Enschede, een stad in Twente met rijke historie

Enschede, een stad in Twente met rijke historie Enschede is gelegen in de provincie Overijssel en vlak aan de Duitse grens. Als textielstad uit het verleden zijn er nog veel herinneringen aan deze glorietijd. Ook kennen we de stad van de voetbalvereniging FC Twente en als stad met eigen Universiteit. Met haar historisch centrum, vele terrassen en aangename Twentse sfeer is Enschede zeker een bezoek waard. De omgeving van de stad nodigt uit voor het maken van fietstochten. Ieder jaar worden er verschillende evenementen georganiseerd die druk bezocht worden door mensen uit het hele land.

Geschiedenis van Enschede

Enschede is ontstaan als een agrarische nederzetting rond een klein kasteel. Het lag aan de route tussen Deventer en Münster. De plaats was omgeven door heidevelden en veenmoerassen. Er werden schapen gehouden door de arme boeren en met de mest werd iedere keer de grond iets opgehoogd. In deze plaats waren slechts een paar stenen gebouwen en de straten waren niet geplaveid. In de winter was het dan ook een enorme modderpoel. In 1325 verkreeg het dorp stadsrechten. Om de stad heen lag een aarden wal met een pallisade en er was een ovale dubbele grachtengordel.Het wapen van Enschede toont deze pallisaden. Nadat Enschede zijn stadsrechten had verkregen verleende de bisschop van Utrecht ook toestemming om de nederzetting te versterken. Binnen de gracht lag de Burcht van Enschede waar de heren van Enschede woonden. Deze Burcht was omgeven door een gracht. Op 18 oktober 1597 verscheen Prins Maurits bij de poorten van de stad en nam de macht over. De vesting werd ontmanteld omdat ze al in slechte staat verkeerde. De buitengracht werd gedempt maar de binnengracht bleef. In Enschede heeft in 1862 een grote brand gewoed die een deel van de stad verwoestte. De Kerk op de Oude Markt bleef echter gespaard en hier staat ook het monument ter nagedachtenis aan deze brand.

monument van de brandmonument van de brand

Textielnijverheid

Omdat de boeren erg arm waren gingen zij linnen weven als bijverdienste. Later volgde meer huisindustrie waarbij de garens thuis aangeleverd werden. In de achttiende eeuw leefde ruim 40% van de bevolking van de textielnijverheid. Vanaf 1830 werd deze industrie sterk gestimuleerd door de Overheid en Enschede groeide uit tot het belangrijkste centrum voor textielindustrie in Nederland. Nadat er een grote brand was geweest in 1862 kwam de ontwikkeling van de textielindustrie in een stroomversnelling. Weefscholen werden opgericht en ook kinderen werden bij de arbeid ingezet. Namen als Van Heek, Ter Kuile, Blijdenstein, Jannink en Menko zijn bij velen van ons bekend. De textiel heeft dan ook een groot stempel gedrukt op de ontwikkeling van deze stad. Voor de werknemers werden huizen gebouwd, waardoor aparte wijken ontstonden. Dit waren kleine huizen waarbij de zolder niet werd afgewerkt en men kon zo van de ene zolder bij de buren op zolder komen. Hele straten werden op deze wijze gebouwd. Wel hadden deze woningen een grote tuin zodat mensen zelf groenten konden verbouwen, hetgeen ook nodig was omdat het loon in de textielindustrie te weinig was om van rond te komen. Er werden grote stadsparken aangelegd door bijvoorbeeld de fam. van Heek die het van Heekpark liet aanleggen. De ontwikkeling van de katholieke arbeidersbeweging in Oost-Nederland vond zijn oorsprong in Enschede. Opmerkelijk is dat door Menko (een joodse industrieel) de registratie kon worden tegengehouden van de joden waardoor meer dan de helft van de joodse bevolking van Enschede de tweede wereldoorlog heeft overleefd. Enschede werd wel "per toeval"gebombardeerd in 1944 door de geallieerden die de grens niet nauwkeurig in beeld hadden en dachten dat ze reeds in Duitsland waren. Er viel een bommenwerper waarbij veel werd verwoest maar de bom zelf ontplofte niet.

villa Schuttersveldvilla Schuttersveld

Veranderingen sedert de zeventiger jaren

De meeste bedrijvencomplexen van de textielindustrie zijn in de zeventiger en begin tachtiger jaren gesloopt. Er werden door het wegvallen van de textielindustrie veel mensen werkloos en Enschede zocht naar nieuwe mogelijkheden. Enschede heeft zich steeds meer ontwikkeld tot dienstencentrum. In 1964 werd op het landgoed Drienerlo de Universiteit Twente geopend. Aan het begin waren hier honderd studenten waarvan vier meisjes. De binnenstad werd vanaf de tachtiger jaren steeds meer autovrij gemaakt en op de plaatsen waar vroeger de industrieterreinen waren kwamen winkels, woningen en kantoren. De vroegere villa van de familie van Heek staat naast de meubelboulevard en op het hek staat nog de naam Schuttersveld. De hele meubelboulevard was industrieterrein en zo krijgt men een goede indruk van de afmetingen van de textielindustrie. Ook heeft Enschede een groot ziekenhuis Medisch Spectrum Twente. Dit ziekenhuis heeft een regiofunctie en er wordt samengewerkt met ziekenhuizen in Nordhorn en Münster.

Vuurwerkramp in 2000

Op 13 mei 2000 werd heel Nederland opgeschrikt door de vuurwerkramp in Enschede. We herinneren ons allen de beelden van de ravage en de mensen die in paniek naar hun geliefden en bekenden zochten. Er vielen 23 doden (waaronder vier brandweerlieden) en bijna duizend gewonden. Enschede verkeerde in diepe rouw. Al snel werd de wijk helemaal afgezet met schuttingen waar kinderen tekeningen op hebben gemaakt. Lange tijd maakte het diepe indruk om hier langs te rijden. Maar Enschede startte al snel met de wederopbouw. Burgemeester Jan Mans gaf op 1 mei 2001 het startsein voor de wederopbouw.

Roombeek

Thans is Roombeek een prachtige nieuwe wijk geworden die 62 hectare groot is en waar mensen weer met plezier kunnen wonen. De stedebouwkundige Pi de Bruyn heeft hier uitzonderlijk mooi werk verricht. Zo is de rivier de Roombeek weer bovengronds gebracht en deze stroomt sedert 2008 weer door de wijk.

Waar ligt Enschede

Enschede ligt in Twente in de provincie Overijssel op slechts enkele kilometers van de Duitse grens. De dichtstbijzijnde plaats in Duitsland is Gronau. In het westen ligt de stad Hengelo. Men heeft een aantal jaren geleden plannen gehad om te komen tot de ontwikkeling van Twentestad door de gemeenten Enschede, Hengelo en Borne tot een geheel te maken. Maar deze plannen zijn niet doorgegaan omdat de bevolking hier fel op tegen was. Wel is er een intensieve samenwerking ontstaan tussen de gemeenten Enschede, Hengelo, Borne, Oldenzaal en Almelo. Dit noemt men Netwerkstad Twente. Samen met Münster en Osnabrück noemen we dit de stedendriehoek MONT Enschede heeft in totaal 157.000 inwoners.

Musea

  • Museum Jannink
  • Rijksmuseum Twenthe
  • Twentse Welle

Het museum Jannink is gevestigd in een oude spinnerij en hier wordt het verhaal verteld over wonen en werken in Twente. Het museum laat zien hoe door stoom aangedreven machines het handwerk vervangen en de productie verdwijnt van de boerderij naar de fabriek. Het rijksmuseum Twenthe toont beeldende kunst en kunstnijverheid vanaf de Middeleeuwen. De Twentse Welle geeft het verhaal aan van de mens in de streek Twente vanaf de ijstijd tot heden.

Sport

Jaarlijks is in Enschede het eindpunt van de Batavierenrace. Aan het eind hiervan vindt er een groots studentenfeest plaats. Ook wordt er ieder jaar een marathonloop gehouden. De Grolsche Veste is de thuishaven van de betaalde voetbalclub FC Twente en het stadion biedt plaats aan 24000 toeschouwers. Men is in 2011 gestart met de uitbreiding hiervan en in de toekomst zullen 30000 toeschouwers een plaats kunnen vinden in dit stadion. Ook is er een 400 meter ijsbaan te vinden die volledig overdekt is. Tevens beschikt Enschede over 2 golfbanen. De 18 holes golfbaan Het rijk van Sybrook en de Enschedese golfclub Prinses Wilhelmina.

Enschede als universiteitsstad

In Enschede is een universiteit waar men verschillende opleidingen kan volgen zoals techniek, gezondheid, economie en gedrag en maatschappij. Daarnaast is er een conservatorium, een kunstacademie, een hogeschool en meerdere ROC opleidingen.

Vervoer

Enschede is gemakkelijk bereikbaar per trein en men kan van hieruit ook doorreizen naar Duitsland. Er is een snelle verbinding met Gronau maar ook Münster en Dortmund zijn van hieruit te bereiken. Schiphol. Den Haag, Rotterdam en Zwolle kunnen rechtstreeks bereikt worden. Naast de trein is er ook een goede busverbinding met de omliggende plaatsen.
Komt men met de auto naar Enschede dan zijn er veel goede parkeermogelijkheden waarbij de van Heekgarage de grootste ondergrondse parkeergarage van Nederland genoemd mag worden.

Airport Twente

Op korte afstand van de stad ligt Airport Twente. Vroeger was hier een militaire basis en tevens werden er veel vluchten voor burgers verzorgd. Maar mede door de aanwezigheid van de luchthaven Münster-Osnabrück op slechts 60 kilometer afstand is er veel discussie geweest over de toekomst van de luchthaven. Er zijn voor- en tegenstanders om de luchthaven Twente weer in gebruik te nemen. Soms lijkt de discussie gesloten om daarna weer opnieuw geopend te worden.

Grote KerkGrote Kerk

Bezienswaardigheden

Enschede heeft een paar mooie bezienswaardigheden die beslist een bezoek waard zijn.
  • De Grote Kerk middeleeuwse kerk op de Oude Markt.
  • Het stadhuis gebouwd rond 1930
  • De Twentse Schouwburg met kleine zaal uit 1889
  • Het Elderinkshuis
  • Het Rijksmuseum Twenthe
  • Villa Schuttersveld gebouwd in 1834
  • De synagoge

Er zijn ook nog diverse expositieruimtes voor beeldende kunst. Maar het is vooral prettig om gewoon te slenteren door Enschede. Men kan op de Oude Markt heerlijk op een terrasje genieten van alles wat langs komt. Daarnaast zijn alle grote winkelbedrijven in de stad vertegenwoordigd maar er is ook veel ruimte gegeven aan leuke boetiekjes. Er zijn volop mogelijkheden om lekker uit te gaan. Juist omdat Enschede een studentenstad is geeft dit een apart beeld in de stad. Op de Oude Markt vinden regelmatig grote evenementen plaats zoals, Beach Volleybal, Grolsch summer sounds Ieder jaar is er ook een popfestival.

Wandelen in Enschede

In Enschede kan men onder leiding van een gids diverse stadswandelingen maken. Er zijn verschillende routes uitgezet en de informatie is te verkrijgen bij de plaatselijke VVV.
  • Verschillende bouwstijlen
  • Historische stadswandeling
  • Hooge Heeren wandeling
  • Kunstwandeling
  • Architectuur en kunst over de campus
  • Gebedshuizenpad
  • Architectuur in Roombeek
  • Enschede geeft een rondje
  • High tea stadswandeling

Campings en hotels

Er zijn 3 campings in de directe omgeving. Dit zijn:
  • Euregio de Twentse Es
  • Recreatiecentrum Twente
  • SVR mini camping "Bek'n schop.

Wil men in een hotel verblijven dan zijn er de volgende mogelijkheden:
  • Conferentiehotel Drienenburght
  • Eden Hotel in Saksische stijl gebouwd
  • Hotel Amadeus midden in centrum gelegen
  • Hotel Rodenbach in het groene hart van de stad gelegen
  • Hotel Savenije gelegen in kerkdorp Lonneker
  • Sandton Resort Bad Boekelo op steenworp van Enschede gelegen in Boekelo.

Aardig om te vermelden is dat de stad Enschede op Zoover wordt beoordeeld met een 9.! Enschede is het zeker waard om een bezoek te brengen en kijk dan vooral eerst op de evenementenkalender. Er is altijd wel iets te doen in deze prachtige stad in Twente.
Gerelateerde artikelen
De drie Nederlandse Technische UniversiteitenDe drie Nederlandse Technische UniversiteitenJe bent klaar voor je volgende studie en je vindt de techniek interessant, dan is het goed om te weten dat je in Nederla…
Enschede, Roombeek na de vuurwerkrampIn mei 2000 werd Nederland, maar vooral Enschede, opgeschrikt door de ontploffingen in de vuurwerkopslagplaats van S.E.…
Biologische winkel in EnschedeBiologische winkel in EnschedeWaar vind ik een biologische winkel in Enschede? Wat zijn de openingstijden en bij welke biowinkel in Enschede worden je…
Vuurwerkramp EnschedeVuurwerkramp EnschedeOp zaterdag 13 mei 2000 staat de tijd even stil. Heel de wereld kijkt toe hoe in Enschede een complete woonwijk verwoest…

De stad Mashhad - IranIn het noordoosten van Iran ligt de heilige stad Mashhad. De gouden koepel komt je tegemoet als je komt aanrijden. De st…
Santa Cruz de Tenerife, Canarische eilandenSanta Cruz is de hoofdstad van Tenerife, Canarische eilanden, Spanje en regeringscentrum van de westelijke Canarische ei…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Enschede, een stad in Twente met rijke historie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 27-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!