De plaats Wassenaar

Wassenaar is een prachtige plaats met veel natuurschoon. U kunt er onder andere wandelen door bossen, duinen en langs de 8 km lange kustlijn. Het is echt een plaats om tot rust te komen, vroeger kwamen er dan ook veel rijke lui vanaf de grote steden die in Wassenaar een landgoed op kochten. In dit artikel leest u alles over Wassenaar.

Geschiedenis

De Angelsaksische missionaris Willebrord verbreidde in dit gebied het Christendom, daarom werd er een in 1150 een kerk gebouwd in Wassenaar die aan hem gewijd was. Uiteindelijk waren de de Heren van Wassenear eigenaar van het grootste deel van Wassenaar en de daarbij behorende gebouwen zoals de Burcht. Aan deze mannen heeft Wassenaar hoogst waarschijnlijk zijn naam te danken.
Wassenaar bleef een klein en vrij onbekend gebied tot de 17e eeuw. Rijke mensen uit Den Haag zochten een buitenplaats en daar was Wassenaar uitermate geschikt voor. Zo ontstonden ook Duinrell en het landgoed Clingendael.

Ligging

Wassenaar ligt in Zuid-Holland zo'n half uur rijden vanaf Amsterdam en een ongeveer een uur vanuit Utrecht. Bekende omliggende plaatsen zijn onder andere Den Haag en Scheveningen. Wassenaar is een kustplaats die 8 km kustlijn bezit.
Er is geen treinstation aanwezig, u zult in de meeste gevallen vanaf Den Haag CS over moeten stappen op de bus om met het openbaar vervoer in Wassenaar te komen. Vanwege de rust, natuur en de ligging vlakbij het strand en grotere steden is Wassenaar één van de meeste geliefde plaatsen om te wonen.

Cijfers

  • Wassenaar heeft een oppervlakte van 62,50 M²
  • Wassenaar heeft bijna 26.000 inwoners
  • Wassenaar heeft meer dan 12.000 woningen
  • In Wassenaar wonen voornamelijk mensen boven de 45 jaar

Duinrell

Sinds 1935 bestaat het landgoed Duinrell, echter was er destijds nog geen attractiepark. Nu meer dan 75 jaar later is Duinrell uitgegroeid tot een attractiepark met een achtbaan, rodelbaan, zweefmolen en midden in het park staat het grootste glijbanen subtropisch zwemparadijs van de Benelux. Voor meer informatie over Duinrell kunt u het volgende artikel lezen Duinrell een attractiepark voor jong en oud.

Overige bezienswaardigheden

In Wassenaar is een winkelgebied, het is niet erg groot maar heeft daardoor wel een gezellig sfeer en alle nodige winkels zijn aanwezig. Bij het winkelgebied kunt u gratis parkeren alleen word er wel gebruik gemaakt van blauwe zones, neem dus uw blauwe kaart mee. Verder kunt u uiteraard prachtig langs het strand en door de duinen wandelen. In deze prachtige gebieden zijn er ook verschillende golfclubs te vinden u mag echter vaak niet de baan op als u geen ervaring heeft.
In Wassenaar is één museum, het brandweermuseum. Deze is op zaterdag en zondag van 12:00 tot 16:00 geopend. Door de weeks kunt daar ook terecht voor een rondleiding maar alleen op afspraak.
Voor kinderen zijn er verschillende speelplaatsen en een kinderboerderij.

Overnachten

Vooral met goed weer en dankzij de rust en ruimte is Wassenaar een plaats waar veel mensen willen overnachten. Er bevinden zich 5 hotels, 3 campings waarbij het meest gebruik word gemaakt van caravans en tenten en er zijn 2 Bed and Breakfast. Als uw slaapplaats niet direct aan het strand ligt is het wel handig als u met de auto bent of als u fietsen mee heeft, zo kunt u vanaf alle plekken vanuit Wassenaar binnen enkele minuten op het strand zijn.

Feest geven?

Het prachtige monumentale gebouw kastaal Oud-Wassenaar is hier een geschikte locatie voor. Het kasteel is gebouwd tussen 1876 en 1879 u kunt hier zalen huren om bijvoorbeeld een bruiloftfeest te geven. In dit kasteel vierde ook Prinses Margriet en Mr. P. van Vollenhoven hun huwelijksfeest. U kunt dit kasteel zien op de bijgevoegde afbeelding.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De plaats Wassenaar"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 15-11-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!