InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Vakantietip: pak de trein

Vakantietip: pak de trein

Reizen met de trein is erg ontspannend. Treinreizen zijn er in alle soorten en maten. In de trein zie je veel van het landschap waar je doorheen reist. Er zijn veel mooie trajecten. De vakantie begint direct bij het instappen. De reis is een belevenis op zich. Bovendien is het gemakkelijk om contact te maken met andere reizigers voor wie daar behoefte aan heeft. Ook 's nachts reizen is mogelijk. Je stapt 's avonds in in Nederland en 's ochtends uit in Wenen of Milaan.

Hoe boek je een treinreis?

Met de trein op vakantie gaan is een leuke belevenis. Het voordeel van treinreizen is dat je ontspannen kunt reizen. Je hoeft niet zelf te rijden en je zit ruimer en comfortabeler dan in een vliegtuig. Bovendien hoef je geen uren van tevoren aanwezig te zijn. In de trein kun je heerlijk gaan zitten en lekker naar buiten kijken. Terwijl je in de trein zit, zie je het landschap veranderen. Wat is er heerlijker dan een boek te lezen dat zich afspeelt in een bepaald land en als je opkijkt het landschap te zien waar je boek over gaat?

Het boeken van een treinreis kun je het beste enige tijd van tevoren plannen. Het is dan meestal goedkoper dan op het laatste moment te boeken. Bedenk van tevoren of je eerste of tweede klasse wilt reizen. In de eerste klasse heb je wat luxere zitplaatsen. Bovendien is het vaak rustiger in de eerste klasse. Maak altijd een zitplaatsreservering als je over langere afstanden reist. Het is ook mogelijk om 's nachts te reizen. Dan is het verstandig om couchettes te reserveren. Ook daar zijn vaak verschillende mogelijkheden voor, van wat eenvoudiger tot luxe.

Het boeken van een treinreis kun je op verschillende manieren doen. Allereerst is het mogelijk om direct bij de treinmaatschappij te boeken. Zo kun je bijvoorbeeld via de website van Deutsche Bahn (DB) heel gemakkelijk reizen boeken naar Duitsland maar ook naar heel veel andere bestemmingen waar Deutsche Bahn rijdt. Een andere manier is om via een reisbureau te boeken. Via de Treinreiswinkel kun je tal van leuke bestemmingen uitzoeken en boeken (Treinreiswinkel). Ook kan men bij de Treinreiswinkel accomodaties boeken. Deze accommodaties liggen dicht bij treinstations, zodat je niet veel hoeft te reizen om je hotel of appartement te bereiken.

Als bagage kun je het beste een flexibele koffer op wieltjes meenemen. Die is gemakkelijk in het bagagerek op te bergen en de wieltjes zorgen ervoor dat je niet teveel hoeft te sjouwen. Verder is een rugzakje handig om wat spullen bij de hand te houden. Hierbij kun je denken aan tickets, paspoort, leesboek, telefoon, oordopjes en versnaperingen. Veel internationale treinen hebben een restauratiewagen waar vaak goede maaltijden verkrijgbaar zijn, zeker in het hoogseizoen. In veel treinen is tegenwoordig zelfs wifi aanwezig en zijn er punten waar je je laptop of telefoon kunt opladen.

Wat kun je verwachten?

Het reizen per trein is een belevenis. Al voordat je je bestemming bereikt krijg je een vakantiegevoel. Vaak komt men in de trein andere reizigers van verschillende nationaliteiten tegen. Onder jongeren is treinreizen vrij populair. Met een rugzak reizen ze heel Europa door. Maar ook wat oudere mensen reizen per trein. Zo zie je veel zakenreizigers die tijdens de reis doorwerken op hun laptop naast echte vakantiegangers. Op langere reizen is het een voordeel dat je je door de trein heen kunt verplaatsen en dat je niet, zoals in het vliegtuig of de auto, gebonden bent aan een zitplek. Door het geluid van de trein val je bovendien na enige tijd vaak in een weldadige slaap, zodat de tijd voorbijvliegt. Ook een potje kaarten is vaak mogelijk als je zitplaatsen met een tafel ertussen hebt.

Leuke treinreizen in Europa

Schotland

In Europa zijn heel wat leuke treinreizen te maken. Er is een uitgebreid spoornet. Het is bijvoorbeeld erg leuk om vanuit de haven van IJmuiden naar Newcastle te varen en vandaar de trein richting Schotland te nemen. Als eerste stop kun je bijvoorbeeld naar Edinburgh gaan. Dit is een historische plaats in Schotland waar het goed toeven is. Bezoek bijvoorbeeld het oude kasteel en slenter door de historische binnenstad. Na Edinburgh kun je door het adembenemend mooie Schotse landschap met zijn bergen en zijn meren naar Oban aan de westkust om door te reizen naar Portree in het uiterste noordwesten van het land. Sluit de reis af met een bezoek aan Glasgow. Het zal een onvergetelijke reis zijn.

Oostenrijk

Een ander prachtig traject is dat met de nachttrein naar Wenen. Vol spanning stap je 's avonds in Nederland in de trein. Een prachtige zonsondergang in het Rijndal zal je deel zijn voordat je in de luxe couchette gaat slapen. De volgende dag kom je in de historische Weense binnenstad aan. Daar wacht een aantal topmusea op je komst. Heerlijke Sachertorte behoort tot de musts in Wenen. Van Wenen kun je doorreizen naar het heerlijke Salzburg dat wat knusser aandoet dan het grote Wenen. Mozart is hier alom tegenwoordig. Dan reis je door naar München. München heeft alles in zich wat je je kunt wensen bij een stedentrip. Je kunt er heerlijk eten in een Brauhaus, wandelen door het oude centrum. Er zijn mooie parken en fraaie musea.

Spanje

Ook een erg leuke reis is die naar Madrid. Via Bordeaux maak je de lange maar unieke reis naar de hoofdstad van het Iberisch Schiereiland. Onderweg zie je de Spaanse stieren in de weilanden. Madrid is een goede uitvalbasis om de prachtige stadjes in het Spaanse binnenland te bezoeken. De treinverbindingen zijn er erg goed. Zo kan men naar Salamanca reizen, het prachtige paleis El Escorial bezoeken en de eeuwenoude stadjes Avilla of Segovia aandoen.

Er zijn veel meer mogelijkheden om in Europa per trein te reizen. Vooral de Zwitserse spoorwegen staan bekend om de panoramische treinreizen door de bergen. Ook Italië is heel goed per trein te bereizen.

Bijzondere treinen

Dan zijn er nog de bijzondere treinen. Voor wie het zich kan veroorloven is een reis met de Oriënt Express een bijzondere ervaring. De Oriënt Express is een legendarische trein met een ambiance uit de jaren '20. De gerestaureerde rijtuigen zijn zeer verzorgd. De restauratiewagen is uitgerust met kostbaar linnen, zilveren bestek en kristal. Men kan er zeer luxe dineren. De Oriënt Express brengt je vanuit bijvoorbeeld Parijs naar Istanbul maar meerdere trajecten zijn mogelijk. Ook is het mogelijk om met de Rocky Mountaineer door de Rocky Mountains in de Verenigde Staten te reizen of om met de Eurasia van Moskou naar Beijing te reizen. Er is voor elke portemonnee een reis te boeken. Het zal altijd een unieke ervaring zijn.
© 2014 - 2017 Catrien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Gaat u dit jaar op vakantie maar weet u nog niet waar naartoe? Wat zijn de populairste vakantielanden op dit moment? En…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Vakantie annuleren gemakkelijker door de recessienieuws uitgelichtVakantie annuleren gemakkelijker door de recessieDe recessie van 2011 maakt dat ook reisorganisaties wat soepeler worden in hun regels. Zo heeft D-Reizen ingevoerd dat h…
Tips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor het slapen in de bus, het vliegtuig of de trein. U kent het wel, heel enthousiast boekt u een busreis, vliegre…
Bronnen en referenties
  • Website: http://www.treinreiswinkel.nl

Reageer op het artikel "Vakantietip: pak de trein"

Infoteur: Catrien
Laatste update: 27-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!