InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Gdansk: schilderachtige, oude Hanzestad aan de Oostzee

Gdansk: schilderachtige, oude Hanzestad aan de Oostzee

Gdansk: schilderachtige, oude Hanzestad aan de Oostzee Gdansk, ook wel de Parel aan de Oostzee genoemd. Het is een havenstad gelegen in het noorden van Polen en de hoofdstad van de provincie Pommeren. Deze schilderachtige oude Hanzestad heeft een rijke geschiedenis. Je vindt er veel historische bezienswaardigheden en er zijn diverse musea. Naast de culturele bezienswaardigheden zijn er ook fijne en brede zandstranden aanwezig. Op 30 minuten afstand ligt de plaats Sopot, een moderne badplaats aan de Oostzee.

Historische stad Gdansk, voormalig Danzig

Gdansk was in de middeleeuwen, door haar ligging aan de Oostzee, één van de 200 Hanzesteden. De Hanze was tijdens de middeleeuwen een samenwerkingsverband van kooplieden en steden rond de Noord- en Oostzee. Door de handel in hout en graan groeide Gdansk uit tot een welvarende havenstad. Vanwege de samenwerking met Nederlandse Hanzesteden vestigden Nederlandse handelaren en architecten zich in deze stad. Dit is onder andere terug te zien aan de Nederlandse bakstenen, die voor veel gebouwen zijn gebruikt, en aan de trapgevels van sommige grachtenpanden.

Voor de Eerste Wereldoorlog hoorde de stad bij Duitsland en werd de stad Danzig genoemd. In de jaren 1807 tot 1814 en tussen 1919 en 1939 was de stad een vrije stad. Na de oorlog, tijdens de conferentie van Potsdam in 1945, is de stad toegewezen aan Polen en heeft ze haar huidige naam gekregen. Dankzij haar rijke geschiedenis en handelsverleden zijn er veel historische gebouwen te vinden. In 1945 is de hele stad door Russische bombardementen volledig verwoest. In 1948 is men begonnen met de herstelwerkzaamheden van de historische stadskern. De rijk versierde en gekleurde huizen zijn met de uiterste precisie gerestaureerd.

De Koninklijke route (Trakt Królewski)

In Gdansk vind je één van de drie Koninklijke routes van Polen. Het is de kortste van de drie en slechts 500 meter lang. Een Koninklijke route is de weg die vorsten vroeger aflegden bij de ceremoniële intochten. Deze route ligt in de historische stadskern, de Rechtstad (Glowne Miasto) van de stad. En niet, zoals je zou verwachten, in de Oude Stad (Stare Miasto).

De route begint bij de Hooglandse Poort (Brama Wyzynna). Deze stadspoort is gebouwd in renaissancestijl, vol pracht en praal. De tweede poort op de route is de Gouden Poort (Zlota Brama). Deze poort is gebouwd tussen 1612 en 1614. Later werden hier acht stenen beelden bovenop geplaatst. Deze beelden symboliseren de deugden van de burger van Gdansk.

Via de Gouden Poort kom je in de Lange Straat (Uliga Dluga), ook wel de Koninklijke straat genoemd. Deze straat staat vol prachtige kleurrijke grachtenpanden en pakhuizen. Deze huizen werden vroeger bewoond door de rijke kooplieden van de stad. Een verlengde van de Lange Straat is de Lange Markt (Dlugi Targ), het bekendste plein van Gdansk.

De route eindigt bij de Groene Poort (Drama Zylona). Deze poort is gebouwd tussen 1564 en 1568, onder andere met bakstenen uit Nederland.

Belangrijke bezienswaardigheden in Gdansk

De Mariabasiliek (Bazylika Mariacka)

De bouw van deze gotische kerk heeft 160 jaar geduurd, van 1343 tot 1502. De kerk biedt plek aan 200.000 bezoekers en is hiermee één van de grootste gotische kerken ter wereld. Het is dé grootste uit baksteen vervaardigde kerk ter wereld. De kerk werd zwaar beschadigd tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar werd in de jaren 50 volledig hersteld. Een belangrijk onderdeel van de kerk is de 12 meter hoge astronomische klok uit 1470. Elke dag, om 12 uur, zet ze haar figurenspel in beweging. De basiliek heeft een overwegend wit interieur en een uitkijktoren van 77 meter hoog. Na het beklimmen van de 409 traptreden, biedt deze toren een fantastisch uitzicht over de stad.

De Mariastraat (Ulica Mariacka)

De Mariastraat is het meest romantische straatje van Gdansk. Je treft hier geplaveide straten met kinderkopjes, oude straatlantaarns en fraaie gedecoreerde huizen aan.

Het Gouden Huis (Zlota Kamienica)

Het huis zelf is wit, maar de figuren en andere elementen van het huis zijn rijkelijk versierd met bladgoud. Het Gouden huis is het bekendste huis van de stad en misschien ook wel het mooiste huis aan de Lange Straat. Het huis is in 1609 gebouwd voor de toenmalige burgemeester en koopman van de stad, Johannes Speymann. Hierdoor wordt het Gouden Huis ook wel het Speymannhuis genoemd.

De Neptunusfontein (Fontana Neptuna)

Deze fontein bevindt zich aan de Lange Mark en is gebouwd in 1633. Neptunus, de God van de zee en de zeevaart, symboliseert de band van Gdansk met de zee. De fontein is een belangrijke ontmoetingsplaats voor zowel de inwoners van Gdansk als haar toeristen.

De Kraanpoort (Zuraw)

Het symbool van Gdansk is de Kraanpoort, gebouwd in 1444. De poort bevindt zich aan de kade van de rivier de Motlawa. Het is een poort en havenkraan inéén. Het gebouw bestaat uit zes verdiepingen, met aan weerskanten een stenen toren en een zwart houten middendeel. Het houten middengedeelte is de kraan. Hier werden door middel van twee grote haken, goederen uit schepen opgehesen.

Het Rechtsstadsraadhuis (Ratusz Glównego Miasta)

Hier was vroeger de bestuurlijke macht van de stad gevestigd. Het gebouw stamt uit 1552. De gevel van het gebouw is van Nederlands-Maniëristische (Italiaanse) bouwstijl. De mooiste ruimte van het gebouw is de Rode Zaal. Deze zaal bevat prachtige plafondschilderingen.

Het Artushof (Dwór Artusa)

Dit gebouw is gebouwd in 1342 en was dé ontmoetingsplek van rijke kooplieden en edelen. De naam is afgeleid van de middeleeuwse legende Koning Arthur. Eerst in Engeland en later ook in andere delen van Europa werd deze naam gebruikt voor huizen waar edelen en ridders bijéén kwamen.

Het Solidariteitsmonument (Solidarnósc)

In de jaren 70 zijn 42 havenarbeiders omgekomen bij grootschalige demonstraties tegen het communistische regime. Op de voormalige Lenin-scheepswerf, waar de demonstraties hebben plaatsgevonden, staat een monument om hen te herdenken. De stakingen werden georganiseerd door de vakbond Solidariteit, opgericht door voormalig elektromonteur van de werf, Lech Walesa. Na gevangenschap van Walesa en nieuwe demonstraties in de jaren 80 kwam er een eind aan het communistisch tijdperk in Polen. Lech Walesa werd in 1990 de eerste president van het onafhankelijke polen.

De Tweede Wereldoorlog in Polen

De Westerplatte

Op het schiereiland Westerplatte, aan de Golf van Gdansk, kun je de overblijfselen bezichtigen van de allereerste veldslag van de Tweede Wereldoorlog. Deze vond plaats op 1 september 1939 en eindigt met de overwinning van nazi-Duitsland op 7 september 1939. Deze gebeurtenis gaat de geschiedenis in als de slag om Westerplatte. Je vindt hier barakken, bunkers, ruïnes en een klein museum. Ook staat er een herinneringsmonument. Dit monument is 23 meter hoog en bestaat uit 236 blokken graniet, deze zijn voorzien van de namen van de gesneuvelde soldaten.

Concentratiekamp Stutthof

Een andere indrukwekkende plek is het voormalig concentratiekamp Stutthof, op 30 minuten rijden vanaf Gdansk. Dit concentratiekamp is het eerste kamp dat buiten Duitsland is opgezet en het laatste kamp dat, op 9 mei 1945 door de Sovjet-troepen, is bevrijd. Vanaf 2 september 1939 is het kamp meteen in gebruik genomen en werden 150 Joden uit Danzig hier geïnterneerd. In totaal hebben 115.000 mensen hier gevangen gezeten en zijn er 65.000 mensen vermoord.

Het Tweede Wereldoorlog Museum

Dit ondergrondse museum is ten tijde van de opening het grootste oorlogsmuseum van Europa. Het museum is gevestigd in een prachtig gebouw, gelegen aan een groot openbaar plein. Het grootste gedeelte van het museum gebouw ligt onder de grond. De entree van het gebouw wordt gevormd door een hoge glazen toren. In deze toren bevindt zich een restaurant en een bibliotheek. Onder de grond liggen de tentoonstellingsruimten. De tentoonstellingen en exposities van het museum vertellen voornamelijk het verhaal van de Holocaust in Polen en Centraal-Europa.

Uitstapjes

Slot Marienburg

De plaats Malbork ligt ongeveer 60 kilometer ten zuidoosten van Gdansk. Hier ligt het kasteel van Malbork, ook wel Slot Mariënburg genoemd. Het kasteel is gebouwd in de 13 eeuw en is één van de grootste kastelen van Europa.

De dierentuin van Gdansk

Gdansk heeft ook een dierentuin, de Zoo van Gdansk. Deze ligt in de wijk Oliwa, één van de mooiste wijken van de stad. De dierentuin werd geopend in 1954 en heeft een beperkt aanbod van dieren. Desondanks is het een leuke plek om een middagje door te brengen. In deze wijk vind je ook het Park Oliwa, met haar botanische tuinen. Vlakbij het park ligt de Kathedraal van Oliwa. Dit is met een lengte van 107 meter, de langste kerk van Polen.

Kano varen over de rivier de Motlawa

De rivier Motlawa loopt dwars door het centrum van Gdansk en mondt uit in de Wisla, de langste rivier van Polen. Omdat veel monumenten en bezienswaardigheden van Gdansk aan de kade liggen, is het mogelijk om deze vanaf het water te bekijken, door het huren van een kano of kajak.

Eten en drinken

In Gdansk zijn genoeg gezellige cafés en hippe clubs te vinden. Vooral aan de Lange Straat en de Lange Markt liggen talrijke cafeetjes. Zoals je kunt verwachten van een havenstad, is er geen tekort aan restaurants met vis en zeevruchten op het menu. Ook zijn er genoeg traditionele Poolse restaurants en veel Italiaanse restaurants te vinden in de historische kern van de stad. De prijzen van de restaurants liggen hier wel een stuk hoger dan aan de rand van de stad.

Winkelen

Voor een middagje shoppen kun je terecht bij meerdere grote winkels. In het oude centrum ligt Madison, een groot overdekt winkelcentrum en in het historisch centrum ligt Galeria Baltycka, één van de grootste shopping malls van Polen. Naast shoppen is het ook leuk om te slenteren langs de tientallen souvenirwinkeltjes. Veel winkeltjes bieden producten met amber aan, ook wel barnsteen genoemd. Barnsteen is geen steen, maar fossiele hars afkomstig uit naaldbomen. Grote hoeveelheden zijn en worden nog steeds gevonden aan de Baltische zee. Daarom staat barnsteen ook wel het "Goud van de Baltische zee" bekend.

Sopot, moderne badplaats in Polen

Bron: Kaboompics, PixabayBron: Kaboompics, Pixabay
Ook als strandliefhebber ben je in Gdansk op de goede plek. Met de trein ben je binnen 20 minuten in Sopot, een moderne badplaats aan de Oostzee. Sopot vormt samen met de havenstad Gdynia, een agglomeratie met meer dan 1 miljoen inwoners. Dit noemt men de Driestad (de Trojmiasto). Sopot biedt een 6 meter lang, fijn en breed zandstrand. Ook hier zijn genoeg restaurantjes en hippe clubs te vinden. In Sopot ligt de grootste houten pier van Europa. Deze pier (Molo) is in 1928 gebouwd en is 515 meter lang.

De combinatie van schilderachtige straatjes, de diverse musea, fijne en brede zandstranden maakt Gdansk tot dé perfecte reisbestemming.
© 2019 Geisha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Operatie Fall Weiss, inval van PolenOp 1 september 1939 viel Nazi-Duitsland onder aanvoering van Adolf Hitler Polen binnen. Dit was het begin van de Tweede…
Herta Bothe, de sadiste van Stutthof en haar wrede misdadenHerta Bothe, de sadiste van Stutthof en haar wrede misdadenSS-Aufseherin Herta Bothe. De naam doet misschien niet meteen een belletje rinkelen. Maar wie in de concentratiekampen S…
Günter Grass, het omstreden 'geweten van Duitsland'Op 13 april 2015 overleed in het Duitse Lübeck de even beroemde als omstreden Duitse schrijver Günter Grass. Met name in…
Goedkoop vliegen naar Polen met OLT ExpressGoedkoop vliegen naar Polen met OLT ExpressGoedkoop vliegen naar Polen vanaf Schiphol kun je met ingang van oktober 2012 met OLT Express, een Poolse luchtvaartmaat…
De Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de MirDe Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de MirDe Dar Mlodziezy is het eerste van zes Russische en Poolse zusterschepen die op de Lenin scheepswerf in Gdansk werden ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kamracik, Pixabay
  • www.go-Gdansk.nl
  • https://wikitravel.org/nl/Gdansk
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Gda%C5%84sk
  • Afbeelding bron 1: Kaboompics, Pixabay

Reageer op het artikel "Gdansk: schilderachtige, oude Hanzestad aan de Oostzee"

Reactie

Mickey, 19-09-2019 18:53 #1
Wat een mooi, helder geschreven stuk. Nu weet ik zeker dat ik deze stad wil gaan bezoeken.

Infoteur: Geisha
Gepubliceerd: 19-09-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Reacties: 1
Schrijf mee!