InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Stedentrips: Londen

Stedentrips: Londen

Stedentrips: Londen Londen heeft een rijke historie. Het was een belangrijke stad in de tijd van de Romeinen, maar het is nu nog steeds een belangrijke stad met prachtige historische monumenten zoals de Tower Bridge, de Big Ben, de Tower of Londen, the London Eye en nog veel meer bezienswaardigheden. Londen wordt jaarlijks door miljoenen toeristen bezocht.

De geschiedenis van Londen

Londen zou gesticht zijn door Brutus van Troje en stond bekend als Troja Nova, oftewel Nieuwe Troje. Koning Lud zou de stad omgedoopt hebben tot Caer Ludein, hier zou het huidige Londen van afgestamd zijn. Deze verhalen zijn echter nooit bewezen, dus dit hoeft niet waar te zijn, maar wie weet?

Rond het jaar 50, onder keizer Claudius, werd de stad Londinium gesticht. Dit was de hoofdstad van Brittania en dit was weer een onderdeel van het Romeinse Rijk. Men vermoedt dat al heel vroeg een brug over de Theems werd aangelegd, maar ook hier zijn nog geen bewijzen voor gevonden. We weten wel dat Rome na het vertrek van de Romeinen in 410 in verval raakte. Londen werd vaak aangevallen door o.a. vikingen, maar Willem de Veroveraard trof in 1066 toch een welvarende stad aan. Dit was tijdens de Slag van Hastings. Londen werd toen gespaard door een aantal overeenkomsten die Willem de Veroveraar met de Londenaren had gesloten. In de Middeleeuwen groeide de stad heel snel, in 1300 had het zo'n 100.000 inwoners. Doordat de stad zo groot was had de stad een aantal privileges en daardoor kreeg het steeds meer macht ten opzichte van de koningen. De kooplieden hadden alle macht in Londen, de koningen moesten zelfs toestemming vragen om de stad in te komen. Tijdens de Rozenoorlog tussen 1455 en 1485 was Londen neutraal, het koos dus geen partij. Hierdoor kreeg het later privileges van zowel het huis Lancaster en het huis York, dit waren de twee huizen die de oorlog uitvochten tijdens de Rozenoorlog.

Londen werd al vroeg een financieel centrum en een handelscentrum. In de zeventiende eeuw kreeg Londen te maken met een aantal rampen, de twee belangrijkste was de pestepidemie en de Grote Brand van Rome die slechts 3 dagen woedde, maar wel grote gevolgen had voor de stad. Londen werd gebruikt voor een aantal wereldtentoonstellingen en het bleef een belangrijk handelscentrum. De eerste tegenslagen waar de stad mee te maken kreeg was in de Tweede Wereldoorlog. Door Duitse bombardementen werd een deel van de stad verwoest.

Op dit moment is de stad nog steeds aan het uitdijen, maar het heeft ook nog met tegenslagen te maken. Oorlogen zijn gelukkig niet meer het probleem voor de stad, maar terroristische aanslagen zijn nog wel aan de orde. De laatste was in 2005 in het metrostelsel.

Bezienswaardigheden in Londen

Er zijn vele dingen te zien in Londen. De populairste en interessantste zijn hieronder te vinden. Vind je dat er iets bij MOET staan, laat dan gerust een berichtje achter!

Palace of Westminster en de Big Ben

Palace of Westminster staat ook wel bekend als de Houses of Parliament. Het parlement is hier gezeteld. Het parlement bestaat uit het House of Commons(soort Tweede Kamer) en de House of Lords(soort eerste kamer, alleen deze is erfelijk en niet verkiesbaar). De Clock Tower van het Palace of Westminster is wereldberoemd en staat bekend onder de naam Big Ben. Dit is eigenlijk ten onrechte omdat alleen de slagklok in Saint Stephan's tower Big Ben wordt genoemd. Ondanks dit alles accepteert iedereen het als je het toch wel de Big Ben noemt, slechts weinigen weten namelijk van dit misverstand. De naam Big Ben komt van Sir Benjamin Hall die in de negentiende eeuw leefde. De Big Ben, de slagklok dus, weegt meer dan 13000 kilogram!

Tower of London
Willem de Veroveraar gaf in 1078 de opdracht om een fort te maken genaamd de White Tower. Het witte in de naam slaat op het feit dat dit fort gemaakt werd van witte stenen, het wit was een soort kalkaanslag op de stenen. Het was sowieso al uniek dat het werd gemaakt van steen, omdat de meeste gebouwen in die tijd van hout gemaakt werden. Om het fort heen werd een gracht gegraven die werd gevuld met het water uit de Theems. Ook werden er meerdere muren omheen gemaakt. The Tower of London is dus eigenlijk het binnenste gedeelte van een daaromheengebouwd kasteel. The Tower is vooral gebruikt als gevangenis en is berucht om zijn executies die erin plaatsvonden. Op dit moment is de Tower vooral een toeristische attractie die bekend staat om o.a. zijn harnassen, juwelen en wapentuigverzamelingen.

Tower Bridge

De Tower Bridge is in de buurt van de Tower of London gebouwd en dankt zijn naam daar dan ook aan. De Tower Bridge is een brug over de Theems die de 2 delen van de stad met elkaar verbinden. De brug werd in 1894 voltooid. De Tower Bridge is een basculebrug, dit betekent dat het kan bewegen. De brug kan dus open en dicht wat noodzakelijk is voor de scheepvaart die de Theems als vaarroute gebruikt. Het ontwerp is van de architect Horace Jones. Hij had zijn idee ingezonden voor een wedstrijd en zijn idee is uiteindelijk de Tower Bridge geworden. Jaarlijks wordt de brug door zeer vele toeristen bezocht.

The London Eye

The London Eye is het reuzenrad dat in Londen is geplaatst. Het staat in de buurt van de Tower Bridge en is 135 meter hoog. Het weegt zo'n 15000 ton en heeft 32 gesloten capsules, je hoeft dus niet bang te zijn om eruit te vallen, wel zo prettig! The London Eye werd in 1999 voltooid en was op dat moment het hoogste reuzenrad ter wereld. Inmiddels is het al in hoogte overtroffen. Het rad wordt ook wel de Millenium Wheel genoemd, dit omdat het reuzenrad gebouwd is ter ere van de milleniumwisseling(2000). Het reuzenrad wordt niet stilgezet voor in- en uitstappen en daardoor duurt de rit wat langer: namelijk 27 minuten. Bovenin heb je een geweldig uitzicht over de stad en zijn ook vele dingen te zien, waaronder een aantal voetbalstadiums. De fabricage van the London Eye heeft echter niet allemaal in Engeland plaatsgevonden. Er zijn onderdelen gemaakt in Frankrijk, Italië, Duitsland, Tsjechië en ook in ons kleine, maar o zo belangrijke landje: Nederland.

Buckingham Palace

Buckingham Palace is de residentie van de Britse monarch. Dit is nog niet zo heel lang het geval, sinds 1837 toen Queen Victoria het paleis permanent bewoonde. Buckinham Palace is sinds zijn bouw in 1703 niet veel veranderd. De naam is wel veranderd, het heette eerst namelijk Buckingham House. John Sheffield was de graaf van Buckinham vandaar de naam Buckinham House. In 1762 werd het gebouw gekocht door de koning en sindsdien gaat het door onder de naam Buckingham Palace. Aan de vlaggen is te zien of de koningin wel of niet aanwezig is. Ze is aanwezig als de Koninklijke standaard hangt en afwezig als de Union Jack is gehesen, dit is de vlag van het Verenigd Koningkrijk van Groot Brittanië en Noord-Ierland.

Piccadilly Circus

Piccadilly Circus is een belangrijk knooppunt in Londen. Het is één van de beroemdste pleinen in de stad. Het plein werd in 1819 aangelegd om 2 straten met elkaar te verbinden. De naam slaat op een rond plein, ook wel circus genaamd. Deze ronde vorm is verdwenen na de aanleg van Shaftesbury Avenue in 1886. Het woord 'Piccadilly' heeft een historische achtergrond. Het is vernoemd naar een ontwerp van een in de 17e eeuw levende kleermaker Robert Baker. Hij maakte kleren met speciale boorden die 'piccadillis' genoemd werden.

Op het plein is een fontein van Anteros te vinden, dit is de tweelingbroer van de god van de liefde: Eros. Het wordt echter vaak de fontein van Eros genoemd. Verder zijn er op het plein vele lichtreclames te vinden, die in de twintigste eeuw zijn aangebracht. Piccadilly Circus is dus een erg bekend plein waarover gezegd wordt dat als je altijd op het plein verblijft, je iedereen die je ooit in je leven hebt ontmoet tegenkomt. Het is dus een zeer belangrijke ontmoetingsplek in de stad.
© 2010 - 2019 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Architectuur in LondenArchitectuur in LondenIn Londen kan men standaard naar de Big Ben en de Buckingham Palace kijken, maar Londen heeft ook meer te bieden. Naast…
Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen? Londen trekt elk jaar weer erg veel toeristen aan. De stad biedt dan ook ontzettend veel beziensw…
De Tower Bridge in Londen: achtergrond en bouwDe Tower Bridge in Londen: achtergrond en bouwDe Tower Bridge is een van de bekendste bruggen in Londen. Sinds zijn voltooiing in 1894 hebben duizenden mensen zich ov…
Weekendje LondenWeekendje LondenHeerlijk, even een paar daagjes er tussen uit, even tot rust komen. Weg van alle stress en drukte van ons kleine landje.…
Een stedentrip naar LondenLonden is de grootste stad van Europa, er is daarom genoeg te beleven en te zien voor een stedentrip.
Bronnen en referenties
  • http://wikipedia.org Stadsgids Londen

Reageer op het artikel "Stedentrips: Londen"

Infoteur: Mellie
Gepubliceerd: 05-04-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!