InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Lekker weg in... Amsterdam

Lekker weg in... Amsterdam

Lekker weg in... Amsterdam Veel mensen bezoeken nooit hun eigen land. Het wordt eens tijd dat we ons eigen land gaan ontdekken. Er is namelijk genoeg te zien. In dit artikel vind je tips voor een bezoek aan onze hoofdstad: Amsterdam.

Amsterdam

Amsterdam staat om veel dingen bekend, maar is voornamelijk bekend als de hoofdstad. Wil je een bezoekje brengen aan de stad aan het IJ? Hier vind je enkele tips om je bezoek tot een succes te brengen.

De Wijken

Bekend in Amsterdam zijn de verschillende wijken en buurten. Voor elk type mens is er wel een buurt te vinden in Amsterdam. Daarom vind je hier ook veel mensen van verschillende culturele achtergronden.
Wijken die eruit springen zijn onder andere:

De Dam

Het Damplein is een van de eerste dingen die je tegenkomt als je Amsterdam met de trein bezoekt. Het is een korte wandeling van Amsterdam CS over het Damrak naar de Dam.
Op de Dam vind je natuurlijk het Koninklijk Paleis en het Nationaal Monument. Bij het Nationaal Monument wordt elk jaar op 4 mei de herdenking gehouden voor de slachtoffers van de tweede wereldoorlog.

De Wallen

Misschien wel de bekendste 'rosse buurt' ter wereld zijn de Amsterdamse Wallen. Naast de raamprostitutie, seksclubs en -winkels is dit ook een van de grootste toeristische trekpleisters van de stad. Schaam je vooral niet om als 'toerist' door deze wijk te lopen, je zal namelijk zeker niet de enige zijn.

Bron: Jonik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Jonik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

De Grachten

Bij een wandeling door de Amsterdamse binnenstad kun je er niet omheen, maar wel overheen: de grachten. Beschermd door de UNESCO werelderfgoedlijst, kronkelen de grachten door het centrum van de stad.
Bekend is de Gouden Bocht aan de Herengracht tussen de Leidsestraat en de Vijzelstraat. Hier vind je de mooiste en duurste grachtenpanden van Amsterdam.

Museumkwartier

Het Museumkwartier behelst voornamelijk het immense Museumplein. Aan dit plein, dat voor het grootste deel uit een grasveld bestaat, grenzen het Stedelijk Museum, het Van Gogh museum en natuurlijk het Rijksmuseum. Het plein is ook bekend van de grote feesten en evenementen gehouden worden. Denk bijvoorbeeld aan het Koninginnedagfeest en de jaarlijkse Uitmarkt.

Attracties

Ook attracties zijn er genoeg in de stad. Voor elk wat wils en voor ieders interesse. Vele attracties voor jong en oud.

Artis

In deze mooie dierentuin vind je maar liefst 750 diersoorten. Er is zoveel mogelijk geprobeerd deze dieren in een natuurlijke leefomgeving te plaatsen.
Ook de 19e eeuwse architectuur wordt zover mogelijk in stand gehouden om het oorspronkelijke karakter van deze dierentuin te behouden.
Naast de dierentuin zelf is een bezoekje aan het planetarium ook de moeite waard.

Madame Tussauds

Dit wereldberoemde museum vind je op de Dam naast het Koninklijk Paleis. Heb je altijd al eens met Barack Obama of Michael Jackson op de foto willen gaan? Dit is de plek om het te beleven. Je vind hier wassen beelden van beroemde sporters, wereldleiders en popsterren.

Vondelpark

Het Vondelpark is de ideale locatie om te sporten, ontspannen of genieten van een hapje en een drankje. Gelegen vlakbij het Museumplein is dit park een toevluchtsoord voor veel Amsterdammers.
Het Vondelpark is natuurlijk ook bekend van de leukste vrijmarkt op Koninginnedag.

Musea

Er zijn veel musea te vinden in Amsterdam. Een aantal hiervan zijn hierboven al vermeld, maar er zijn er nog veel meer te vinden. Hieronder nog een aantal suggesties die je zeker moet overwegen.

Anne Frank Huis

Het achterhuis, waaronder dit museum ook wel bekend staat, is het huis waar Anne Frank met haar familie verbleef tijdens de tweede wereldoorlog. Op haar kamertje in het achterhuis schreef ze haar wereldberoemde dagboek. Een bezoek aan dit museum heeft veel mensen van overal ter wereld al ontroerd met haar verhaal.

Het Scheepvaartmuseum

De geschiedenis van Nederland kent veel zeeslagen en handelsroutes. Bekend is natuurlijk de VOC. Amsterdam was een van de belangrijkste havensteden in die tijd en dit museum vertelt daarom het verhaal van Neerlands ruige maritieme geschiedenis. Voor het museum vind je een replica van het VOC-schip de Amsterdam.

Het Tropenmuseum

Dit museum is met zijn wisselende tentoonstellingen een van de meeste toonaangevende etnografische musea van Europa. Ongewone en aparte voorwerpen van overal ter wereld vertellen een eigen verhaal over de plek en tijd waar ze vandaan komen. Je moet er van houden, maar het is absoluut een bezoekje waard.

Meer informatie over Amsterdam vind je op de website van Lekker weg in eigen land.

Lees verder

© 2012 - 2019 Tifont, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in AmsterdamAmsterdam, de hoofdstad van Nederland. Een mooie stad om veel te beleven en waar veel mag. Rond 1300 kreeg Amsterdam sta…
Dagje Amsterdam - Wat valt er te zien, doen en beleven?Amsterdam is een wereldberoemde stad. Niet voor niets, want er is van alles te doen en te bekijken. Dat blijkt ook wel u…
Bezienswaardigheden in AmsterdamBezienswaardigheden in AmsterdamIn vakantietijd boeken veel mensen een stedentrip. Rome, Parijs en Londen zijn populaire steden. Maar waarom doe je niet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lekker weg in... Amsterdam"

Infoteur: Tifont
Gepubliceerd: 06-04-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!