Tips voor een stedentrip; Amsterdam

Tips voor een stedentrip; Amsterdam Amsterdam is de bruisende hoofstad van Nederland, gelegen in Noord-Holland. De stad is rijk aan cultuur, historie en bezienswaardigheden, maar telt ook een grote hoeveelheid leuke restaurants, café's, kroegen en nachtclubs. Amsterdam is een stad die niet snel verveelt. In dit artikel vindt u tips om uw verblijf in Amsterdam zo leuk mogelijk te maken. Of u nu op zoek bent naar historie en cultuur of naar lekker eten en leuk uitgaan. Alles is mogelijk in de stad Amsterdam!

Indeling

Historie

Amsterdam is de hoofdstad van Nederland en tevens de grootste gemeente. Amsterdam ligt in de provincie Noord-Holland. De stad grenst aan de rivier de Amstel, waar de stad haar naam aan te danken heeft, en aan het IJ. In het Amsterdams wordt de stad ook wel Mokum genoemd. Amsterdam kreeg haar stadsrechten rond het jaar 1300 en groeide in de Gouden Eeuw uit tot één van de grootste handelssteden ter wereld. De grachtengordel, het oude centrum van de stad, is op de UNESCO-Werelderfgoedlijst opgenomen en behoort tot de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad. De stad is rijk aan toonaangevende musea, zoals het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum en het Van Gogh Museum. Andere historische bezienswaardigheden zijn het Anne Frank Huis, het Paleis op de Dam en de Beurs van Berlage. De geschiedenis van de stad Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog is op veel plekken in de stad nog steeds te bezichtigen, niet alleen in musea, maar ook op straat, waar standbeelden doen denken aan een tijd die gelukkig niet meer is.

Cultuur

In 2005 telde Amsterdam ongeveer 750.000 inwoners, waarvan 55% autochtonen en 45% allochtonen. Amsterdam is dus een zeer multiculturele stad en dat is overal in de stad merkbaar. Amsterdam kent bijvoorbeeld haar eigen Chinatown; de Chinese buurt van Amsterdam die zich bevindt rond de Geldersekade en Zeedijk. Hier kan men uitstekend Chinees eten of boodschappen doen in één van de vele toko's om thuis een Oosterse maaltijd klaar te maken. Ook zijn hier massagesalons te vinden. De Bijlmermeer is bekend om haar rijkdom aan mensen van Surinaamse afkomst, vanwege haar gebrek aan toeristische bezienswaardigheden wordt dit deel van de stad echter weinig bezocht door bezoekers van de stad. De grachtengordel, stadsdeel Zuid (bestaande uit Oud-Zuid en de Rivierenbuurt), de Jordaan, Oud-West en het Oostelijk Havengebied zijn de delen van de stad waar de gegoede burgers wonen. Dit zijn de delen van de stad waar de meeste historische architectuur en bezienswaardigheden van de stad te vinden zijn. Amsterdam Oost is een meltingpot waar veel culturen naast elkaar leven. De Dappermarkt is hier een uitstekend voorbeeld van. Op deze gezellige markt staat de visverkoper naast een man die roti verkoopt terwijl aan de overkant hoofddoekjes verkocht worden bij een stalletje.

Slapen

Het is voor elk budget mogelijk om in Amsterdam te slapen. Van goedkope hostels, met name bedoeld voor backpackende jongeren, tot het chique Hilton Hotel. Het voert te ver om in dit artikel verschillende overnachtingsmogelijkheden te bespreken, maar let in het algemeen op de volgende kenmerken bij het uitzoeken van uw accommodatie:
  • Ligging: hoe dichter bij het centrum, hoe dichter bij de bezienswaardigheden. Helaas betekent dit ook: hoe dichter bij het rumoer. Als u veel waarde hecht aan een goede nachtrust kunt u misschien beter kiezen voor een hotel dat niet in het toeristische centrum ligt.
  • Kwaliteit: Over het algemeen geldt dat de prijs al een indicatie geeft van de kwaliteit van de accommodatie. Hoe duurder, hoe luxueuzer. Zoek ook altijd reviews van het verblijf op voordat u boekt. Zo komt u er achter of er bijvoorbeeld niet toevallig recentelijk een verbouwing is gestart die tot overlast leidt.
  • In-/exclusief: Wat heeft uw verblijf te bieden? Kunt u bijvoorbeeld gratis de auto parkeren? Krijgt u een ontbijt? Organiseert de accommodatie uitstapjes in de stad waar u met korting gebruik van kunt maken? Dit zijn allemaal zaken waar u rekening mee kunt houden bij het uitkiezen van uw hotel.

Eten

In Amsterdam kunt u heerlijk eten. Er zijn veel restaurantgidsen uitgegeven die leuke en lekkere restaurants in de stad beschrijven. Van Café Restaurant Amsterdam tot Le Garage, er is voor ieder wat wils. De meeste restaurants zijn gelegen in en rondom het centrum. Ook in Amsterdam Oost vindt u meerdere leuke (en goedkopere) eetgelegenheden.

Uitgaan

Amsterdam telt een enorme hoeveelheid kroegen en café's. Eigenlijk is het niet moeilijk om een leuke plek te vinden om een drankje te nuttigen. In het centrum zitten de terrassen zomers vol en kan het nog wel eens lastig zijn om aan een tafeltje te komen. Ook de terrassen met uitzicht op de rivier de Amstel zijn zeer populair.
Amsterdam heeft ook een aantal grote nachtclubs. Paradiso, de Melkweg, Sugarfactory, Escape en Club Air zijn waarschijnlijk de populairste nachtclubs onder toeristen en ze bevinden zich allemaal midden in het centrum. De sfeer is in elke club weer anders en het is dan ook aan de bezoeker om te bepalen welke club het beste bij hem/haar past.

Bezienswaardigheden

Hieronder vindt u een lijst met bezienswaardigheden in Amsterdam die absoluut de moeite waard zijn om te bezoeken.
  • Het Rijksmuseum: Dit is het grootste en belangrijkste museum van Nederland. Het museum heeft een collectie van meer dan 1 miljoen voorwerpen. Er is een renovatie gaande die hoogstwaarschijnlijk in 2013 zal zijn afgerond. Meesterwerken als de ‘Nachtwacht’, ‘Het Joodse Bruidje’ (Rembrandt’), ‘Het Melkmeisje’, ‘Straatje in Delft’ (Vermeer) en ‘Het Sint Nicolaasfeest’ (Jan Steen) zijn hier te bezichtigen.
  • Van Gogh Museum : In het Van Gogh Museum, op steenworp afstand van 'Het Rijks' vindt u de grootste verzameling Van Gogh schilderijen en tekeningen ter wereld. Vooral zijn ‘Zonnebloemen’ en zijn zelfportretten zijn populair.
  • Anne Frankhuis: Hier ontdekt u het verhaal van het meisje Anne Frank, het joodse meisje dat na haar dood in het concentratiekamp Bergen-Belsen wereldberoemd werd door de publicatie van haar dagboek.
  • De Dam: bekend van televisie tijdens de Nationale Dodenherdenking, maar normaal gesproken één van de drukste plekken van de stad. Grenzend aan een aantal grote winkelstraten en voor veel toeristen één van de eerste plekken van de stad die zij zien vanwege de nabijheid van het Centraal Station.
  • Leidseplein: Hier vindt u veel kroegen, terrassen, eetgelegenheden, uitgaansgelegenheden. Eigenlijk vindt u hier van alles. Het is een druk plein midden in de stad, waar altijd wel iets te beleven valt.
  • Vondelpark: Het grote stadspark is enorm populair wanneer de zon zich weer eens laat zien. Dit is een plek om even tot rust te komen en mensen te kijken terwijl u geniet van een zelfgemaakte picknick of van een drankje op een terras van één van de horeca-gelegenheden.

Lees verder

© 2011 - 2020 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brno, leuke bestemming voor een stedentrip naar TsjechiëBrno, leuke bestemming voor een stedentrip naar TsjechiëWil je een stedentrip naar Tsjechië maken, denk dan eens aan Brno in plaats van Praag. Brno ligt in het zuid-oosten van…
Goedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnGoedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnBesparen en op vakantie, twee zaken die in eerste instantie niet samen lijken te gaan. Toch is er met een dosis creativi…
Buddha Bar ook naar AmsterdamHoewel het de bedoeling was dat Amsterdam al in 2009 bij het Leidseplein een Buddha Bar zou hebben, wordt dit waarschijn…
Dublin: bezienswaardigheden, uitgaan, overnachten en reizenDublin: bezienswaardigheden, uitgaan, overnachten en reizenDublin is de hoofdstad en tevens de grootste stad van Ierland. Dublin is een bekende en populaire bestemming voor toeris…

Trier, het tweede RomeEen bezoek aan Trier draait altijd uit op een reis door de tijd. Zelfs de Romeinen vonden het hier al prettig toeven. Ze…
Bezienswaardigheden in Warschau - Voormalig Joods GettoBezienswaardigheden in Warschau - Voormalig Joods GettoVoor de Tweede Wereldoorlog bestond het Noord-westelijk deel van het centrum van Warschau uit een voornamelijk Joodse ge…

Reageer op het artikel "Tips voor een stedentrip; Amsterdam"

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 15-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!