InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Hotels in Maastricht: duurste, kleinste, low-budget, trendy

Hotels in Maastricht: duurste, kleinste, low-budget, trendy

Hotels in Maastricht: duurste, kleinste, low-budget, trendy Hotels in Maastricht, goedkope hotels in Maastricht centrum of juist een dure? Het kan allemaal. Maastricht is één van de oudste steden van Nederland. Lang voordat de Romeinen kwamen, was de plaats al bewoond door de Kelten. In 1204 kreeg Maastricht stadsrechten. Het is een enorm leuke stad om een dagje te winkelen, een museum of theater te bezoeken, bourgondisch te eten of je op het nachtleven te storten. In Maastricht waan je je in het buitenland. Het heeft eeuwenoude kerken zoals de Onze Lieve Vrouwe Basiliek, historische panden, fraaie gevels en natuurlijk gezellige terrasjes.

Hotels in Maastricht

Weekendje Maastricht!

Het wordt tijd voor een weekendje Maastricht! Wellicht dat u onderdak kan vinden in één van onderstaande hotels. We beginnen met een hotel voor mensen met een dikke beurs.

Bron: JoostKorporaal / PixabayBron: JoostKorporaal / Pixabay

Het duurste hotel

Één van de duurdere hotels is het voormalige vijftiende eeuwse Kruisherenklooster van de Orde van het Heilig Kruis (later Kruisheren). Deze kruisheren waren in 1438 naar Maastricht gekomen om de orde op te richten. Tijdens de Franse Revolutie werden ze uit het klooster verjaagd en werd klooster gebruikt als munitiedepot en kazerne. In de twintigste eeuw kreeg het zijn bestemming als Rijkslandbouwproefstation. Vanaf 1979 kwam het klooster leeg te staan en verpauperde het zienderogen. Eind 2000 werd het initiatief genomen om het voormalig klooster te verbouwen tot hotel en in 2005 opende het hotel zijn deuren.

Het hotel staat in het centrum van Maastricht en beschikt over een zestigtal kamers in drie verschillende prijs categorieën. Het hotel werkt nauw samen met Aveda Lifestyle Salon & Day Spa in Maastricht, zodat ze de gast een compleet wellness en beauty arrangement kunnen bieden.

Extra service tegen betaling:
  • fles Limburgse 'champagne' bij aankomst in je kamer;
  • boeket bloemen van een meesterbinder;
  • ambachtelijke Limburgse vlaai;
  • krant die je 's-ochtends wenst te ontvangen; en
  • parkeerservice: valetparking, tijdens je verblijf je auto laten parkeren in een beveiligde parkeergarage in de nabijheid van het hotel

Bron: Wintjens / PixabayBron: Wintjens / Pixabay
Overige extra's:
  • bibliotheek;
  • kloostertuin; en
  • een restaurant.

Het kleinste hotel

Het kleinste hotel van Maastricht is in een statig herenhuis en ligt dichtbij het Vrijthof en heeft zeven kamers, in het jodendom het getal van de volheid. Het betreft Hotel Iban, dat een echt boutique hotel is met een persoonlijke, warme sfeer. De decoratie in de kamers verandert een paar keer per jaar.

Extra service:
  • eigen overdekte parkeerplaatsen in de buurt van het hotel; en
  • ontbijt op bed tegen een kleine extra vergoeding.

Design hotels

Een hip designhotel in Maastricht is hotel Eden Designhotel op steenworp afstand van het centraal station en het oude stadscentrum. Het hotel heeft een modern en strak interieur; een flamboyant vloerkleed in de gangen, kekke designlampen op de kamers en zelf een mega-elektronische fotolijst tegen de wand boven het bed. Op een foto van het interieur van het hotel is te zien dat daarop twee billen prijken van een vrouw. Wellicht een verwijzing naar het hof van Eden alwaar Adam en Eva voor de zondeval naakt ronddartelden.

Faciliteiten:
  • bloemisterij;
  • traiteur;
  • beautysalon;
  • loungebar;
  • patiotuin; en
  • fitness en parking.

Het Qbic Hotel is Maastricht is trendy én betaalbaar. De gasten slapen in een soort kubusbed met ingebouwd TV en een bar aan het hoofdeinde. Het heeft wel wat weg van een couveuse. Ze noemen het de 'Cubi'. Ieder Cubi heeft andere kleur licht effecten, wat unieke atmosferen geeft: Mellow Yellow, Red Romance of Deep Purple Love. Het doet denken aan de nieuwe lamp LivingColors van Philips. Het hotel ligt in het centrum van Maastricht.

Bron: Turkish414 / PixabayBron: Turkish414 / Pixabay

Low budget

Voor een appel en een ei kun je overnachten in Stayokay Maastricht, gelegen aan de oever van de Maas, in het centrum van Maastricht. De hostel (het is eigenlijk geen hotel) heeft een terras aan het water en een aanlegsteiger voor boten. Je kunt er ook fietsen huren.

Het grootste hotel

Het boothotel Het Botel ligt ook aan de Maas, op loopafstand van het stadshart. Nadeel is dat het zelf niet over parkeergelegenheid beschikt. Maar het is onmiskenbaar een low budget hotel. Het is een gezellig schip met eenvoudige hutten.

Hotels in Maastricht

Legenda
A. Kruisherenklooster
B. Hotel Iban
C. Eden Designhotel
D. Stayokay Maastricht,
E. Boothotel Het Botel

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boutique hotels: Kleinschalig en luxueuze hotelsBoutique hotels (ook wel boetiek hotel) is binnen Nederland nog een relatief onbekend fenomeen. Design, luxe, goede loca…
Goedkope hotels BarcelonaBarcelona is een populaire toeristische bestemming. Veel mensen willen erheen voor een stedentrip om Barcelona zo eens g…
Goedkope hotels LondenGoedkope hotels LondenLonden staat bekend als geliefde bestemming voor een stedentrip. Je kunt al gemakkelijk een goedkope vliegreis vinden. V…
Goedkope hotels AtheneGoedkope hotels AtheneAthene is een populaire vakantiebestemming, niet gek met al die prachtige bezienswaardigheden. Om je vakantie of stedent…
Goedkope hotels RomeRome is een stad die dankzij zijn rijke verleden ontzettend populair is bij veel toeristen. Een paar dagen naar Rome kan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pcdazero / Pixabay
  • http://www.hoteliban.nl
  • http://www.chateauhotels.nl/default.aspx?id=68&taal=nl
  • http://www.edendesignhotel.com/overview.aspx
  • http://www.qbichotels.com/index-nl.php
  • http://www.botelmaastricht.nl
  • http://www.stayokay.com/index.php?pageID=3207&hostelID=356047
  • Afbeelding bron 1: JoostKorporaal / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Wintjens / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Turkish414 / Pixabay

Reageer op het artikel "Hotels in Maastricht: duurste, kleinste, low-budget, trendy"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!