InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Eten in Milaan: adresjes om te aperitieven

Eten in Milaan: adresjes om te aperitieven

Je bent een avondje in Milaan en wil niet naar huis voordat je een echt typisch Milanese activiteit gedaan hebt. Wat doe je dan? Gaan aperitieven natuurlijk!

Het aperitivofenomeen

Milaan is de stad van het aperitivo-uurtje. Eigenlijk gaat het om langer dan een uurtje en het gaat ook om meer dan wij Belgen en Nederlanders onder het woord “aperitiefje” verstaan. Dat betekent dat bars vanaf een uur of half 7 en meestal tot zo’n uur of 9 hun gasten meer aanrekenen voor een glas wijn, een biertje of een cocktail, maar je daar wel een heus aperitivobuffet met hapjes voor bijkrijgt waar je naar hartenlust van mag eten (ja, je mag zelfs teruggaan voor een tweede of een derde bordje). Het aperitivofenomeen heeft zich ondertussen verspreid over alle grote steden in Italië maar Milaan blijft nog altijd de Aperitivo Queen!

Hier enkele topadresjes met top aperitivo buffets

  • Fiat Executive Lounge (Via Alessio di Tocqueville, 3)Het grote lounge salon van Fiat waar mensen heerlijk liggen relaxen terwijl ze van een spritz genieten op grote houten bedden. Het buffet is vaak wat Indisch getint en biedt meer exotische hapjes dan de klassiekere aperitivo-bars.
  • Ricci Lounge bar (Piazza della Repubblica, 27)Een glas Prosecco kost je hier tijdens het aperitivo-uurtje 10 euro, maar als je ziet wat je daar voor een buffet voor bijkrijgt, is dat elke euro waard. Een heel chique, coole lounge dicht bij het Centraal Station van Milaan.
  • Obika (Via Mercato, 28)Obika is bij de Milanezen ook bekend als de Mozzarellabar en biedt zijn klanten verschillende mozzarella-degustatie formules aan. Obika is echter ook bekend om zijn originele en gesofisticeerde aperitiefhapjes. Originele gemengde sateetjes, doorschijnende glaasjes met verrassende vullingen en meer van dat moois. Zeker een aanrader!
  • Wasabi (Via Solferino, 27) 15 euro kost het aperitiefje hier maar het is één van de beste prijs/kwaliteit adresjes van Milaan. Dit is geen aperitief! Dit is een avondmaal! En een echt topadresje voor wie de Italiaanse keuken een beetje moe is en graag eens de Japanse toer op gaat. Een buffet vol verse sushi, mini-loempiaatjes, gebakken rijst, verse zalmsalade, gemarineerde sateetjes, en noem maar op! Wasabi is top!
  • Moscatelli (Corso Garibaldi, 93)Wie dan weer vindt dat je in Italië Italiaans moet eten, kan beter terecht bij Moscatelli. Deze gezellige bar op een steenworp van metro Moscova biedt een traditioneel, Italiaanse sfeer en een uitgebreid buffet met pizzaatjes, ricotta, insalata d’orzo, veel groenten, olijven, salami, enz. Gezellig sfeertje en een uitgebreide wijnkaart om het aperitivo-uurtje goed in te zetten!

Conclusie

Wie zoals de Milanezen van het aperitivo-uurtje DE gelegenheid wil maken om eens gezellig bij te praten met vrienden zonder platgewalst te worden door mensen die het buffet proberen bereiken, belt deze plaatsen best van te voren om een tafeltje te reserveren. Wil je je avond echt zo Milanees mogelijk maken? Bestel dan geen glas wijn maar een glas spritz met campari, de “nationale” drank van Milaan! Enjoy!
© 2012 - 2019 Slls1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eten in Milaan: adresjes om te aperitieven"

Infoteur: Slls1984
Laatste update: 28-09-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!