InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De Griekse hoofdstad Athene

De Griekse hoofdstad Athene

De Griekse hoofdstad Athene Athene is de hoofdstad van Griekenland. Doordat Athene in Zuid-Europa ligt is de temperatuur in Athene tijdens de zomermaanden werkelijk fantastisch en regent het bijna niet. Athene staat bekend als een ontzettend oude stad met heel veel bezienswaardigheden nog uit de tijd van de oude Griekse beschaving. In Athene is ontzettend veel te doen voor een korte of een lange vakantie. Door de combinatie van zon, zee, strand en cultuur kun je in deze stad perfect vertoeven. Athene staat vooral bekend om zijn mooie natuur. Deze uitgestrekte metropool geeft de toerist een breed scala aan activiteiten waardoor alle individuele behoeften van de verschillende toeristen vervuld kunnen worden. Het is aan te raden om wat langer de tijd te nemen voor een bezoek aan Athene vanwege al het moois wat er te zien is, maar voor een korte citytrip is Athene ook zeker mogelijk.

Bezienswaardigheden

Athene is door zijn historische geschiedenis rijk uitgerust met locaties die elke bezoeker van de stad gezien moet hebben. Op deze locaties staan veelal ontzettend oude gebouwen met een ingewikkelde en oude architectuur. Dit zijn de de mooiste bezienswaardigheden van Athene zoals, de Acropolis, de Oude Agora en het Syntagma Plein, de ene locatie nog mooier en klassieker dan de ander en ook zeker allemaal een bezoek waard.

Doordat deze locaties echte hot spots voor toeristen zijn is het op deze plekken altijd druk in de vakantieseizoenen. Als je niet van zo een enorme drukte houdt zijn er ok nog andere alternatieven om te bezoeken. Kerameikos en de tempel van Zeus zijn dan goede aanraders om te bezoeken, je kunt deze locaties natuurlijk ook gewoon allemaal bezoeken wat zeker er aan te raden is maar waarvoor de meeste mensen geen tijd hebben. De laatste twee bezienswaardigheden bieden ook nog eens prachtige schilderachtige panorama's aan. Alleen al voor het fenomenale uitzicht komen er bezoekers van alle leeftijden naar deze locaties toe.

Musea en galeries

Als je altijd al interesse hebt in kunst of geschiedenis dan heeft Athene veel voor jou in huis, waarschijnlijk wel het meeste van alle grote steden wereldwijd. Enkele van de belangrijkste musea zijn: het Nationaal Archeologisch Museum en het Nieuwe Acropolis Museum, waarvan historici altijd gehouden hebben om te bezoeken. Kunst is een zeer belangrijk onderdeel binnen de Atheense cultuur, mede daarom vind je in Athene ook verschillende galerijen die mooie kunst tentoonstellen. Een belangrijke galerie van Athene is de Nationale Kunst Galerie. De collectie van deze galerie bestaat vooral uit de Griekse kunst vanaf de 19e eeuw. De schilderijen uit de Middeleeuwen en de Renaissance beslaan maar een klein deel van hun collectie, maar zijn zeker de moeite waard. De belangrijkste reden om deze galerie te bezoeken is toch wel voor de briljante Griekse schilder EL Greco of zoals in eigen land bekend Domenikos Theotokopoulos

Het nachtleven en winkelen

Athene is een stad waarin het altijd druk is met allerlei soorten activiteiten ongeacht welk tijdstip van de dag het is. s Nachts is Athene de stad van het licht en het uitgaan en als de zon opkomt is het weer de plaats van het gewone alledaagse leven. Het uitgaan is in Athene een nogal belangrijke bezigheid. De s nachts meest actieve gebieden om te feesten zijn: Gazi,Metaxourgio,Psirri en Monastiraki. In deze gebieden vind je de beste clubs, bars en cafés. Dit is dé locatie om helemaal los gaan tot de zon weer opkomt.

Het grootste winkelcentrum van Athene staat bekend onder de naam The Mall, In dit winkelcentrum vind je veel winkels met luxe en exclusieve merken. Ook heeft dit winkelcentrum een divers aanbod van eetgelegenheden, cafés, bars en restaurants. Andere kleinere gebieden om te winkelen zijn: Plaka,Kolonaki,het hart van Athene en het gouden hart. Bij deze kleinere winkels vind je vooral souvenirs waardoor deze gebieden geliefd zijn bij de toeristen die de stad bezoeken, die souvenirs geven perfecte herinneringen van deze geheel betoverende tour naar deze wonderbaarlijke stad van schoonheid.

Vervoer

Athene is een stad die van alle vervoersmogelijkheden die er zijn voorzien is. Binnen Athene bestaat het vervoer vooral uit bussen en taxi's om de bezoekers van de stad naar de gewenste locaties te brengen. Voor de mensen die voor een langere tijd naar het prachtige landschap willen kijken zijn er nog spoorwegen om heerlijk ontspannen door het prachtige Griekse landschap heen te tuffen. Ook kun je heerlijk te voet door de stad slenteren als je de tijd hiervoor hebt is dat zeker een aanrader, zo kun je alles op je dooie gemak zien. Ook bestaat er in Athene de mogelijkheid om fietsen te huren waardoor je op een iets sneller tempo lekker actief de stad en omgeving kan gaan bezichtigen. Verder kun je gebruik maken cruises en vliegtuigen waardoor je een bijna onbeperkt aanbod van verschillende manieren om de stad en omgeving te bezichtigen op de manier waar jij je het prettigst bij voelt. Athene is vooral bekend om zijn schitterende landschapen en prachtige tuinen en parken. Het is bijna onmogelijk om je voor te stellen hoe Athene zou zijn zonder de aanwezigheid van zijn wonderschone parken. De Nationale Tuinen van de stad zijn prachtig groen in een betoverend landschap en de parken zijn bezaaid met prachtige bloemen. In deze tuinen zal je je ogen uitkijken. Athene is voor elke reiziger een leuke en mooie stad om naar op vakantie te gaan.
Gerelateerde artikelen
Griekenland, vakantie op SyrosEén van de droogste eilanden van de Noordelijke Cycladen is Syros. Dit eiland was het in vroeger tijden een bloeiend en…
De boog van HadrianusDe boog van HadrianusDe boog van Hadrianus, ookwel 'poort van Hadrianus' genoemd, bevindt zich in Athene, aan de Amalias Laan. Het is een int…
Griekenland, vakantielandGriekenland, in de zomer een heerlijk vakantieland gelegen in het zuid-oosten van Europa. Met honderdduizenden toeristen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Santa2, Pixabay
  • http://reizen.nl/?artikel=top-15-bezienswaardigheden-athene
  • http://www.grieksegids.nl/athene.php
  • http://www.griekenland.net/?executeAction=articles&main_id=1&sub_id=42&substory=Athene

Reageer op het artikel "De Griekse hoofdstad Athene"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!