InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Kuala Lumpur, het hart van Azië

Kuala Lumpur, het hart van Azië

Een minder bekende, maar interessante Aziatische metropool is Kuala Lumpur. Het heeft een strategische positie in Zuidoost Azië en is mede daardoor uitgegroeid tot een belangrijk internationaal zakencentrum. De stad telt tegenwoordig bijna 2 miljoen inwoners. De naam Kuala Lumpur betekent "modderige riviermonding" en is sinds 1896 de hoofdstad van Maleisië. Tussen 1913 en 1957 stond de stad onder Brits bestuur. Overblijfselen uit dit tijdperk zijn nog goed zichtbaar. Er is een mooie mix van wolkenkrabbers en goed onderhouden parken en natuur. De stad wordt bij avond verlicht en draagt daardoor de bijnaam "tuinstad van de lichtjes". U kunt zich hier een aantal dagen goed vermaken. De vele bezienswaardigheden zijn allemaal te vinden op korte afstand van elkaar in het centrum van de stad.

Bezienswaardigheden

Petronas Twin Towers

De bekendste gebouwen van Kuala Lumpur zijn de Petronas Twin towers. Zij steken hoog boven de stad uit met 452 meter. Momenteel is dit het op 4 na hoogste gebouw van de wereld. De naamgeving is afgeleid van de huurder, oliemaatschappij Petronas, die 1 van de torens afhuren. De torens zijn met elkaar verbonden door een luchtbrug tussen de 41e en 42e verdieping. De loopbrug is gratis te bezoeken, maar per dag worden er slechts 1200 mensen toegelaten. Aan de voet van de torens ligt onder andere een winkelcentrum en een concertzaal. Naast de gebouwen is een groot park aangelegd.

De KL Tower

Een ander hoog en modern gebouw is de Menara KL toren. De 421 Meter hoge betontoren, die pas in augustus 1996 geopend werd, geeft de skyline van Kuala Lumpur een buitengewone aanblik. Deze toren is meer toegankelijk voor bezoekers. Zij kunnen, tegen betaling, in het bovenste gedeelte van de toren van het mooie panorama over de stad genieten. Naast een toeristenattractie dient de zendtoren ook voor de telecommunicatie. De spits van deze toren steekt boven die van de Petronas Towers uit, omdat de Menara KL op een heuvel ligt. Naast alle moderne gebouwen zijn er in het centrum ook nog veel gebouwen uit de koloniale tijd te vinden.

Het station

Het centraal station van Kuala Lumpur werd in 1910 gebouwd. De Britise architect A. B. Hubbock, die rond de vorige eeuwwisseling zeer bekend was, bouwde een station dat aan een paleis doet denken. Ter gelegenheid van de renovatie werd in 1986 het station grondig gemoderniseerd. Ook is hier een toeristeninformatie te vinden. Tegenover het centraal station ligt het administratiegebouw van de Maleisische Spoorwegen.

De Lake Gardens

Vlakbij alle hoogbouw, liggen de Lake Gardens. Het bijzondere van dit park is dat het bijna in de binnenstad van Kuala Lumpur ligt. Het "Taman Tasik Perdana" is zeer geliefd bij de stadsbewoners en is bijna 92 hectare groot. Het is een weelderig groen park vol bloeiende struiken, bloemen en bomen. Het biedt vele plekken om uit te rusten, maar ook mogelijkheden om te sporten. In dit park is het grootste vogelpark van Zuidoost Azië te vinden. Daarnaast is er een orchideeëntuin, een vlinder- en een hertenpark. Direct aan het park ligt een klein dal, waar de Paggung Anniversary elk jaar vele bezoekers trekt. Het is een feest met veel muziek en vele culturele opvoeringen.

Petaling Street, China Town

Petaling Street is tevens het begin van China Town. Er zijn hier een groot aantal winkeltjes en restaurantjes te vinden, daarnaast zijn er ook kunstenaars, portretschilders, waarzeggers en glasblazers. De keuze aan souvenirs en nepartikelen is enorm. Van oudsher is het een avondmarkt, maar tegenwoordig is er ook overdag van alles te koop. Vroeger kochten de inwoners al hun levensmiddelen hier. Het was 50 jaar geleden de grootste markt van de stad. De markt kreeg 3 keer de begeerde toeristenprijs "Malaysia Golden Award" voor bijzondere prestaties in de bevordering van het toerisme uitgereikt.

Lees verder

© 2009 - 2017 Marc1981, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kuala Lumpur, het hart van Azië"

Infoteur: Marc1981
Laatste update: 04-04-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!