hebt geen last van inpakstress, filestress, slechte bedden en lawaaierige of vieze hotels. En als je je er eens in verdiept, is er heel veel te doen in je eigen omgeving!

Niet op vakantie gaan is niet raar

Als je op televisie mensen ziet vertellen hoe moeilijk het is om rond te komen van een laag inkomen, is een van de punten die vaak genoemd worden, dat ze niet eens op vakantie kunnen. Het lijkt soms bijna of op vakantie gaan een eerste levensbehoefte is, net als eten, kleding en onderdak.

Volgens onderzoek van het Nibud gaat de helft van de Nederlanders met een laag inkomen niet op vakantie. Voor deze mensen is het gewoon te duur. De mensen die het wel kunnen betalen, hebben er niet allemaal behoefte aan. Van alle Nederlanders gaat een kwart niet op vakantie. Zo bijzonder is het dus niet om thuis te blijven.

Op vakantie gaan is een vorm van consumeren. Niet gaan past dus heel goed bij het moderne consuminderen. Ben jij zo iemand die het liefst drie keer per jaar gaat? Overweeg dan toch eens ten minste een van die vakanties te verruilen voor een vakantie in de directe omgeving: een 'nearcation', of een vakantie in eigen huis: een 'staycation'.

Vakantie in de directe omgeving

Attracties en bezienswaardigheden

Als je op vakantie bent, bezoek je allerlei attracties en bezienswaardigheden. Thuis doe je dat meestal niet. Kijk daarom eens wat er allemaal in jouw gemeente te doen is. Heb je alle kerken en musea in jouw woonplaats al bezocht? Op de website van de plaatselijke VVV vind je allerlei activiteiten in de buurt waar je zelf misschien nog niet aan had gedacht.

Dagtochten

Als je iets verder van huis wilt, kun je dagtochten maken naar allerlei plaatsen in Nederland. Koop bijvoorbeeld een dagkaart voor de trein (af en toe in de aanbieding bij bijvoorbeeld Kruidvat of Blokker) en ga naar een grote stad waar je nog nooit bent geweest.

Uit eten

Een andere veel voorkomende bezigheid tijdens vakanties is uit eten gaan. Dat kun je thuis ook. Heb je alle restaurants binnen een straal van 10 kilometer al uitgeprobeerd? De kans is groot dat je in de buurt nog nieuwe eetgelegenheden kunt ontdekken. Ook voor ontbijt kun je tegenwoordig op steeds meer plaatsen terecht. Ga bijvoorbeeld eens bij de HEMA of IKEA ontbijten. Dat is niet duur maar het geeft wel het gevoel dat je er even uit bent.

Fietsen en wandelen

Een fiets- of wandelvakantie is relatief goedkoop. Zit dat er toch niet in, bijvoorbeeld omdat je geen tent hebt of geen slaapplaats kunt betalen, dan kun je dagtochten maken. Neem een lunchpakketje mee en fiets iedere dag in een andere windrichting. Of fiets naar het dichtstbijzijnde stuk natuur en ga dat lopend verkennen. Vaak zijn er dichtbij huis plaatsen waar je nooit komt maar die wel de moeite waard zijn om er eens een dag door te brengen.

Vakantie in eigen huis

Ontspannen

Kamperen

Wil je kamperen maar heb je de spullen er niet voor? Thuis kun je ook kamperen. Schuif alle meubels in de woonkamer aan de kant er leg de matrassen midden in de kamer. Trek de stekker uit het koffiezetapparaat en de magnetron: vanaf nu kook je op een camping gasstelletje in de tuin. Laat een van je huisgenoten de warme kraan opendraaien als je langer dan vijf minuten onder de douche staat, zodat je douchewater koud wordt. Zo simuleer je het gebruik van douchemuntjes.

Doe maar gewoon

Niet iedereen heeft er behoefte aan om op vakantie te gaan. Waarom zou je je dan tijdens je vakantie anders gedragen dan wanneer je moet werken? Vakantie is dan gewoon een tijd waarin je alles kunt doen waar je anders niet aan toekomt. Even geen gehaast, geen verplichtingen, eindelijk tijd om dat ene dikke boek te lezen. Voor veel mensen is het moeilijk te begrijpen, maar ook dit is een goede manier om de vakantie door te brengen.

Een staycation om bij te komen

De voordelen van vakantie thuis zijn groot. Het is goedkoop en je vervuilt het milieu niet meer dan nodig. Het bespaart je bovendien veel stress. Je hoeft geen bestemming uit te zoeken, je hoeft niets te regelen, je hoeft geen lange rit in een hete auto te maken. En het mooie is, je hoeft ook geen stressvolle terugreis te maken. Je kunt alle leuke dingen in de buurt ontdekken en aan het einde van de vakantie ben je heerlijk ontspannen. Wie wil dat nou niet?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jestersgrin, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.nibud.nl/consumenten/nibud-helft-lage-inkomens-niet-op-vakantie/ geraadpleegd op 24-07-2015

Reageer op het artikel "Thuis op vakantie"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: Juli 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Consuminderen
Schrijf mee!