Oman met de steden Muscat en Salalah zijn bijzonder

Oman met de steden Muscat en Salalah zijn bijzonder Muscat is de hoofdstad van Oman en is prachtig gelegen aan de golf van Oman. De stad Salalah ligt veel zuidelijker aan het strand en midden in de woestijn. De wierookboom groeit er en men kan mooie tochten maken in de omgeving van de stad. Het is heerlijk om door de stad te wandelen en te genieten van de oosterse pracht. Een bezoek aan de grote moskee mag niet ontbreken. Wie goed kijkt zal ontdekken dat de meeste mensen bereid zijn om veel informatie te verschaffen over hun mooie land en dit maakt een verblijf tot een onvergetelijke gebeurtenis.

Geschiedenis van Oman

Oman werd in 1508 gesticht door de Portugezen die het 150 jaar lang bezet hielden. Lange tijd had het land bijzonder grote macht. Tot 1970 was het een Brits protectoraat. Thans is het land een absolute monarchie waar Qaboes bin Said al Said de sultan is. Het land kent geen grondwet. Na protesten tijdens de Arabische lente in 2011 zijn er door de sultan wel toezeggingen gedaan om het volk meer zeggenschap te geven. Er is wel kiesrecht ook voor vrouwen, maar er is geen meerpartijenstelsel. Oman grenst aan de Verenigde Arabische Emiraten met Saoedi- Arabië in het westen en Yemen in het zuiden. Het land is niet dichtbevolkt. Een groot deel van het land bestaat uit woestijn. Er leven ongeveer drie en een half miljoen mensen op een gebied wat ongeveer zo groot is als Groot Brittannië.

Economie

Oman is een oliestaat waar dagelijks tot 1 miljoen gallons olie per dag worden uitgevoerd naar Japan, China en Korea. Er zijn afspraken over de levering van olie gemaakt waarbij Oman verplicht is om auto's te importeren uit Japan. Daarom zijn hier 80% van alle auto's Japanse wagens. Een liter benzine kost 24 cent. Er is nog olie voorradig tot ongeveer 2020. Naast olie exporteert Oman ook gas. Tevens zijn zij een grote producent van cement, koper, marmer en aluminium. Op zee vist men naar tonijn, zwaardvis en haai. De arbeidsparticipatie van vrouwen is hoog. De gezondheidszorg is vrij. Het is mogelijk om bij het huwelijk van de overheid een stukje grond te krijgen en daarop een huis te laten bouwen. De bank zal het geld voor de woning verstrekken. Er wordt geen rente betaald omdat de koran het heffen van rente verbiedt. Vreemdelingen kunnen een werk- en verblijfsvergunning krijgen voor de periode van 2 jaar. Na deze tijd moet men het land verlaten maar hierop zijn uitzonderingen voor mensen die specifieke beroepen hebben. Zo kan een reisgids die Frans spreekt zijn vergunning verlengen als hij wil omdat er te weinig Frans sprekende gidsen beschikbaar zijn. De salarisverschillen zijn erg groot in Oman. Voor mensen die bijv. een huis willen huren zijn de huren vooral in de hoofdstad Muscat bijzonder hoog. Men betaalt geen belasting. Buitenlanders betalen wel belasting en het duurt vele jaren voor men van deze verplichting wordt vrijgesteld. Echter, als men investeert in de staat Oman dan kan men met vijf jaar een vrijstelling krijgen.

De prachtige stad Muscat

De oorspronkelijk stad heeft 30.000 inwoners maar is de laatste jaren uitgegroeid tot 880.000 inwoners. De stad is gelegen in een prachtige baai aan de voet van de rotsen en ligt in het Noord Oosten van het land. Vooral vanuit zee heeft men een prachtig gezicht op de vulkanische rotsen. Het grondgebied is erg groot en de oude stad die aan de haven ligt is gemakkelijk te bezoeken. Een bezoek aan de moskee is alleen mogelijk per taxi omdat de stad uit diverse ver uit elkaar liggende stadsdelen bestaat. Ook de moderne shoppingmalls zijn in de diverse stadsdelen gelegen en niet bij elkaar. De helft van de inwoners van Muscat zijn afkomstig uit Iran, India, Pakistan en de Filipijnen. Het paleis van de Sultan kan alleen van buiten bezichtigd worden. De stad heeft vier stadstorens en twee mooie forten die nog bewaard gebleven zijn uit de tijd van de overheersing door de Portugezen. De soek die geopend is tot diep in de avond, is een bezoekje waard. Afdingen is een vorm van onderhandeling bij de verkoop van artikelen. Het is wel opvallend dat men behoorlijk standvastig is bij het onderhandelen. Ook de vismarkt die gelegen is vlak bij de haven is bijzonder interessant. Over het algemeen kan men zeggen dat de stad erg schoon is. Vooral 's avonds is het aangenaam wandelen langs de boulevard en men ziet dan de plaatselijke bevolking bijv. ontspannen op de straat een kaartje leggen waarbij de schoenen netjes op een rijtje staan. In april kan het 's avonds nog 34 graden zijn.

Klimaat

De stad heeft maar 8 regendagen per jaar. Het klimaat is tropisch met een luchtvochtigheid tussen de 60 en 80%. In de zomer kan de temperatuur oplopen tot 47 graden, waarbij de nachten afkoelen tot rond de 30 graden. In de winter is de temperatuur tussen de 19 en 26 graden. Men probeert het toerisme uit te breiden maar niet gericht op massatoerisme maar op de individuele reiziger die op zoek is naar comfort.

Salalah

Salalah is gelegen in de Dhofar regio en heeft een bevolking van ongeveer 240.000 inwoners. Om tegemoet te komen aan de vraag naar een grote overslaghaven is men gestart met de aanleg van een grote containerhaven. Salalah kent in de zomer een regenperiode die veroorzaakt wordt door de Indische moesson. Het is verbazingwekkend om te zien hoe groen deze stad is. Aan de rand zijn bananenplantages, papayabomen en veel kokospalmen. Het is een geliefde verblijfplaats voor de inwoners van Muscat tijdens de hete zomermaanden. Het regent dan wat meer in Salalah en de temperatuur is wat aangenamer.

Aan de voet van de bergen zie je dan ook dat er veel restaurants en picknick plaatsen zijn waar mensen de zomeravonden doorbrengen. De stranden zijn schoon en er zijn prachtige rotsformaties te bewonderen. Bezoek aan de soek is erg leuk. Hier wordt vooral veel wierook verkocht en er is een levendige handel in vele soorten kruiden. Tevens veel kleding. De bevolking is vriendelijk en behulpzaam. Veel mensen uit India, Sri Lanka en Pakistan vinden hier hun werkkring. Op een half uurtje rijden van Salalah bevindt zich het graf van Job. die we kennen uit het oude testament. Verbazingwekkend is dat hier mensen van allerlei godsdienst het graf komen bezoeken. De echtgenote van de sultan vond het verhaal van Job zeer bijzonder en besloot daarom om dit graf tot een pelgrimsplaats te maken. Men ziet zowel christenen, islamieten als ook hindoes.

graf van Jobgraf van Job

Godsdienst

Oman is een islamitisch land. De meeste vrouwen zijn wel gesluierd maar lang niet iedereen draagt een burka. In Salalah zie je de meeste vrouwen wel met een burka die vooral dient ter bescherming tegen stof en zand. De vrouwen dragen de burka alleen buitenshuis. In huis zijn zij modern gekleed. Op de arbeidsplaats dragen de vrouwen geen burka omdat een open gezicht wordt verlangd door de werkgever. Alhoewel Salalah een prachtig strand heeft zien we geen vrouwen baden. Vrouwen uit India zie je wel regelmatig langs het strand wandelen maar ook zij gaan niet in zee.

Huwelijken worden traditioneel geregeld maar onder de jonge mensen is er wel een kentering ontstaan waarbij de broer een rol kan spelen bij de bemiddeling van zijn zuster. Immers ook hier studeren de jonge mensen en de moderne communicatiemiddelen helpen een handje. Zo kan een broer bijv. via zijn mobieltje zijn zus aan een geschikte huwelijkskandidaat helpen. De traditie vereist wel dat er een bruidsschat wordt betaald. Het is voor een man toegestaan om vier vrouwen te hebben mits hij deze kan onderhouden.

wierookboomwierookboom

De wierookboom ofwel de Frankencense tree

Er zijn slechts 3 landen die een wierookboom hebben en dat zijn Oman, Yemen en Saoedi Arabië. De bomen die in het binnenland staan geven de beste wierook. Meer naar de kust toe is er teveel vocht vanuit de zee en wordt de kwaliteit minder. Om wierook te verkrijgen maakt men een ondiepe snee in de bast. Deze mag niet te diep gaan omdat anders de stam beschadigt. Er verschijnt een plakkerige substantie die wat doet denken aan plastic. Dit is de wierook die daarna hard wordt.

Amouage parfum

Dit parfum behoort tot de duurste parfumsoorten ter wereld. Het is ongeveer 30 jaar geleden ontwikkeld door een zakenman uit Oman die hierbij de hulp heeft ingeroepen van Guy Robert. De naam Amouage betekent golven van emotie . Dit parfum wordt alleen gefabriceerd in Oman.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Gegevens tijdens excursie Oman
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Oman met de steden Muscat en Salalah zijn bijzonder"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 13-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Cruise van Savona naar Dubai
Schrijf mee!