InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Waan je in het Winterwonderland van Wenen

Waan je in het Winterwonderland van Wenen

Wenen is een van de weinige steden die ieder jaargetijde schittert. Alhoewel het in de winter koud kan zijn, sneeuwen doet het vrijwel nooit. Winterse activiteiten en tal van bezienswaardigheden samen met een schel zonnetje dat zich eens in de zoveel dagen meldt, maken de kou bijna aangenaam. Enkele tips voor een winters bezoek aan Wenen.

De ring rond

Het centrum van Wenen is goed te voet te doen. Dit geldt zeker als je accomodatie zich bevindt aan de Ringstrasse. Deze ring herbergt naast tal van accomodatiemogelijkheden in diverse prijscategorieen ook restaurants en cafés, maar is vooral bekend om de prachtige gebouwen die zich aan deze ring bevinden. Ze zijn te voet te bezichtigen, maar een ritje in tram 1 of 2 is zeker aan te raden. Hoewel Wenen in de laatste jaren is overgegaan op moderne trams, zijn de oude wit-rode trams gelukkig nog niet uit het straatbeeld verdwenen. Het unieke gesteun en gekraak van de klassieke tram is je metgezel langs het enorme stadhuis, het statige Burgtheater, het neoclassistische parlementsgebouw, het aantrekkelijke operahuis, het museumkwartier om uiteindelijk uit te komen bij de Karlsplatz. Dit plein verdient een tussenstop, al was het alleen om de dichtbij gelegen Naschmarkt. Een markt waar je kleine hapjes kunt snacken maar ook hele maaltijden kunt verorberen, zoals de welbekende schnitzel die overigens door geheel Wenen, nee zelf door geheel Oostenrijk in vele soorten en maten verkrijgbaar is.

Secession, als je het over kunst hebt

Als je midden op het plein van Karlsplatz gaat staan, zie je in oostelijke richting al de contouren van de Secession. Op de voorgrond bevindt zich het metrostation, een gebouw dat bijna als lokkertje werkt om de richting van de Secession op te lopen. De Secession zelf is een parel binnen de Art Nouveau in Wenen. In het gebouw zijn enkele voorbeelden te zien van het kunstgenootschap ‘Secession’ dat hier eind 19e eeuw huisde. Zo is in de kelder de ‘Beethoven Fries’van Gustav Klimt te zien.

Belvedère, een paleis voor Klimt

In 2012 viert Wenen het 150ste geboortejaar van Klimt. Er worden routes uitgestippeld en activiteiten georganiseerd. Naast het Secession gebouw zal het Belvedère ongetwijfeld een aantrekkelijk trefpunt zijn voor Klimtfans. In dit paleis is de grootste collectie van Klimt’s werk te vinden. Het Belvedère is overigens ook voor anderen zeker een bezoek waard. Het is een paleis met een prachtige tuin en een leuk uitzicht op de Stephansdom.

Nachtmis in Stephansdom

Op een zonnige dag straalt ook de Stephansdom. Haar veelkleurige dakpannen trekken mensen van heinde en verre naar de kerk, zelfs op dagen dat er geen mis is. Maar, mocht je er zijn rond Kerstmis, breng dan zeker een bezoek aan de kerk op Kerstavond. De nachtmis die stipt om 12 uur ’s nachts wordt gehouden is erg populair. Wees op tijd, want al rond 11 uur ’s avonds staan de eerste mensen in rij om een goede zitplaats te bemachtigen voor dit bijzondere spektakel. Wanneer de kerk haar deuren dan opent, stroomt de kerk vol met nieuwsgierige toeristen en lokale misgangers. Even voor twaalven is er geen lege zit- of staanplaats meer te vinden.

Sisi toerisme in Hofburg en slot Schönbrunn

Het Belvedere is klein en prettig overzichtelijk in vergelijking met de koninklijke residenties in Wenen: de Hofburg en Slot Schönbrunn. Als je fan bent van keizer Frans Jozef en keizerin Elisabeth, beter bekend als Sisi door de filmtrilogie uit 1955,’56 en ‘57, en je graag waant in een wereld van glamour, kostuumdrama’s en de overdadige versieringen die zo representatief zijn voor de 19e eeuwse Barok dan is het Sisi ticket zeker geen overbodige luxe. Dit ticket is maar liefst een jaar geldig en geeft recht op een bezoek aan de keizerlijke appartmenten, het Sisi museum en de keizerlijke zilvercollectie in de Hofburg, maar geldt ook als geldig entree op de keizerlijke meubelcollectie en natuurlijk Schönbrunn. Bovendien hoef je met dit ticket niet meer in de gigantische rij voor Schönbrunn te staan, maar kun je direct doorlopen op vertoon van je ticket.

Romantisch Wenen

Wenen wil zich waden in een bad van romantiek zo rond de decembermaand. De straten zijn versierd in uitbundige kerstverlichting, toeristen komen en masse op de stad af en kerstmarkten schieten al vanaf de tweede week van november als paddestoelen uit de grond. Ze zijn te vinden op de Karlsplatz, Schönbrunn, het Belvedere en in Graben, de winkelstraat die de Hofburg met de Stephansdom verbindt, wel, eigenlijk is er in ieder district wel een te vinden. De meest bekende is die op Rathausplatz, waarbij de ramen van het Rathaus, het stadshuis dienen als adventskalender. Alleen jammer dat er achter de luiken geen chocola verstopt zit, maar het is dan ook de vraag of je daar nog wel behoefte aan hebt na het drinken van de ruimschoots aanwezige Punsch, Glühwein, warme chocolademelk, worstvarianten en allerhande zoetigheden.
© 2012 - 2018 Primaverita, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.wien.info/en/sightseeing/klimt-2012

Reageer op het artikel "Waan je in het Winterwonderland van Wenen"

Infoteur: Primaverita
Gepubliceerd: 18-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!