InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Een dagje uit in de stad Groningen

Een dagje uit in de stad Groningen

Groningen is een leuke stad om een dagje weg te gaan. Naast het feit dat je heel leuk kan winkelen, zijn er ook heel veel leuke terrasjes en is er genoeg te doen en te bekijken! In dit artikel een opsomming van bezienswaardigheden en wat praktische informatie.

Het Stripmuseum

Het stripmuseum is voor iedereen leuk! Je kunt er unieke stukken van vroeger bezichtigen en voor de kinderen is er ook veel leuks te doen! Zo kunnen ze leren hoe ze een stripgezicht tekenen, en is er een speciale Nickelodeonhoek met bijbehorende activiteiten.

Volwassenen betalen 7.95 entree, kinderen van 3 - 11 en senioren 6.95. Voor kinderen onder de 3 jaar is de entree gratis.

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag: 10.00 t/m 17.00
Van 4 juli t/m 22 augustus is het stripmuseum ook op maandag open van 12.00 t/m 17.00

Martinitoren

In 1482 werd de bouw van de Martinitoren (destijds 127 meter hoog) voltooid. In 1577 werden op de toren vreugdevuren ontstoken omdat de Waalse troepen hun aftocht bliezen. Dit had rampzalige gevolgen voor de toren: hij brandde tot 66 meter af. In 1672 is de toren gerestaureerd en tegenwoordig is hij met 97 meter het hoogste gebouw in de stad Groningen.

De Martinitoren is niet alleen leuk om te bekijken vanaf de Grote Markt, hij kan ook beklommen worden! Dit kost voor een volwassene 3 euro en voor een kind 2 euro.

Openingstijden

1 apr t/m 31 okt, ma t/m za, 11.00 t/m 17.00
1 nov t/m 31 mrt, ma t/m za, 12.00 t/m 16.00
1 jul - 31 aug, zo, 11.00 t/m 16.00

Het Groninger museum

Het nieuwe Groningermuseum (geopend in 1994) is niet alleen een gebouw waarin je kunst kan bekijken, het is een kunstwerk op zichzelf. In het museum bevinden zich verschillende collecties die allen de moeite van bezichtiging waard zijn.

Toegang voor een volwassene kost 5 euro, kinderen t/m 5 jaar mogen gratis naar binnen en voor kinderen tussen 6 en 16 jaar gelden kortingen. Het museum bevindt zich vlakbij het Centraal Station, adres: museumeiland 1.

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag: 10.00 t/m 17.00
Op vrijdag is het museum tot 22.00 open.
Voor uitgebreide openingstijden zie www.groningermuseum.nl

De prinsentuin

Achter het prinsenhof (gebouw aan het Martinikerkhof) bevindt zich de prinsentuin. Deze tuin bestaat onder andere uit een rozentuin en een kruidentuin en is een prachtige plek om even te zitten. Er bevindt zich een theeschenkerij in de tuin die bij mooi weer geopend is. De prinsentuin is verder bekend om het evenement: Dichters in de prinsentuin. Dit jaar zal dit grote evenement plaatsvinden op 29, 30 en 31 juli, het is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een dagje uit in de stad Groningen"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 09-05-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!