De Italiaanse stad Bologna, wat is er te doen en te zien?

De Italiaanse stad Bologna, wat is er te doen en te zien? Bologna is een stad in Noord-Italië en een van de oudste culturele steden ter wereld. Bologna is de zevende stad van Italië kijkend naar het inwonertal. De stad heeft een prachtige historische kern, die verschillende oorlogen heeft overleeft. In het jaar 2000 was Bologna nog de 'culturele hoofdstad van Europa' en in 2006 was zij de 'muzikale hoofdstad van Europa' , ook was de stad genomineerd voor de wereldtentoonstelling van 2010 in Shanghai, er waren maar 45 nominaties wereldwijd. Deze nominatie en prijzen geven goed aan hoe belangrijk Bologna is in Europa, maar ook wereldwijd. Bologna staat verder bekend als een artistieke en culturele stad en is uitstekend geschikt voor vakanties als je weet waar je moet zijn. Daarom nu deze informatie en zorg ervoor dat je hier een keer op vakantie gaat. Bologna ligt in Italië en is een van de meest oudste culturele steden van de wereld. Bologna lig in het noorden van Italië ten Zuidwesten van Venetie en ten oosten van La Spezia aan de voet van de Appenijnen tussen de riveren Reno en Savena. Veel mensen denken vaak dat Bologna de culinaire hoofdstad van Italië is en zij hebben gelijk! In deze stad worden de lekkerste landelijke gerechten uitgevonden en bereid. Bologna is een echte must voor elke toerist op zoek naar een enorm aanbod van streekgerechten en andere lekkernijen om je tong te laten strelen.

Parken

Als je meer van de parken en natuur houdt heeft Bologna enkele prachtige parken om te bezoeken. Bekijk bijvoorbeeld de twee parken Orto Botanico en Parco Montagnola, dit zijn een mooie en groene botanische tuin en een prachtig park. Ook zijn Villa Spada, Villa delle Rose en Villa Guastavillani drie parken waar je meer botanische schoonheid te zien zult krijgen dan eerder in je leven.

Musea

Voor liefhebbers van beeldende kunst is er he Collezioni Communali d'Arte waar veel beeldende kunst tentoongesteld wordt. Je kunt natuurlijk ook nog naar de galerie Galleria d'Arte Moderna als je meer van de moderne kunsten houdt, terwijl liefhebbers van wetenschap en technologie eerder naar het museum Torre della Specola e astronomico zullen gaan. Ook voor de meer in dieren geïnteresseerde toerist is er nog een leuk museum om te bezoeken, namelijk het Museo di Zoologia. Zo heeft Bologna voor elke toerist een museum of galerie dat bij zijn interesse aansluit.

Bezienswaardigheden

De Basiliek San Petronio is een mooie en oude kerk. Opvallend aan de kerk is dat deze in twee delen gebouwd is en daardoor twee verschillende bouwstijlen bevat. Het is leuk om te kijken of je de grens tussen deze twee bouwstijlen ziet. De buitenkant van deze basiliek is verder niet zo een spektakel maar van binnen is hij prachtig mooi. Ook bevat hij de grootste zonnewijzer ter wereld die ook leuk is om even gezien te hebben. Verder zijn er nog twee mooie pleinen om een kort bezoek aan te brengen, namelijk Piazza Maggiore en Piazza Nettuno. Deze parken zijn beide autovrij. Piazza Magiore is helemaal omzoomd met zuilengangen. Hier vind je vooral lekkere terrasjes om even uit te kunnen rusten. Het andere plein is het tweede grote plein van de stad waar in het midden de fontein Fontana del Nettuno staat, deze is mooi en zeker een bezoek waard. De stad huisvest nog twee scheve torens, die garant staan voor een leuke middag, de torens Garisenda en Asinelli.

Culinair

Als je er klaar voor bent om de culinaire hoogstandjes van de stad te gaan proberen is er echt een overvloed aan fantastische keuzes beschikbaar. In Bologna vind je zowel restaurants met internationale gerechten als restaurants meer op de lokale en traditionele keuken gericht. Als je meer op zoek bent naar deze laatste categorie restaurants probeer dan de restaurants:
Annamaria, Lo Scugnizzo, Ristorante Cesarina, Paradisino en Pepperoni.

Winkelen

Na het eten kun je lekker in Bologna gaan winkelen in de grote moderne winkelcentra of in de kleine boetiekjes en winkeltjes. Bologna huisvest zelfs verschillende “funky” winkeltjes waar je haute couture en andere producten kunt aanschaffen. Ook bied Bologna plaats aan verschillende markten waar je als toerist heerlijk doorheen kunt slenteren. Lokale verkopers bieden hier hun koopwaren aan, je kunt hier groente,fruit, handgemaakte goederen en kunst en dergelijke kopen. Ook een leuke bezigheid.
Tamburini is de delicatessenwinkel van de stad, waar je heel veel etenswaren vers en van goede kwaliteit kan krijgen.

Nachtleven

Als je het nachtleven zoekt, dan zal je niet teleurgesteld worden. Er zijn cafés, tavernes, thema bars, disco's, clubs, biertuinen en wijnbars. Het maakt niet uit wat uw idee van plezier in het donker is, je vindt het in Bologna. Nosadella is een bioscoop met Engelstalige films en ligt dicht en de buurt van het centrum wat het makkelijk bereikbaar maakt. Voor jazzliefhebbers is er Cantina Bentivoglio waar tijdens de zomermaanden veel buiten het café gebeurd. Verder heb je nog twee bars, de Rosa Rose en de Cluricaune voor alle alle andere soorten muziek en het gezellige uitgaan.

Kinderen

Reizen met kinderen? De stad is ontzettend kindvriendelijk. Bologna biedt een breed scala van leuke parken, speeltuinen, arcades en de prachtige Planetario Comunale. Alles wat je nodig hebt om een fantastische en onvergetelijke vakantie-ervaring te beleven staat voor u klaar in Bologna!
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LANZATE, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.stedentrips.nl/stedentrip/bologna
  • http://www.stedentrippers.nl/bologna.html
  • http://italie.nl/Bologna/3030/default.html

Reageer op het artikel "De Italiaanse stad Bologna, wat is er te doen en te zien?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!