InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Tips voor een bezoek aan Bangkok

Tips voor een bezoek aan Bangkok

Thailand is een populaire reisbestemming. Bangkok is de hoofdstad van Thailand en voor veel mensen begint of eindigt hier hun reis door dit overweldigende land. Backpackers, toeristen en zakenmensen komen aan in Bangkok omdat de stad een grote internationale luchthaven heeft. De stad Bangkok is zo groot en indrukwekkend dat veel mensen niet weten waar ze moeten beginnen als zij de hoogtepunten willen bezichtigen. In dit artikel staan een aantal praktische tips voor een bezoek aan Bangkok.

Bangkok

Bangkok, de hoofdstad van Thailand, is met meer dan 8.000.000 inwoners een gigantische metropool die vol zit met tegenstellingen en verrassingen. Eeuwenoude tempels en futuristische winkelcentra staan naast elkaar en op straat wringen monniken in felgekleurde oranje gewaden zich tussen de honderden lawaaiige scooters door. Deze stad bruist! Veel reizigers waarderen de stad niet en dat is begrijpelijk, maar niet geheel terecht. Bangkok heeft meer te bieden dan opdringerige taxichauffeurs, smog, drukte, chaos en files. Veel en veel meer.

Aankomst op het vliegveld

De meeste mensen komen in Bangkok aan met het vliegtuig. Het vliegveld van Bangkok, Suvarnabhumi, is erg goed verbonden met zowel binnen- als buitenlandse vliegvelden en vluchten van en naar Bangkok zijn, dankzij de grote concurrentiestrijd tussen vliegmaatschappijen, de afgelopen jaren steeds goedkoper geworden. Het vliegveld van Bangkok is erg groot en modern. Het functioneert over het algemeen erg efficiënt waardoor u vrij snel langs de douane bent. Indien u nog geen Thais geld heeft bij aankomst is er op het vliegveld de mogelijkheid om geld te wisselen of om geld te pinnen. De Thaise munteenheid is de de Thaise baht. De koers van deze munteenheid is aan sterke verandering onderhevig dus ik raad u aan om vlak voor uw reis te informeren wat de koers is. Vervoer van de luchthaven naar het centrum is er in overvloed. Vanaf het moment dat u aankomt zult u worden overstelpt met aanbiedingen van mensen die u naar uw bestemming willen brengen. Dit komt erg opdringerig over en kan tot irritaties leiden na een lange, vermoeiende vlucht. Wen hier aan, het hoort bij Thailand en eigenlijk bij heel Zuidoost-Azië. Probeer te begrijpen dat deze mensen slechts een inkomen proberen te verdienen en dat het geen kwade opzet is. Om terug te komen op uw reisopties; u kunt vanaf het vliegveld bijvoorbeeld met de bus naar het centrum rijden. Dit is een prima optie en tevens de goedkoopste. U kunt ook kiezen voor de wat duurdere en luxere opties zoals public taxi's (let er op dat de chauffeur een meter heeft en deze aanzet) en limoussineservices. Als u van tevoren een hotel heeft geboekt is het vaak ook mogelijk om een hoteltransfer vanaf het vliegveld bij te boeken. Dit is een dure, maar tegelijkertijd een relatief rustige en zorgeloze optie.

Accommodatie

Accommodatie is er in Bangkok in overvloed. Van goedkope guesthouses voor backpackers tot dure, luxueuze hotels, het kan allemaal. Goedkopere accommodatie, bedoeld voor backpackers, is vooral te vinden in de wijk Banglamphu, met name rondom de drukke, toeristische Khao San road; een straat vol bars, restaurants, straatverkopers, eetgelegenheden en drukte. Luxere hotels bevinden zich voornamelijk in andere, rustigere delen van de stad. Veel reizigers vinden het fijn om van tevoren uit te zoeken waar ze in de stad willen verblijven en van tevoren een hotel te boeken. Zeker als dit uw eerste ontmoeting met Bangkok is kan de stad overweldigend zijn en een comfortabel bed in een aangenaam hotel kan ervoor zorgen dat u met meer plezier en beter uitgerust aan uw reis begint.

Dan bent u in Bangkok. En nu? Allereerst heeft u waarschijnlijk een jetlag en de beste manier om daarvan af te komen is door u zo snel mogelijk aan te passen aan de lokale tijd. Gelijk na aankomst een dutje doen als u om 16:00 uur aankomt is dus geen goed idee. Gebruik de tijd liever om de omgeving van uw hotel een beetje te verkennen. Vanuit uw hotelkamer ziet u immers niets van Bangkok. Het is ook niet verstandig om direct na aankomst te proberen om alle highlights van de stad in no-time te bezichtigen. Vergeet niet dat u een vermoeiende vlucht achter de rug heeft en gebruik uw aankomstdag liever om te acclimatiseren. Zelfs als u pas een uurtje in Bangkok bent zult u waarschijnlijk al enorm veel indrukken moeten verwerken, neem hier de tijd en de rust voor.

Vervoer binnen Bangkok

Binnen Bangkok zijn er meerdere vormen van transport waar u gebruik van kunt maken. De bussen zijn goedkoop, maar het vergt nogal wat tijd en moeite om op de plek van bestemming uit te komen. Dit is enerzijds avontuurlijk, maar anderzijds laat het comfort van een hete, volgepropte bus natuurlijk te wensen over. Dit is dus niet de meest ontspannende vorm van vervoer binnen de stad. Voor ontspannend vervoer binnen de stad kunt u beter terecht bij de Chao Praya Rivier, de rivier die dwars door Bangkok loopt. Oversteken kost bijna niks en zo ziet u wel een totaal andere kant van Bangkok. De futuristische skytrain is een aanrader voor wie grote afstanden wil afleggen en voor wie simpelweg wel eens in zo'n mooie machine wilt zitten. Maar de meest gebruikte vorm van transport binnen de stad zijn de taxi's en de túk-túks. Over de taxi's moet gezegd worden dat taxi's met een meter altijd goedkoper zijn dan taxi's zonder meter en dat u er altijd op moet letten dat de meter ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Deze vorm van transport is in principe comfortabel, snel en efficiënt, maar tijdens de spitsuren hoeft u het niet te proberen. Dan staat de hele stad vast en tenzij u graag wilt betalen om stil te staan in een enorme file kunt u beter besluiten om een stukje te lopen. De túk-túks zijn de meest spectaculaire vorm van vervoer. Dit zijn gemotoriseerde riksja's die u veel tegenkomt in Zuidoost-Azië. De combinatie van het onderhandelen over de prijs van de rit, het oorverdovende geluid van de motor, de aaneenschakeling van bijna-dood-ervaringen in Bangkok's verkeersdrukte en het gevoel van de met smog doordrenkte lucht die langs u wangen giert maakt dit vervoer tot een onvergetelijke ervaring.

Eten

Eten is noodzakelijk voor de mens, maar in Bangkok, en eigenlijk in heel Thailand, is eten verheven tot een ware kunstvorm. Overal in de stad is eten te vinden en waar u ook loopt, vrijwel overal ruikt u de geur van eten. Veel eetgelegenheden in Bangkok bevinden zich op straat, waar Thai de lekkerste gerechten voor u bereiden vanuit hun speciale kookwagens. Veel Westerse toeristen denken dat het onverstandig is om op straat eten te kopen omdat ze ziek zullen worden van dit eten. Deze angst is grotendeels onterecht. Deze zogenaamde street vendors bereiden het heerlijkste eten vlak voor uw neus in een wok die op hoog vuur wordt gehouden. U kunt zelf zien welke ingrediënten ze gebruiken en hoe ze te werk gaan. Als u het eten er niet vers uit vindt zien of als u geen vetrouwen hebt in een street vendor moet u er natuurlijk niet gaan eten, maar het zou zonde zijn om het eten van de straat bij voorbaat af te wijzen. Het is vaak ontzettend lekker en ook nog eens spotgoedkoop. Het is misschien wel één van de mooiste, leukste en lekkerste hightlights van Bangkok en van Thailand in het algemeen.

Activiteiten

Wat is er nog meer te doen in Bangkok? Het antwoord luidt: ontzettend veel. Hieronder een kleine greep uit de ontelbare mogelijkheden.

Uitgaan

Het uitgaansleven in Bangkok is bruisend, elke avond weer. Van de wat goedkopere, sociale backpackerbars rondom Khao San Road tot exclusieve clubs in de duurdere wijken. U vindt in Bangkok voor ieder wat wils op dit gebied. Het voert te ver om hier een uitgebreide beschrijving te geven van het uitgaansleven in Bangkok maar ik wil wel graag twee bijzondere uitgaansmogelijkheden uitlichten. Allereerst is een bezoek aan één van de rooftop-bars een aanrader. Dit zijn bars op de top van enorm hoge gebouwen, vaak gelieerd aan luxueuze hotels. Voorbeelden hiervan zijn de Sky Bar, Vertigo en Three Sixty. Hier kunt u, tegen de juiste vergoeding, in alle luxe een drankje nuttigen terwijl u uitkijkt over de gehele stad. Deze blik op Bangkok zult u nooit vergeten. Ten tweede wil ik u wijzen op een veel voorkomend verschijnsel in Thailand; de toeristische seksindustrie. Sommige delen van Thailand zijn berucht vanwege het sekstoerisme. Ook in Bangkok is de kans groot, zeker als man, dat u diensten worden aangeboden op dit gebied. Zoals overal gaat de seksindustrie ook in dit land gepaard met criminaliteit en daarnaast is in Thailand HIV-besmetting een veelvoorkomende ziekte die jaarlijks zorgt voor veel sterftegevallen. Kortom, wees gewaarschuwd. Ook staat Bangkok op het gebied van sekstoerisme bekend om zijn pingpongshows, een typisch Thais verschijnsel dat het beste kan worden uitgelegd als seksentertainment. Veel toeristen bezoeken deze shows, maar het is de vraag of dit een vorm van entertainment is die u als toerist wilt steunen.
Naast alle bars en andere uitgaansgelegenheden is ook een bezoek aan een wedstrijd Muay Thai (Thaiboksen) erg indrukwekkend. Bij deze vechtsport is het voor de deelnemers toegestaan om vuisten, ellebogen, knieën en benen te gebruiken om de tegenstander uit te schakelen. Het is de nationale sport en hij gaat gepaard met een ceremonieel begin. Het is een dynamische sport die, voor de liefhebbers, erg aantrekkelijk is om te zien. Wedstrijden worden gehouden in het Lumphini Boxing Stadium en het Ratchadamnoen Boxing Stadium.

Winkelen

Bangkok is een walhalla voor shopaholics. Van de kleine marktjes en straatverkopers rondom Khao San Road tot de enorme winkelcentra, alles is hier te koop voor lagere prijzen dan u voor mogelijk houdt. Een bezoekje aan één van de winkelcentra mondt door het grote aanbod aan winkels, eten, drinken, entertainment en ontspanning al snel uit in een dagtrip. Wees hierop voorbereid. Van de grote hoeveelheid markten, die bijna allemaal een bezoekje waard zijn, is er één markt die absoluut uw aandacht verdient: de Chatuchakmarkt die in het weekend plaats vindt. Op deze markt, die een eindje buiten het stadscentrum plaatsvindt, wordt werkelijk alles, maar dan ook echt alles wat u kunt bedenken verkocht. Van huisdieren tot stofzuigers, van rekenmachines tot t-shirts. Alles is hier te koop. Als u nog wat onervaren bent in het afdingen is dit een leuke plek om het eens te proberen, maar verwacht niet dat u hier grote financiële successen behaalt, dit zijn professionals.

Cultuur

Tempels, tempels en nog eens tempels. Bangkok is bezaaid met tempels. Thailand is een boeddhistisch land en de meeste tempels die u tegen zult komen zullen dan ook boeddhistische tempels zijn. Voordat u één van deze tempels bezoekt dient u zich op de hoogte te stellen van en aan te passen aan de regels die gelden binnen boeddhistische tempels. Allereerst dient u passend gekleed te zijn. U moet tot voorbij de schouders en knieën bedekt zijn. Vanwege het klimaat draagt u ter plekke hoogstwaarschijnlijk luchtige en korte kleding maar om u te bedekken kunt u bijvoorbeeld afritskleding, extra kleding of een sarong gebruiken. Hoofddeksels moeten af. Heel belangrijk is het uitdoen van uw schoenen. Pas ook goed op waar uw voetzolen heen wijzen, het wijzen met de voetzolen is een belediging in het boeddhisme. Verder is het belangrijk dat u zich houdt aan een aantal simpele basisregels die niet alleen in Thaise tempels gelden, maar überhaupt getuigen van normaal gedrag. Zo dient u zachtjes te praten in tempels en u op de vlakte te houden. Mensen komen hier om te bidden en zoals het onbeschoft is om in een kerk te schreeuwen is dat ook zo in een tempel. Gedraag u in het algemeen respectvol en u zult merken dat de lokale bevolking dit waardeert. Dat gezegd hebbende biedt Bangkok u een scala aan prachtige tempels. De bekendste tempel in Bangkok is Wat Pho waar u een prachtige, 46 meter lange en 15 meter hoge boeddha aantreft. Ook het grote tempelcomplex Wat Arun, dat in een totaal andere stijl is gebouwd, is zeker een bezoek waard. Verder is het leuk om af en toe eens een kleine tempel te bezoeken die u toevallig tegenkomt onderweg. U zult zien dat een bezoek aan een kleine, onbekende tempel zonder hordes toeristen een ander gevoel teweeg brengt dan uw bezoek aan de grote toeristische trekpleisters. Het Grote Paleis en de tempel Wat Phra Kaew zijn architectonisch erg interessant en door hun pracht en praal erg indrukwekkend.

Deze inleiding heeft u hopelijk een beeldgegeven van wat u kunt verwachten van Bangkok. Deze stad is meer dan een drukke metropool en wie goed kijkt zal dat zeker zien.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Backpack tips - Ticket boekenBackpack tips - Ticket boekenZodra je een keuze hebt kunnen maken tussen alle landen om te gaan backpacken kun je de reis gaan boeken. Er worden vers…
Thailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand is met haar natuurschoon, haar cultuur en haar immer glimlachende bevolking een populaire toeristische bestemmi…

Reageer op het artikel "Tips voor een bezoek aan Bangkok"

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 13-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!