InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Tips voor een Stedentrip; Berlijn

Tips voor een Stedentrip; Berlijn

Tips voor een Stedentrip; Berlijn Berlijn is de bruisende hoofstad van Duitsland. De stad is rijk aan cultuur, historie en bezienswaardigheden, maar telt ook een grote hoeveelheid leuke restaurants, café's, kroegen en nachtclubs. Berlijn is een stad die niet snel verveelt. In dit artikel vindt u tips om uw verblijf in Berlijn zo leuk mogelijk te maken. Of u nu op zoek bent naar historie en cultuur of naar lekker eten en leuk uitgaan. Alles is mogelijk in de stad Berlijn!

Indeling

Historie

Berlijn is de hoofdstad van Duitsland en met haar 3,4 miljoen inwoners de grootste stad van het land. Berlijn ligt aan de rivier de Spree. Berlijn heeft een zeer rijke historie, maar is ook uitstekend voor geschikt voor een hippe stedentrip. De bekendste historische bezienswaardigheden zijn de Brandenburger Tor, de Siegessäul, Unter den Linden, Kurfürstendamm, de Holocaust-Mahnmal, de Gedächtniskirche, De Rijksdag en Slot Charlottenburg. Het bekendste museum van Berlijn is het Pergamon Museum. Tijdens de Koude Oorlog bestond de Muur in Berlijn, een muur die West-Berlijn van Oost-Berlijn scheidde. West-Berlijn werd op die manier een afgesloten gebied in Oost-Duitsland. Nog steeds zijn er plekken in de stad zichtbaar waar vroeger de Muur stond.

Cultuur

Berlijn is op het gebied van cultuur één van de meest bruisende steden van Europa. De invloeden uit zowel Oost- als West-Europa maken de stad zeer uniek. De Berlijnse musea zijn van wereldklasse, net als de theater- en operaopvoeringen. In Berlijn vindt u veel kunstmusea. De Alte Nationalgalerie is een museum voor 19de-eeuwse kunst, het Altes Museum bezit een grote collectie kunstvoorwerpen uit de oudheid. Het Bode Museum is beroemd vanwege haar beeldencollectie. Moderne kunst vindt u in de Neue Nationalgalerie. En in de Gemäldegalerie is één van de belangrijkste collecties schilderkunst van Europa te bewonderen. Ook op muzikaal gebied heeft de stad veel te bieden. Live optredens zijn overal in de stad wel te vinden, vraag hiervoor eens rond in de buurt van uw hotel. De artistieke wijk Kreuzberg staat bekend als de Duitse bakermat van verschillende subculturen. Hier deed in de jaren 70 de punkbeweging haar intrede. Tegenwoordig zijn ook wijken als Prenzlauer Berg en Mitte een centrum voor de ontwikkeling van subculturen.

Slapen

Het is voor elk budget mogelijk om in Berlijn te slapen. Van goedkope hostels, met name bedoeld voor backpackende jongeren, tot het chique Hilton Hotel. Het voert te ver om in dit artikel verschillende overnachtingsmogelijkheden te bespreken, maar let in het algemeen op de volgende kenmerken bij het uitzoeken van uw accommodatie:
  • Ligging: hoe dichter bij het centrum, hoe dichter bij de bezienswaardigheden. Helaas betekent dit ook: hoe dichter bij het rumoer. Als u veel waarde hecht aan een goede nachtrust kunt u misschien beter kiezen voor een hotel dat niet in het toeristische centrum ligt.
  • Kwaliteit: Over het algemeen geldt dat de prijs al een indicatie geeft van de kwaliteit van de accommodatie. Hoe duurder, hoe luxueuzer. Zoek ook altijd reviews van het verblijf op voordat u boekt. Zo komt u er achter of er bijvoorbeeld niet toevallig recentelijk een verbouwing is gestart die tot overlast leidt.
  • In-/exclusief: Wat heeft uw verblijf te bieden? Kunt u bijvoorbeeld gratis de auto parkeren? Krijgt u een ontbijt? Organiseert de accommodatie uitstapjes in de stad waar u met korting gebruik van kunt maken? Dit zijn allemaal zaken waar u rekening mee kunt houden bij het uitkiezen van uw hotel.

Eten

In Berlijn kunt u heerlijk eten. Berlijn is een multiculturele stad en dit is terug te zien in de eetgelegenheden. Er zijn veel restaurantgidsen uitgegeven die leuke en lekkere restaurants in de stad beschrijven. De meeste restaurants zijn gelegen in en rondom het centrum.

Uitgaan

Berlijn telt een enorme hoeveelheid kroegen en café's. Eigenlijk is het niet moeilijk om een leuke plek te vinden om een drankje te nuttigen. Berlijn telt meer dan 200 nachtclubs. De sfeer is in elke club weer anders en het is dan ook aan de bezoeker om te bepalen welke club het beste bij hem/haar past. De beste uitgaansbuurten zijn Kreuzberg, Mitte, Friedrichshain en Prenzlauer Berg.

Bezienswaardigheden

Hieronder vindt u een lijst met bezienswaardigheden in Berlijn die absoluut de moeite waard zijn om te bezoeken.
  • Brandenburger Tor: De Brandenburger Tor is één van de meest toonaangevende symbolen van Berlijn. De poort werd aan het eind van de 18de eeuw gebouwd en symboliseert de Duitse eenheid.
  • Historische gebouwen: Berlijn is rijk aan belangrijke historische gebouwen. Kerken als de Berliner Dom en de Gedächtniskirche, Schloss Charlottenburg en de Reichstag zijn slechts enkele voorbeelden, maar allemaal een bezoek waard.
  • Berlijnse Muur: De Berlijnse Muur, die Berlijn tot 1989 in twee delen verdeelde, is grotendeels afgebroken. Toch is het mogelijk om nog overblijfselen te bezichtigen. Met name de East Side Gallery, een 1,3 kilometer lang stuk muur, met muurschilderingen, is de moeite waard.
  • Tiergarten: Berlijn is een groene stad met veel stadsparken, meren en stranden. Het grootste park is Tiergarten, waar u even bij kunt komen van alle indrukken.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnGoedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnBesparen en op vakantie, twee zaken die in eerste instantie niet samen lijken te gaan. Toch is er met een dosis creativi…
Berlijn tips: de leukste dingen om te doen in BerlijnBent u zelf ook van plan om naar Berlijn te gaan? Maak dan gebruik van deze "Berlijn tips"! Dit artikel weergeeft de leu…
Naar welke stad ga jij voor een citytrip?Naar welke stad ga jij voor een citytrip?We maken graag een citytrip en in Europa zijn er veel leuke steden om te bekijken. Het aanbod is ontzettend groot, waard…
Naar Berlijn met weinig budget? Het is mogelijk!Berlijn is hip. Niet voor niks trekken er jaarlijks vele toeristen naar deze dynamische stad. De beroemde Brandenburger…

Reageer op het artikel "Tips voor een Stedentrip; Berlijn"

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 14-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!