InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Galway: levendige studentenstad aan de ruige Ierse westkust

Galway: levendige studentenstad aan de ruige Ierse westkust

Galway: levendige studentenstad aan de ruige Ierse westkust Galway is de hoofdstad van het gelijknamig graafschap in het westen van Ierland. Gelegen in het midden van de Wild Atlantic Way, een adembenemende autoroute van 2.500 km langs de ruige Ierse westkust. Galway is het culturele hart van het groene eiland. In de Latin Quater, de historische wijk, vind je op elke hoek van de straat een pub waar je kunt genieten van traditionele Ierse muziek. In de charmante, middeleeuwse straatjes zie je antieke boekwinkeltjes en word je vermaakt door straatmuzikanten. In de zomer vinden er meerdere grote festivals plaats, waardoor duizenden mensen naar deze stad trekken.

Galway, City of the Tribes

Galway, ooit een klein vissersdorpje, is vanaf de 13 de eeuw uitgegroeid tot de grootste stad van de westkust en de derde stad van Ierland. Tot de 17de eeuw stond de de stad bekend als de 'the City of the Tribes' (de stad van de stammen). Vernoemd naar de veertien koopmansfamilies die de stad in de middeleeuwen bestuurden. Zij profiteerden van handelsbetrekkingen met Europa, hoofdzakelijk met Spanje, en maakten Galway tot een welvarende havenstad. Tegenwoordig is 'City of the Tribes' een jonge, levendige studentenstad. Een groot deel van haar inwoners studeert aan de National University of Ireland (UNI). De stad is een mix tussen heden en verleden, hier vind je restanten van de oude stadsmuur tussen fel gekleurde winkels en pubs.

Belangrijke bezienswaardigheden van Galway

Eyre Square, het groene hart van de stad

Dit is het bekendste plein van Galway. Aan dit plein liggen de meeste pubs, restaurants en winkels. Vroeger stond deze plek bekend als het John Fitzgerarald Kennedy Memorial Park. Op deze plek kreeg de voormalige president uit Amerika in 1963 zijn ereburgerschap van de stad.

The Galway Cathedral

De kathedraal van Galway is één van de meest indrukwekkende gebouwen van de stad. Deze kathedraal is gebouwd in de jaren zestig en is een mix van architecturale stijlen.

The Galway City Museum

Dit museum, bestaande uit drie verschillende verdiepingen, behandelt de rijke geschiedenis van de stad. Het museum ligt aan de oever van de rivier de Corrib, die dwars door de stad loopt. Via het terras van dit museum heb je een schitterend uitzicht over deze rivier en het pittoreske haventje van Galway.

The Spanish Arch

De Spaanse poort is gebouwd in 1584, een verlengde van de reeds bestaande stadsmuur. Ontworpen om de kade te beschermen tegen aanvallen van buitenaf en tegen het plunderen van de aangemeerde Spaanse schepen.

The Saint Nicolas Church

Deze katholieke kerk is in 1320 gebouwd en is de grootste middeleeuwse kerk van Ierland. De kerk is niet alleen bekend vanwege zijn oudheid en grootte, maar ook vanwege de legende dat Christoffer Columbus hier in 1477 de mis bij heeft gewoond voor het zijn reis naar Amerika vervolgde.

The Fishery Wachtower

Deze victoriaanse toren is in 1852 gebouwd om illegale visvangst tegen te gaan en de stand van de vis van de rivier de Corrib te bewaken. In de toren huist een klein museum waar onder andere een tentoonstelling te zien is over de rivier de Corrib en haar zalm- en visindustrie.

Festivals in Galway

Calway International Arts Fesival

Al vanaf 1978 vindt dit grote internationale festival voor kunstliefhebbers in Galway plaatst. Mensen komen van heinde en ver om te genieten van exposities, lezingen, concerten en straattheater, uitgevoerd door artiesten van over de hele wereld.

Galway International Oyster Festival

De stad verandert elk jaar, in de laatste week van september, in een grote oester-smulpartij. Er worden dan onder het genot van champagne en live muziek, door 500.000 mensen, meer dan 3 miljoen oesters opgegeten.

Galway Races

Wedden op paarden is een nationale hartstocht in Ierland. Bijna elke grote stad heeft haar eigen racebaan. De Galway Races zijn de beroemdste paardenraces van het land. Het is een spectaculair evenement dat begint op de laatste maandag van juli en zeven dagen duurt. De grootste en belangrijkste race "The Blue Ribband" vindt plaats op de woensdag.

Uitstapjes in de omgeving

Bron: Artemis, PixabayBron: Artemis, Pixabay

The Connemara en Kylemore Abbey

De Connemara is een prachtig, dunbevolkt natuurgebied ten noordwesten van Galway. Kenmerkend voor dit gebied zijn de moerasachtige velden met ontelbare helderblauwe en visrijke meertjes, omgeven door de bergketen 'de Twelve Bens'. Deze bergketen met zijn ronde onbegroeide bergtoppen en zijn vanwege het weidse karakter van dit gebied goed zichtbaar. De Connemara is uitermate geschikt om paard te rijden, te fietsen of om wandeltochten te maken. Het Connemara National Park, dat is opgericht in 1980, beschermt een groot deel van de heide, de bergen en de venen van de Connemara-streek.

Aan de rand van dit park ligt het oudste benedictenklooster van Ierland, Kylemore Abbey. De abdij ligt in een sprookjesachtige omgeving, gelegen aan een helderblauw meer, omringd door schitterende Victoriaanse tuinen. Het was oorspronkelijk privébezit van Michell Henry en zijn vrouw Margaret. In 1920 wordt de abdij eigendom van de Orde der benedictijnen. Nadat de abdij in 1993 grondig is gerestaureerd, is het voormalige klooster toegankelijk voor publiek.

The Aran Islands

De Aran Eilanden liggen in de monding van de baai van Galway. Het zijn drie eilanden: Inisheerm, Inishmaan en Inishmare, waarvan de laatste, met een oppervlakte van 12 x 4 kilometer, het grootste eiland is. Het is één van de weinige plekken in Ierland waar nog Keltisch wordt gesproken. Vroeger leefde men hier van de visserij, tegenwoordig vooral van het toerisme. De eilanden zijn een paradijs voor wandelaars en fietsers. In het vlakke en boomloze landschap vind je groene velden met leuke cottages met rieten daken en ontelbare stenen muurtjes. Je kunt genieten van prachtige stranden met ruige kliffen die een adembenemend uitzicht bieden over de Atlantische Oceaan. Het is ook de plek waar de beroemde Aran sweaters vandaan komen. Deze truien worden gebreid van onbewerkt beige wol met verschillende designs. Men beweert dat iedere familie zijn eigen design heeft, net als bij de Schotse kilts.

The Burren en The Cliffs of Moher

The Burren liggen ten zuidwesten van Galway, in het graafschap Clare. Het is een uniek kalksteenlandschap, waar een mystieke sfeer heerst. Dit plateau van rotsgesteente heeft veel weg van een maanlandschap. Het lijkt op het eerste gezicht een kaal en schraal gebied, maar tussen de diepe spleten van de stenen groeien zeer veel zeldzame planten en bloemen. In de Burren ligt de Aillwee Cave. Dit is de beroemdste, van de duizenden grotten, die onder dit landschap liggen. De Aillwee Cave is ontdekt in 1944 door een boer en opengesteld voor publiek in 1993. Het grottenstelsel bestaat uit een kilometer aan gangen, talrijke stalactieten en stalagmieten, een waterval en een ondergrondse rivier. The Cliffs of Moher liggen in het uiterste zuidwesten van de Burren. Deze meer dan 200 meter hoge kalksteen kliffen, strekken zich uit over een lengte van acht meter langs de Atlantische kust en behoren tot de hoogste klifkusten in Europa. De kliffen bieden een spectaculair uitzicht over de Oceaan en zijn één van de drukst bezochte bezienswaardigheden van Ierland.

Activiteiten

Winkelen

De Galway City Market, de beroemde weekendmarkt van de stad, vindt al honderden jaren plaatst op het plein voor de St. Nicolas Church. Hier vind je tientallen gekleurde marktkraampjes. Er worden verse lokale producten door boeren aangeboden zoals: groente, fruit, vis en zeevruchten, maar je vindt er ook internationale producten als curry's en sushi. Een heerlijke plek om rond te slenteren. Het centrum van Galway is autovrij en beschikt over veel fiets- en wandelpaden waardoor je in alle rust kunt winkelen. Veel winkels zijn gevestigd in historische panden. Het grootste overdekte winkelcentrum "Galway Shopping Centre" vind je aan het Eyre Square. Hier liggen ook veel souvenir- en juwelierswinkeltjes, die onder andere de Claddagh-ring verkopen, een traditionele Ierse liefdesring en een geliefd souvenir.

Vissen

De rivier de Corrib, die dwars door Galway stroomt, is slechts zes kilometer lang en is hiermee de kleinste rivier van Ierland. Hij stroomt vanaf Loch Corrib, door de stad Galway en mondt uit in de Atlantische Oceaan. Via de oever van deze rivier kunt je goed vissen op zalm. Het heldere en schone Loch Corrib biedt ook een grote verscheidenheid aan vissen. Daarnaast is het mogelijk om een boot te huren en te gaan zeevissen in de baai van Galway.

Zwemmen en watersporten

Vanaf Galway kun je via een twee kilometer lange promenade naar het strand van Salthill lopen.Tijdens deze wandeling heb je een prachtig uitzicht over de baai van Galway. Salthill is een verzameling van een aantal kleine strandjes, sommige bedekt met kiezelsteentjes, andere met zand. Een klein stukje verder ligt Silverstrand, hier vind je veel kite- en windsurfers. Als het weer mee zit, is dit een uitstekende plek om te zonnen, te zwemmen of andere watersporten te beoefenen.

Eten en drinken

De talrijke pubs in de stad bieden je de mogelijkheid op een onvergetelijke avond. Met een glas koud Guinessbier of een warme Irish coffee in de hand, kun je hier genieten van traditionele Ierse live muziek. Ook op het gebied van gastronomie heeft Galway vele mogelijkheden. De stad heeft een ruim aanbod van culinaire restaurants, die lokale vlees- en visspecialiteiten aanbieden. Maar je kunt ook genieten van internationale restaurants zoals: Chinese, Indiaanse en Italiaanse restaurants.

Je hebt dus reden genoeg om een bezoek te brengen aan deze levendige universiteitsstad, waar cultuur en natuur samen komen.
© 2019 Geisha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirGoedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirWie denkt aan vliegen naar Ierland denkt vast aan Aer Lingus. Maar dit is zeker niet de enige Ierse luchtvaartmaatschapp…
Geografie van IerlandWie kent het niet? Dit mooie groene eiland gelegen in Europa, geheel in het westen, naast het Verenigde Koninkrijk? Het…
De hoogtepunten van IerlandDe hoogtepunten van IerlandIn de zomer van 2012 heb ik met een vriendin een rondreis gemaakt door Schotland, Ierland en Engeland. Dit artikel gaat…
Reistips: Mooie bestemmingen in IerlandBent u ook iemand die tijdens zijn vakantie niet twee weken lang stil kan liggen op het strand? Trekt u er ook liever op…
Kerstmis in IerlandKerstmis wordt net als bij ons ook in Ierland gevierd. In de aanloop naar en ook na 25 december is er in het land heel w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Allie Caulfield, Flickr (CC BY-2.0/bewerkt)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Galway_(stad)
  • http://www.galway.ie
  • Afbeelding bron 1: Artemis, Pixabay

Reageer op het artikel "Galway: levendige studentenstad aan de ruige Ierse westkust"

Infoteur: Geisha
Gepubliceerd: 24-09-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!