InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > De Braziliaanse WK steden, wat is er nog meer te doen?

De Braziliaanse WK steden, wat is er nog meer te doen?

Eens in de vier jaar staan er vier weken in het teken van het WK voetbal. Ook al gaat de meeste aandacht naar het voetbalevenement zelf, buiten de voetbalstadions waarin het WK 2014 wordt gespeeld wacht het echte Braziliaanse leven om ontdekt te worden. In alle twaalf Braziliaanse WK steden is namelijk genoeg te zien en te doen. Van de interessante cultuur tot het relaxte strandleven en van het bruisende uitgaansleven tot de overweldigende natuur. De drie groepsfase wedstrijden die het Nederlands elftal op het programma heeft staan, worden in respectievelijk Salvador, Porto Alegre en São Paulo gespeeld. Maar ook de andere negen WK steden – te weten Fortaleza, Natal, Rio de Janeiro, Manaus, Belo Horizonte, Recife, Brasilia, Curitiba en Cuiabá hebben interessante hotspots die niet alleen geliefd zijn bij de lokale bevolking maar het ook absoluut waard zijn om door toeristen bezocht te worden.

Salvador

In Salvador is de oude binnenstad Pelourinho, voor de kerk Nossa Senhora do Rosário dos Pretos om precies te zijn, een favoriete plek van de locals. Zij zoeken hier op dinsdagavond rond zeven uur een plekje om te genieten van een gratis concert van Gerônimo. Deze bekende lokale muzikant, gekleed in traditionele West-Afrikaanse kledij, treedt op met een brassband en een groep dansers.

Avondjes uit worden dikwijls afgesloten met een cocktail in de bar van het Convento do Carmo. Dit luxe hotel dat in een zestiende-eeuwse abdij gevestigd is, heeft een schitterende binnentuin waar je buiten het hoogseizoen de plek vrijwel voor jezelf hebt. Veel inwoners van Salvador vieren hier jaarlijks hun huwelijksdag met een romantisch etentje bij kaarslicht.

Porto Alegre

De stad Porte Alegre is befaamd vanwege het heerlijke gegrilde vlees churrasco en hierdoor is een bezoek aan een churrascaria – de Braziliaanse versie van een steakhouse - dan ook een must. Meestal betaal je er een vast tarief voor een ‘all-you-can-eat’ avondje uit, een service die in Brazilië ook wel rodizio wordt genoemd. De obers brengen op zo’n avond grote hoeveelheden geroosterd vlees naar je tafel en snijden er vervolgens de stukken vanaf die je wilt hebben. Een onder de lokale bevolking populaire churrascaria is Galpão Crioulo aan de Rua Otávio Francisco Carusa da Rocha.

In de weekenden is het aangenaam ronddwalen op de Avenida José Bonifácio. Op zaterdag vindt er een gezellige biologische markt plaats en op zondag kun je er slenteren en snuffelen op de antiekmarkt.

São Paulo

Volgens de locals is Secs Pompéia één van de leukste culturele hotspots van São Paulo. Secs Pompéia is een heel oud fabrieksterrein dat in de jaren tachtig omgebouwd werd tot een hip complex met een aantal door voetbruggen verbonden tentoonstellingsruimten, een bibliotheek, meerdere ateliers, een zwembad en één van de beste concertzalen van de stad.

De lokale bevolking komt ook graag in Spot, een restaurant met een volledig glazen gevel en een modern minimalistisch interieur. Het menu is ook eigentijds met veel originele fusiongerechten. Het publiek is ontspannen, ziet er goed uit en flirt er vrolijk op los. Dit is echt een plek om te zien en gezien te worden.

Fortaleza

Fortaleza is één van populairste strandbestemmingen in Brazilië. Onder de lokale bevolking is Praia do Mucuripe één van de meest favoriete stranden. Dit strand is uiteraard geschikt om te relaxen, maar het biedt ook goede mogelijkheden om te gaan raften. De aanwezige teams hebben altijd wel plek voor een extra man op hun rafts, dus hoef je alleen maar even te vragen of je met ze mee mag.

In de buurt van het strand van Iracema is het culturele centrum Dragão do Mar bereikbaar. De lokale bevolking start hier meestal met een bezoek aan een tentoonstelling en laadt daarna de batterijen weer op met een kopje koffie in het café. In Dragão do Mar zijn voldoende mogelijkheden om te genieten van een muziek-, dans- en theatervoorstelling. Daarna wordt er vaak even snel een pizza gehaald om vervolgens tot in de kleine uurtjes te dansen in één van de naburige clubs.

Natal

Een andere populaire strandbestemming is Natal. De spectaculaire duinen bij Genipabu zijn bij de lokale bevolking vooral populair vanwege de mogelijkheid om er te sandboarden. Wie de kick die dit geeft ook wil voelen, kan ter plaatse het benodigde materiaal huren.

Degenen die de voorkeur geven aan een meer relaxte vrijetijdsbesteding, is het Parque Da Cidade een prima optie. In het park staat onder andere het van vele locals favoriete gebouw: een futuristisch ogende, betonnen toren met een restaurant van waaruit je een mooi uitzicht hebt over de omgeving. Zowel het park als de omgeving zijn het ontwerp van Oscar Niemeyer, een Braziliaanse architect.

Liefhebbers van een avondje uit eten kiezen vaak voor het gezellige restaurant Camarões Potiguar. Hier worden de heerlijkste garnalenschotels – een lokale specialiteit – geserveerd. Van te voren reserveren wordt aanbevolen, want het is er altijd extreem druk.

Rio de Janeiro

Rio de Janeiro is wereldwijd bekend vanwege onder meer het Christusbeeld, het suikerbrood en het Copacabana strand. Velen reizen op de bonnefooi naar deze stad, zonder vaste plannen of bestemming, en hebben een fantastische tijd. Bijzonder is de natuur midden in de stad en veel locals bezoeken graag Floresta da Tijuca, een gigantisch oerwoud in de bergen, met prachtige uitzichten op de stad.

Voor een cultureel avondje uit bezoekt de lokale bevolking massaal het Centro Cultural Banco do Brasil in het historische centrum van Rio de Janeiro. In het imposante voormalige bankgebouw worden tentoonstellingen gehouden en daarnaast zijn er drie theaterzalen en twee bioscoopzalen. Verder gaat men graag uit in Lapa. Het leven speelt zich hier af op straat en je kunt er dansen op allerlei soorten muziek.

Manaus

Een favoriete dagtrip onder de lokale bevolking van Manaus is een boottocht om roze dolfijnen te spotten, de inheemse Dessano gemeenschap te bezoeken en te kanoën in de waterrijke jungle van het natuurgebied Januari. Vanuit Manaus ben je ongeveer een uur bezig om er te komen. Onderweg heb je onder andere de gelegenheid om de Econtros das Águas te bewonderen, het punt waarop de Rio Negro en de Rio Solimões samenkomen.

De meest originele plek om uit eten te gaan, bevindt zich midden in de jungle. In de rivier Taruma Açu is het drijvende restaurant Peixe-Boi – wat ‘Zeekoe’ betekent - te vinden. Hier worden traditionele Amazonegerechten voorgeschoteld, waaronder het heerlijke stoofpotje caldeirada de tucunaré.

Belo Horizonte

De stad Belo Horizonte is in heel Brazilië bekend vanwege de fraaie moderne architectuur. Oscar Niemeyer, de belangrijkste architect van het land, bouwde hier twee must-sees: de kerk Igreja de São Francisco de Assis en het architectuur- en designcentrum Caso do Baile. Voor beide bouwwerken heeft hij ook hier gebruik gemaakt van beton.

Om even ontsnappen aan alle drukte van de stad, gaat de lokale bevolking het liefste naar Mangabeiras, een reusachtig en goed onderhouden park in de wijk met dezelfde naam. Op de top van de bergen kun je er genieten van het fantastische uitzicht op een zee van wolkenkrabbers en de mooie horizon – belo horizonte in het Braziliaans – waarna de stad vernoemd is. Uiteraard is dit het mooiste bij zonsondergang.

Recife

Recife heeft geweldige stranden die ook enorm populair bij de lokale bevolking zijn. Zij gaan bij voorkeur naar Boa Viagem met een strook strand van maar liefst acht kilometer lang. Veel locals gaan ook graag zitten bij Biruta, een populaire strandbar waar het vooral in de late namiddag heerlijk relaxen is. In de avond kun je er romantisch tafelen. Een aanrader is om op de eerste verdieping te gaan zitten, omdat je daar een mooi uitzicht over het water hebt.

Een voor velen culturele hotspot is het Instituto Ricardo Brennand. Dit is een kasteel dat in opdracht van de kunstverzamelaar Ricardo Brennand gebouwd werd om er zijn collectie te herbergen. De nadruk ligt op schilderijen die in Nederlands-Brazilië gemaakt zijn.

Brasilia

De inwoners van de hoofdstad Brasilia gaan voor een gezonde dosis cultuur graag naar het Centro Cultural Banco do Brasil. Dit is een leuke plek met kunsttentoonstellingen, een theater en een bioscoop, een boekenwinkel en een bar. Bovendien is het een charmante locatie om met vrienden te gaan picknicken.

Wie er een dagje op uit wilt trekken, die bezoekt Pirenópolis, een historisch stadje dat zo’n 150 kilometer verderop ligt. Hier vind je prachtige koloniale architectuur en veel watervallen in de nabije omgeving. Bijzonder is het Festa do Divino Espírito Santo, een jaarlijkse katholieke optocht. Eveneens een must-see zijn de rotspartijen en watervallen van het nationale park Chapada dos Veadeiros dat ten noorden van de stad ligt.

Curitiba

Curitiba is echt een stad voor mensen die van lekker eten houden. De lokale bevolking komt graag op de Mercado Municipal, de grote overdekte markt. Hier kun je alle denkbare groenten, fruit en Braziliaanse specialiteiten kopen. Veel locals strijken hier regelmatig neer in een gezellig eettentje dat traditionele gerechten serveert. Je kunt er niet weg zonder de feijoada - de nationale bonenschotel - geproefd te hebben.

In de wijk Santa Felicida zijn uitstekende restaurants te vinden. Een van de favorieten van de locals is Madalosso, een restaurant dat continu in de prijzen valt. Na een gezellig etentje gaat men vaak dansen in één van de vele bars in Avenida do Batel.

Cuiabá

Hoewel de inwoners van Cuiabá hun eigen stad niet te kort willen doen, vertellen de locals toch dat Cuiabá voor bezoekers vooral de perfecte uitvalsbasis voor de Patanal is. Qua diversiteit in flora en fauna is dit namelijk één van de rijkste gebieden ter wereld. Door het feit dat het landschap grotendeels uit savanne en moeras bestaat, zijn de honderden vogels en viervoeters er eenvoudig te spotten. De Patanal is uitgestrekt, dunbevolkt en nog niet zo toeristisch, waardoor je je hier ver weg van de bewoonde wereld waant. De traditionele cultuur van de lokale pantaneiros – cowboys – draagt bij aan het gevoel dat je je hier op een bijzondere plek bevindt.
© 2014 - 2017 America, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WK 2014: Wanneer en tegen wie speelt het Nederlands Elftal?WK 2014: Wanneer en tegen wie speelt het Nederlands Elftal?Op vrijdag 6 december 2013 heeft in het Braziliaanse Costa do Sauipe, de loting van het Wereldkampioenschap voetbal 2014…
WK 2014 in Brazilië - programma/speelschemaWK 2014 in Brazilië - programma/speelschemaDe 20ste editie van het WK voetbal vindt in 2014 plaats in Brazilië, waar het WK voetbal als het ware thuiskomt want de…
Wedstrijdschema WK 2014: speelschema en tijdenWedstrijdschema WK 2014: speelschema en tijdenIn juni en juli 2014 vond voor de 20e keer het Wereldkampioenschap (WK) voetbal plaats. Het evenement vond plaats in Bra…
WK voetbal 2014 in Brazilië: Speelsteden en stadionsWK voetbal 2014 in Brazilië: Speelsteden en stadionsIn 2014 worden er weer het Wereldkampioenschap Voetbal georganiseerd. Het WK 2014 wordt gehouden in Brazilië. Het is voo…
Deelnemende landen WK 2014: plaatsen op de FIFA-ranglijstDeelnemende landen WK 2014: plaatsen op de FIFA-ranglijstDe wereldranglijst van FIFA is sinds december 1992 een ranglijst om uit te drukken welk land zich de sterkste van de wer…
Bronnen en referenties
  • http://www.columbusmagazine.nl/

Reageer op het artikel "De Braziliaanse WK steden, wat is er nog meer te doen?"

Infoteur: America
Gepubliceerd: 18-05-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!