InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Salou, Costa daurada

Salou, Costa daurada

Salou, Costa daurada Salou, iedereen heeft er wel eens van gehoord. Samen met Port Aventura en Tarragona is het het boegbeeld van de costa daurada. Salou heeft een zeer mooie boulevard en een langgerekt, breed strand waar velen vertier vinden. Niet voor niets heeft salou vaak prijzen gewonnen als; beste strand en beste familie bestemming. Al met al een prima vakantie oord voor jong en oud.

Informatie over Salou

Salou heeft een kilometers lange boulevard die onder andere doorloopt naar cambrills en la pineda. De stranden lopen langzaam af in zee, wat zeer geschikt is voor gezinnen met kinderen. De temperatuur in Salou is vanaf ongeveer april tot eind oktober aangenaam te noemen, zo tussen de 18 en 32 graden. In de winter echter kan het net zo regenen als in Nederland. In Salou wonen ongeveer 18.000 inwoners, waaronder veel buitenlanders die salou hebben gekozen als nieuwe woonplaats. In de zomertijd groeit dit aantal tot ongeveer 200.000 mensen. Er komen mensen vanover de hele wereld naar salou. Salou heeft uiteraard vele hotels en deze worden nog steeds gebouwd. De stad wordt dus nog steeds groter.

Vroeger was salou een kleine stad met maar 400 inwoners, voornamenlijk vissers. Die de kost verdienden door de vis te verkopen aan de lokale mensen. De geschiedenis van salou is helemaal terug te voeren naar de prehistorie en de romeinen.

Bezienswaardigheden

Verlichte fontein

De fontein is gebouwd in 1973 door ingenieur Carles Buigas, die ook de legendarische fontein in Barcelona heeft ontworpen. De kleuren en de vormen van de fontein in salou wisselen om de 90 seconden. Vele stelletjes komen deze fontein s''avonds bezichtigen.

Stadspark

Dit park liggende aan de Carles Buigas straat, beslaat een deel van de vroegere Camping Salou, een van de eerste toeristische plekken van Salou. Nu is het een openbaar park met een oppervlakte van bijna 16 m2 waar je heerlijk kan rondlopen en tot rust kan komen weg van het lawaai en de drukte van de zone rondom. In het park kan je een grote verscheidenheid aan planten en bloemen vinden en enkele waterpartijen. Het gebouw dat nog in het park staat, was vroeger de omkleedruimte van het zwembad.

Monument Jaume I

Dit monument kunt je niet missen aangezien het in het midden van de grote boulevard staat. Een monument als een belangrijk referentiepunt naar het moderne Salou en een van de meest bekende plaatsen van de stad. Dit herdenkingsmonument is gemaakt door Salvador Ripoli en Lluis Mario Saumells, die de figuur van de koning maakte in steen. Het monument werd ingehuldigd op 28 november 1965.

Winkels

Er zijn in salou ongeveer 1500 winkels welke verspreid liggen door geheel salou. Zowel in het nieuwe als in het oude gedeelte vind u veel zogenaamde touristen winkels. De meeste winkels zijn de hele dag geopend, er wordt geen siesta gehouden.
U de bekendste winkelstraten zijn:
  • Calle de Ciutat de Reus
  • Avenida Carles Buigas
  • Avenida Principat Andorra
  • Paseo de Jaume I (boulevard)
  • Calle Mayor

Markt

Salou heeft een overdekte markthal en deze bevindt zich in de Via Roma. Hier kan men verse groente, vis en vlees krijgen en is de sfeer altijd gezellig en druk. De Mercado Municipal heeft dezelfde openingstijden als de winkels. Op maandagochtend wordt er in de nabijheid van de Passeig de Segregació een wekelijkse markt gehouden. Deze mercadillo wordt altijd druk bezocht door de lokale bevolking en de toeristen. Van 09.00 tot 14.00 uur.
© 2007 - 2019 Senna0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Salou, Costa daurada"

Infoteur: Senna0
Gepubliceerd: 19-02-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!