InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Festival: Tomorrowland

Festival: Tomorrowland

Festival: Tomorrowland De Belgische tak van het Nederlandse ID&T organiseert sinds 2005 het dancefestival Tomorrowland, dat elk jaar aan populariteit wint en inmiddels een van de grootste dance-events ter wereld is.

Tomorrowland

Tomorrowland ontstond in 2005 als ééndaags Belgisch dancefestival, en wordt sindsdien jaarlijks georganiseerd op domein De Schorre in Boom. Het evenement wordt steeds georganiseerd in een sprookjesachtig thema, met spectaculaire decors en podia. Al sinds de opstart van het event kon het publiek genieten van een internationale line-up met diverse topartiesten uit de elektronische muziekwereld. Tijdens de eerste editie stonden onder meer Armin Van Buuren en Yves Deruyter op de affiche, en daarmee was meteen de toon gezet.

In 2006 breidde het festival stilaan uit. Het 'hoofdevenement' besloeg nog steeds slechts één dag, maar aan de vooravond van het festival was er al een kleiner campingfestival voor de feestvierders die in Boom bleven overnachten. Vanaf 2007 werd het festival over twee dagen ingepland.

Tijdens de editie van 2008 bereikte het festival enkele mijlpalen. Er traden voor het eerst meer dan 100 DJ's op en de kaap van 50.000 bezoekers werd bereikt. Vanaf 2009 zag ID&T het nog grootser in. Er kwamen meer podia, waaronder een 90's stage en als hoofdact stond Moby op de affiche. Tegenover 2008 kreeg Tomorrowland in 2009 bijna het dubbele aantal bezoekers over de dansvloer: 90.000 danceliefhebbers bezochten het festival.

In 2010 bleef Tomorrowland groeien. Meer dan een maand voor het event waren alle tickets uitverkocht, en alweer kenden de bezoekersaantallen een spectaculaire groei: 120.000 mensen bezochten het festival, dat inmiddels tot de grootste van Europa werd gerekend. 2011 en 2012 waren op hun beurt nog succesvoller dan de vorige jaren. Het event duurde nu drie dagen en in 2011 ging Tomorrowland met de titel van beste dance-event van Europa aan de haal. In 2012 werd die titel zelfs omgezet in beste dance-event ter wereld. De affiche was dat jaar dan ook niet van de minste, onder meer Fatboy Slim, Carl Cox, Swedish House Maffia en David Guetta brachten het publiek aan het dansen met hun beats.

Tickets bemachtigen

Wie erbij wil zijn op dit mega-event, moet alvast wat moeite doen. Sinds 2012 wordt een deel van de tickets voorbehouden voor Belgische bezoekers, die zich vooraf moeten registeren op de Tomorrowland-website. Eens de ticketverkoop gestart wordt, zitten tienduizenden Belgen achter hun computer in de hoop een goede plek te bemachtigen in de virtuele wachtrij, om zo uiteindelijk hun ticket te kunnen kopen. Wie tijdens het eerste verkoopmoment niet slaagt in zijn onderneming, krijgt nog een tweede kans, enkele weken later.

In 2013 waren alle tickets in de eerste verkoopronde binnen een uur uitverkocht. Maar liefst 125.000 mensen probeerden een ticket te bemachtigen, vaak met meerdere computers tegelijk. Dit zorgde voor wat technische problemen en daardoor konden sommige bezoekers hun ticket niet tijdig betalen via het online betaalsysteem. Tickets zijn niet goedkoop, een "Full Madness Comfort Pass" kost 365 euro. Dit ticket omvat driedaagse toegang tot het festivaltrerrein en een aantal 'comfort zones'. Voor een Comfort Pass voor één dag moet je in 2013 145 neertellen. Wie geen nood heeft aan toegang tot de comfort zones, betaalt 198,50 voor een combiticket en 84,50 voor een dagticket. Naast tickets kan ook een Booze Bag gekocht worden voor 50. Dit collector's item bevat 35 munten waarmee eten en drinken gekocht kan worden gedurende het festival.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: YouryDW, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Festival: Tomorrowland"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 11-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!