InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Een bezoek aan Haarlem is de moeite waard

Een bezoek aan Haarlem is de moeite waard

Een bezoek aan Haarlem is de moeite waard Haarlem, ook bekend als de bloemenstad of de Spaarnestad is het bezoeken meer dan waard. Het is niet zo raar dat Haarlem erg populair is bij toeristen uit het buitenland. Een topper wat winkels betreft en bij een wandeling door de binnenstad kijk je je ogen uit. Haarlem is de hoofdstad van Noord-Holland. Er wonen een kleine 147.000 inwoners.

Historie

Door een klimaatverandering en als gevolg daarvan het terugtrekkende zeewater, ontstonden er strandwallen en veengronden in het gebied waar nu Haarlem ligt. Overtollig regenwater zocht een weg naar de zee en zo ontstond de rivier het Spaarne. Tussen 900-950 ontstonden de eerste nederzettingen, toen nog Haralem geheten. In 1245 kreeg Haarlem stadsrechten. Er waren tijden met grote economische welvaart. Ooit waren er ook 120 brouwerijen in het gebied. Er waren ook tijden dat het allemaal een stuk slechter ging.

Monumenten

In Haarlem zijn echt heel veel monumenten. De binnenstad is wat dat betreft een genot om er doorheen te lopen.
De bekendere monumenten zijn:
  • Hoofdwacht, gebouwd in de 13e eeuw(thans in gebruik van de Historische vereniging Haerlem)
  • Stadhuis, gereed gekomen in 1370
  • Grote Kerk, ook sint Bavokerk geheten, gereed sind 1400
  • De Olyphant, brouwerij uit 1630
  • Vleeshal, gebouwd begin 17e eeuw (stadsarchitect Lieven de Key)
  • Kathedrale Basiliek St. Bavo, gebouwd 1n 1895
  • Droste Fabriek, een prachtig bedrijfspand uit 1890 en bekend van de chocolade(geur als je er langs fietste)
  • Grote Markt met monument van (de achterhaalde? uitvinder van de boekdrukkunst) Laurens Janszoon Coster.

Hofjes

Er zijn in Haarlem nog flink wat hofjes (19), zelfs het oudste van Nederland, namelijk het Bakenessehofje (Camer) uit 1395. Hofjes zijn afgesloten leefgemeenschappen. Hofje betekent eigenlijk tuin.

Woningbouw

Haarlem is de stad met de meeste nog bestaande vooroorlogse woningen. De woningen in de stad Haarlem behoren heden ten dage tot de duurste van het land.

Musea

Frans Hals Museum, Frans Hals was een Haarlemse schilder met Vlaamse voorouders.
Teylers museum, oudste museum van Nederland, met vijf verzamelgebieden
Archeologisch museum, gevestigd in het monument “de Vleeshal” met de inventaris van een schip.

Sport

In Haarlem vinden de bekende Haarlemse basketbalweek en de Haarlemse honkbalweek plaats.

Bekende Haarlemmers

Er zijn best wel veel bekende Haarlemmers (geweest). Frans Hals, Jan Steen, Godfried Bomans zijn in Haarlem gaan wonen en geboren Haarlemmers zijn oa. Laurens Janszoon Coster , Harry Mulisch, Sonja Prins. Het zijn er teveel om allemaal op te noemen.

Haarlem bloemenstad

Haarlem dankt het predikaat bloemenstad aan de in de 16e eeuw uit Turkije ingevoerde bollen. Inmiddels zijn de bollen uit Haarlem verdwenen. Wel is er jaarlijks in Haarlem te genieten van het Bloemencorso. Dan rijden er prachtig opgemaakte praalwagens (van bloemen) door de straten.

Winkelen

Als je van winkelen houdt en veel keus wil hebben in de variëteit aan winkels dan moet je echt in Haarlem zijn.
Al diverse keren is Haarlem uit onderzoek als meest gevarieerde winkelstad uit de bus gekomen. Trek wel je wandelschoenen aan, want om al die winkels te bezoeken moet je een aardige afstand afleggen.

Theaters

  • Toneelschuur
  • Stadsschouwburg
  • Patronaat

Omgeving

Haarlem ligt niet ver van Amsterdam en Schiphol. Ook Zandvoort, met z’n strand, duinen en circuit, ligt in de buurt. Wie in Haarlem een vakantie wil doorbrengen zal zich niet gauw vervelen.
© 2007 - 2019 Boxzoo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hofje vroeger als oudedagsvoorzieningHofje vroeger als oudedagsvoorzieningEen hofje bestaat uit een binnenpleintje met daar omheen een aantal gelijkvormige huisjes. De meeste hofjes zijn liefdad…
Zandvoort aan Zee: bereikbaarheid en parkerenZandvoort aan Zee: bereikbaarheid en parkerenHet strand van Zandvoort behoort tot de bekendste stranden van Nederland. Vanwege de ligging ten westen van Haarlem en A…
Amersfoort: uitgaan, attracties, musea, winkelenAmersfoort: uitgaan, attracties, musea, winkelenAmersfoort is een leuke stad waar van alles te zien en te doen is. Het oude centrum heeft vele historische gebouwen en m…
100% Haarlem: Tips om de Spaarnestad te ontdekkenHet oudste museum van Nederland, gezellige café, leuke winkels, meer dan 1650 monumenten en 22 hofjes. Dat alles maakt H…
Groningen stad: uitgaan, winkelen, bezienswaardighedenGroningen stad: uitgaan, winkelen, bezienswaardighedenGroningen is een leuke stad waar je voor van alles en nog wat terecht kunt. Je kunt er leuk winkelen, uitgaan, gaan eten…

Reageer op het artikel "Een bezoek aan Haarlem is de moeite waard"

Infoteur: Boxzoo
Laatste update: 19-08-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!