InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Goedkoopste manieren om naar Parijs te gaan

Goedkoopste manieren om naar Parijs te gaan

Goedkoopste manieren om naar Parijs te gaan Eén van de populairste reisbestemmingen in Europa is Parijs. Er zijn veel verschillende manieren om van Nederland naar Parijs te reizen. Hier vindt u de goedkoopste manieren op een rijtje, met de voordelen en nadelen erbij vermeld

De verschillende manier om naar Parijs te reizen, van minst voordelig naar voordeligst.

Vliegtuig

Vliegen is de minst voordelige optie om naar Parijs te reizen. Een voordeel is dat het relatief snel is, maar als we de tijd om in te checken, uit te stappen en op de bagage wachten meerekenen is het niet veel sneller dan de trein.

Zoals voor de meeste manieren om te reizen geldt hier dat lang van te voren boeken de kans op een goedkoop ticket aanzienlijk verhoogt. Op bekende internetsites die zogenaamd goedkope tickets aanbieden wordt vaak gesuggereerd dat ze de goedkoopste opties aanbieden. Het is echter meestal voordeliger om direct een vlucht te boeken op de website van Transavia of Air France, of telefonisch een vlucht te boeken bij KLM (dit is niet mogelijk via de website). Dit omdat deze sites vaak kosten rekenen voor hun ‘bemiddeling’.

In het geval van vliegen zit u wel meestal vast aan Amsterdam als vertrekpunt, omdat uit andere steden nauwelijks vluchten gaan naar Parijs. De reiskosten naar Amsterdam komen er dus nog bij.

Voor mensen die heel flexibel zijn in het kiezen van de vertrek- en terugkomstdata is het altijd handig om even op Marktplaats of Ebay te kijken of daar tweedehands tickets worden aangeboden. Er zijn vaak mensen die tickets hebben geboekt maar door omstandigheden niet kunnen gaan.

Auto

Met uw eigen auto gaan is ook een mogelijkheid. Vanaf Amsterdam duurt de reis zo’n vijf uur. Vanaf het zuiden van het land ongeveer vier uur. Hierbij zijn files echter niet meegerekend. Deze komen veelvuldig voor rond Parijs, vooral in de spits. Het voordeel van met de eigen auto gaan is dat u zelf kunt bepalen vanaf waar en wanneer u vertrekt. Het nadeel is dat het heel moeilijk is om een parkeerplek te vinden in Parijs. De plekken waar het toegestaan is om te parkeren zijn erg duur, en de auto mag maar 24 uur op dezelfde plek staan.

De benzinekosten van Amsterdam naar Parijs zijn gemiddeld 70 euro voor een enkele reis, met een middenklasse auto. Voor diesel is dit 50 euro, en gas 40.

Trein

Een goedkopere optie dan vliegen en zelf rijden is de trein. De Thalys vertrekt vanuit verschillende treinstations in Nederland:
  • Amsterdam Centraal (reisduur: 3:19)
  • Schiphol (reisduur: 3:04)
  • Den Haag HS (hier stopt de Thalys niet meer)
  • Rotterdam (reisduur: 2:36)

Sinds december 2009 heeft de Thalys een kortere reistijd hebben doordat hij in Nederland ook op hoge snelheid rijdt. Het traject Amsterdam - Parijs duurde voorheen ruim 4 uur.
Vanaf alle stations zijn er in principe tickets beschikbaar vanaf 25 euro voor een enkele reis tweede klas. Het is niet goedkoper om vanuit Rotterdam te reizen dan vanuit Amsterdam. Deze goedkoopste tickets (van 25 euro) zijn niet zo makkelijk te vinden. Ze moeten lang van te voren (meestal zo’n twee maanden) geboekt worden, en je moet veel schuiven met de data en vertrektijden om de tickets van 25 euro te vinden. Bij het boeken van een maand of minder van te voren is de goedkoopste optie meestal 50 euro heen en 50 euro terug. Ook hier moet weer redelijk wat geschoven worden met de data.

Voor de Thalys geldt nog meer dan voor vliegtickets dat er op Marktplaats en Ebay veel tickets beschikbaar zijn van mensen die hun reis af hebben moeten zeggen. Deze zijn over het algemeen goedkoper dan rechtstreeks bij Thalys kopen.

Bus

Het voordeel van de bus is dat hij relatief goedkoop is, ook al boek je vlak van te voren. De kosten voor een retour met Eurolines liggen tussen de 60 en 73 euro, afhankelijk van het vertrekpunt.

Het nadeel is dat hij er lang over doet.
  • Amsterdam (reisduur: +/- 8 uur)
  • Breda (reisduur +/- 6 uur)
  • Den Haag (reisduur +/- 7:30 uur)
  • Eindhoven (reisduur +/- 6 uur)
  • Rotterdam (reisduur +/- 7 uur)
  • Utrecht (reisduur +/- 7:15 uur)

Liften / meerijden

Liften is natuurlijk altijd de goedkoopste optie om lange afstanden te reizen. Het is alleen een vrij onzekere manier om te reizen. Bovendien is het in Frankrijk vaak moeilijk om een lift te krijgen. Er zijn echter websites waar men een afspraak kan maken om met mensen mee te rijden die met hun eigen auto ergens naar toe rijden. Enkele van deze sites zijn:
  • Meerijden.nu
  • Rugzaktrips.nl
  • hitchhikers.org.nl
  • Liften.freeler.nl

Bij dit soort sites maak je online een afspraak om mee te rijden, en spreek je een bedrag af. Dit komt meestal neer op delen in de brandstofkosten. Ook kan je soms gratis meerijden!
© 2008 - 2018 Doeldertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parijs: Roland Garros bezoekenParijs: Roland Garros bezoekenHet tweede Grand Slam toernooi van het jaar wordt ieder jaar gespeeld in Parijs, op het tennispark van Roland Garros. Vo…
Shoppen in ParijsShoppen in ParijsParijs: de stad der liefde. Met de trein ben je 3 uur verwijderd van Parijs. En shoppen in Parijs is geweldig. Zie de an…
Eurostar: met de trein naar EngelandEurostar: met de trein naar EngelandVia de kanaaltunnel worden twee continenten met elkaar verenigd: de Eurostar. De treinservice verbindt Londen met Brusse…
Met de Kerst naar ParijsMet de Kerst naar ParijsParijs is altijd al een prachtige stad, maar in de kerstperiode is het er werkelijk sprookjesachtig. De stad is op sfeer…
Goedkope hotels ParijsGoedkope hotels ParijsParijs wordt ook wel gezien als de stad van de liefde. Geen wonder dat veel mensen graag een stedentrip naar Parijs will…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Benh, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "Goedkoopste manieren om naar Parijs te gaan"

Infoteur: Doeldertje
Laatste update: 11-02-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!