InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Fietsen in Barcelona

Fietsen in Barcelona

Het verplaatsen per fiets is de meest uitgesproken manier om de stad Barcelona goed te leren kennen. Het aangename klimaat, het wel 120 km lange netwerk van fietspaden, de brede boulevards en het weinige hoogteverschil maken Barcelona tot ideale fietsstad. Fietsen wordt steeds populairder in de grote steden, dus Barcelona zal zeker niet achterblijven. Het plan van de gemeente Barcelona is het uitbreiden van het netwerk van fietspaden naar zelfs 200 kilometer, omdat steeds meer inwoners van Barcelona de fiets pakken. Het project Bicing (het lenen van fietsen tegen betaling) is een enorm succes geworden; de laatste jaren is het fietsgebruik in de Catalaanse hoofdstad met 50 % toegenomen. De gemeente probeert van alle kanten het gebruik te bevorderen; zoals op het web, met folders, posters en “ een week van de fiets” te promoten. Zo wil het college het overschot aan auto’s terug te dringen, de files verminderen en dus de vervuiling tegen te gaan. De gemiddelde snelheid van de auto in Barcelona bedraagt momenteel 21 km per uur. Deze snelheid is met een fiets gemakkelijk te halen.

Ook toeristen willen fietsen

Wie voor een stedentrip Barcelona bezoekt kan ook een fiets huren voor één of meerdere dagen met of zonder begeleiding van een Nederlandse gids. Het aanbod van fietsverhuur is enorm.

De meest populaire fietsverhuurders met of zonder gids

Baja Bikes

De Nederlander Eric Castien begon in 2005 als een van de eersten met een fietsverhuur- en fietstourbedrijf in Barcelona. De locatie was naast de Baja Beach Club, vandaar de naam Baja Bikes. Met Baja Bikes beleeft u Barcelona op een unieke manier en ziet u alle highlights die deze stad te bieden heeft. In een relaxed tempo fietsen door de binnenstad en de gidsen vertellen u alles over de rijke historie en indrukwekkende cultuur van deze wereldstad.

Baja Bikes heeft een uitgebreid aanbod van leuke fietstours en wandeltours met Nederlandstalige gidsen. De meest populaire tour is de Barcelona Total Fietstour van drie uur en die kost € 22,50 per persoon. Dit is inclusief flesje water, fietshuur en Nederlandstalige gids. Meer informatie: www.bajabikes.nl

Baja Bikes biedt in Barcelona de volgende tochten aan:
  • Total Barcelona Fietstour, 3 uur
  • Barcelona Tapas Fietstour, 3 uur
  • Camp Nou Fietstour + stadion, 4 uur
  • Poble Nou tour voor scholen, 2,5 uur
  • Barcelona Plus Tour, 6 uur
  • Stadswandeling, 2,5 uur

Budget Bikes

De Nederlander Ron van Melick Start in 2006 zijn fietsverhuurbedrijf Budget Bikes. Met een vloot van 250 oranje Nederlandse fietsen verovert Budget Bikes erg snel de straten van Barcelona. Elke toerist die de diversiteit en de schoonheid van deze Catalaanse stad wil ontdekken kan dat nu doen op een originele en praktische manier op de fietsen van budget bikes. De organisatie BudgetBikes is centraal gevestigd, in een van de zijstraten van de alom bekende Ramblas, goed te bereiken met de metro.

De fietstours bieden een originele manier om Barcelona te ontdekken. Budget bikes maakt gebruik van gekwalificeerde gidsen die Nederlands, Duits, Frans, Engels en Catalaans spreken. De meest belangrijke plaatsen die BudgetBikes bezoekt tijdens een van de tours zijn: de gotische wijk met de kathedraal, de oude haven met het standbeeld van Columbus, het park Ciutadella, de Sagrada Familia, de Olympische haven en dorp, de bekende huizen en gebouwen van Gaudí en Camp Nou (FC Barcelona, Barca)

De meeste Barcelona tours duren 3 uur en er zal voornamelijk gefietst worden over fietspaden, voetpaden, boulevards en parken. Er zullen veel stops gemaakt worden om foto´s te maken en om wat informatie te krijgen over de bijzondere monumenten.

Cruising Barcelona
De Nederlander Mahrou Raisani laat met Cruising Barcelona de onbekendere plekken van Barcelona zien. Zijn fietsen zijn hippe beachcruisers. Bij Cruising Barcelona kan je kiezen uit 3 verschillende soorten fietstours:

De dagelijkse tour
Deze tour wordt 5 keer per week gereden op vaste tijdstippen. Je fietst mee in een groep van maximaal 18 personen, geleid door een Nederlandse tourgids. Je ziet in ongeveer 3 uur alle bekende highlights van de stad maar natuurlijk ook de minder bekende plekken. Je hoeft deze tour niet per se van tevoren te boeken, maar het is wel aan te raden.

De privé tour
Deze fiets tour is echt uniek. Familie, vrienden of collega's hebben een eigen persoonlijke gids die speciaal een tour uitstippelt.
Je kunt zelf bepalen wat je wilt zien. Mocht je geen idee hebben, dan heeft de gids altijd wel leuke ideeën.

De privé tour de luxe
Deze is als de privé tour maar bij deze tour word je volledig in de watten gelegd. Je krijgt onderweg tapas en een drankje en natuurlijk eindigen we met een glas Cava. Meer informatie: www.cruisingbarcelona.com

Barna Travel

De Nederlander Victor de Koning laat zijn gasten op de fiets met Barna Travel de mooiste plekken van de stad zien. Ook buiten het centrum, bijvoorbeeld naar de Tibidaboberg met schitterende uitzichten. Meer informatie: www.barnatravel.com
© 2010 - 2019 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nederland is een fietslandNederland is een fietslandIn Nederland wordt er veel gefietst. Er zijn 18 miljoen fietsen in gebruik in ons land. Overal zijn fietspaden en er zij…
De E-bike of elektrische fiets, comfort voor jong en oudDe E-bike of elektrische fiets, comfort voor jong en oudDe E-bike of elektrische fiets is meer en meer in trek bij Nederlanders en Belgen. De E-bike is een comfortabel fietsver…
De tien beste e-bikes/elektrische fietsenAnno 2013 is een op de zes verkochte fiets een elektrische fiets. De fietshandel in Nederland verdient er al 40 procent…
De sloopfiets, onderdelen voor fietsendievenFietsendieven stelen soms enkel een voorwiel. Als een andere fiets alleen aan het voorwiel is vastgemaakt kunnen ze met…
Vijf topmerken veel verkochte elektrische fietsenElektrische fietsen worden momenteel in enkele tientallen merken geleverd. In de concurrentiestrijd meent elk merk natuu…

Reageer op het artikel "Fietsen in Barcelona"

Reacties

Marianne, 26-03-2012 10:14 #2
Kun je in Barcelona een elektrische fiets huren?

Henk Jansen, 07-02-2011 13:34 #1
Ik heb een tour gemaakt met Baja Bikes, was inderdaad hartstikke leuk. Ze zitten tegenwoordig in meer dan tien steden heb ik gehoord.

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 06-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Reacties: 2
Schrijf mee!