InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Schoolvakanties België 2018, 2019 en 2020

Schoolvakanties België 2018, 2019 en 2020

Schoolvakanties België 2018, 2019 en 2020 In België vinden er gedurende het jaar diverse vakanties plaats. Voornamelijk scholen maken gebruik van de vaststaande vakantiedatums. In tegenstelling tot Nederland is er in België geen vakantiespreiding en vinden de vakanties dus in het hele land gelijktijdig plaats. Voorbeelden van Belgische vakanties zijn de krokusvakantie, de Paasvakantie, Hemelvaart, de zomervakantie, de herfstvakantie en de Kerstvakantie. Alle datums van de Belgische vakanties in 2018 en de daaropvolgende jaren zijn op een rij gezet.

Geen vakantiespreiding

In België kent men, in tegenstelling tot onder andere Nederland, geen vakantiespreiding. Dit betekent dat in geheel België de vakanties tegelijkertijd plaatsvinden. Overigens heeft er in de jaren tachtig ooit een proef plaatsgevonden met gespreide vakantiedatums. Tijdens de proef hadden de landsdelen Vlaanderen en Wallonië gescheiden vakanties. De proef duurde overigens maar één jaar en het spreiden van vakanties is nooit definitief ingevoerd.

Krokusvakantie

De Krokusvakantie wordt ook wel eens Voorjaarsvakantie of Carnavalsvakantie genoemd. De Krokusvakantie in België valt onder andere samen met het carnavalsfeest en Aswoensdag. Tijdens de Krokusvakantie vieren veel mensen carnaval of gaan op skivakantie. De Krokusvakantie vindt in 2018 en de daaropvolgende jaren plaats van:
  • 10 tot en met 18 februari 2018
  • 2 tot en met 10 maart 2019
  • 22 februari tot en met 1 maart 2020

Paasvakantie

De Paasvakantie is de vakantie die jaarlijks plaatsvindt rond Pasen. De Paasvakantie duurt ieder jaar twee weken. De Paasvakantie wordt door veel personen aangegrepen voor een vakantie in het buitenland. Het Nederlandse equivalent van de Paasvakantie is de Meivakantie. De datums van de Paasvakantie in 2018 en de jaren daarna zijn:
  • 31 maart tot en met 15 april 2018
  • 6 tot en met 22 april 2019
  • 4 tot en met 19 april 2020

Hemelvaart

Tijdens Hemelvaart heeft men geen hele week vrij in België maar twee dagen. Dit betreft de donderdag van Hemelvaart zelf en de vrijdag na Hemelvaart. De datums van de Hemelvaartvakantie in 2018 en de komende jaren zijn:
  • 10 en 11 mei 2018
  • 30 en 31 mei 2019
  • 21 en 22 mei 2020

Zomervakantie

De belangrijkste vakantie in België is de zomervakantie die, zoals de naam reeds aangeeft, plaatsvindt in de zomermaanden. Tijdens de zomervakantie gaan veel mensen op vakantie in het buitenland maar ook in België zelf vinden tal van activiteiten plaats. De zomervakantie vormt ook de overgang van tussen twee schooljaren. Elk jaar start en eindigt de zomervakantie op dezelfde datum, namelijk van 1 juli tot en met 31 augustus. De zomervakantie in België duurt dus exact twee maanden.

Herfstvakantie

De herfstvakantie is traditioneel de eerste vakantie van elk nieuw schooljaar en vindt plaats in de herfstmaanden oktober en/of november. De herfstvakantie duurt één week. De herfstvakantie in 2018 en de jaren erna vinden plaats van:
  • 27 oktober tot en met 4 november 2018
  • 26 oktober tot en met 3 november 2019
  • 31 oktober tot en met 8 november 2020

Kerstvakantie

De vakantie die na de zomervakantie het meest tot de verbeelding spreekt is de Kerstvakantie. Tijdens de Kerstvakantie vinden feestdagen als Kerstmis en Oud en Nieuw plaats. De Kerstvakantie duurt twee weken en vindt dus verdeeld over twee jaren plaats. De Kerstvakantie wordt gebruikt voor het vieren van de feestdagen maar ook voor bijvoorbeeld een skivakantie. De kerstvakantie vindt de komende jaren plaats van:
  • 22 december 2018 tot en met 6 januari 2019
  • 21 december 2019 tot en met 5 januari 2020
  • 19 december 2020 tot en met 3 januari 2021

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belgische overheid, www.belgium.be

Reageer op het artikel "Schoolvakanties België 2018, 2019 en 2020"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Vakantie
Schrijf mee!