InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toledo; mooie, middeleeuwse stad in Spanje

Toledo; mooie, middeleeuwse stad in Spanje

Toledo; mooie, middeleeuwse stad in Spanje Toledo is een van de steden in Spanje die haar middeleeuwse karakter behouden heeft. Deze stad is zeer schilderachtig gelegen. Gedurende de vroege middeleeuwen was deze stad zelfs de hoofdstad van Spanje. De kathedraal is beslist een van de hoogtepunten. Men kan vaststellen dat er lange tijd drie religies met bijbehorende culturen redelijk vreedzaam naast elkaar geleefd hebben. Wel ieder binnen een eigen omgeving. Het is verstandig om voor een bezoek minstens twee dagen uit te trekken.

Ligging van Toledo

Toledo is gelegen ongeveer 80 km. ten zuiden van Madrid. Veel toeristen brengen een dag door in Toledo als ze Madrid bezoeken maar er is zoveel te zien dat men eigenlijk langer de tijd moet nemen. Met de trein ben je in ruim een half uur van Madrid in Toledo. Ook vanuit het zuiden kan men via de tolweg gemakkelijk de stad bereiken. Toledo staat sedert 1986 als werelderfgoed op de lijst van UNESCO.

Logeren en parkeren

Men kan in de stad binnen de stadsmuren een hotel of hostal zoeken, maar het is ook gemakkelijk om iets buiten de muren in het nieuwe gedeelte van de stad een hotel te boeken. Sommige hotels hebben een eigen parkeergarage waar men tegen betaling gebruik van kan maken. Soms is het daarbij mogelijk om te voet naar de stad te gaan. Wil men toch met de auto dan is er vlak buiten de stadsmuren een heel groot parkeerterrein waar je kunt parkeren en met de roltrap naar boven komt. Ook is het misschien een goed idee om te overnachten in de Parador die schilderachtig gelegen is tegen de bergen en van waaruit je een mooi uitzicht hebt op de stad. Binnen de stadsmuren zijn ook goede overnachtingsmogelijkheden maar de straatjes zijn erg smal en stijl en dat kan lastig zijn om met de auto te bereiken.

Uitzicht over TaagUitzicht over Taag

Geschiedenis van de stad

Toledo is een oude stad. Al in de Romeinse tijd was hier een nederzetting op de rotsen boven de rivier de Taag. Daarna kwamen de Visgoten. Maar vanaf ongeveer 700 werd de stad in bezit genomen door de moslims. Zij waren de handelslieden die de stad tot grote bloei brachten. Zij bouwden het Alcázar. Rond dezelfde periode vestigden zich hier ook veel Joden die van oudsher bekend waren als handelaren. In 1085 werd Toledo ingenomen door Alfonso VI en vanaf die tijd zwaaiden de rooms-katholieken de scepter. In die periode werd ook het begin gemaakt met de bouw van de kathedraal. In de zestiende eeuw werd door Philips II Madrid gekozen als hoofdstad van Spanje en raakte de stad Toledo enigszins in verval. Tijdens de burgeroorlog in de vorige eeuw werd het Alcázar verwoest maar het weer opnieuw in ere hersteld. De oude naam van de stad was Tolatoila.

Toledo het hele jaar door

Toledo is gelegen in een streek met warme en droge zomers waarbij het erg heet kan worden. De lente en de herfst zijn minder heet en uitermate geschikt om de stad te bezoeken maar ook in de winter, die erg kort is, kan men een bezoek brengen aan de stad. Gedurende de winterperiode zullen de bezienswaardigheden minder lange rijen vertonen.

Bezienswaardigheden om te bezoeken

StadspoortStadspoort
In deze stad zijn ruim honderd monumenten te bezoeken en men zal een keuze moeten maken. Belangrijke bezienswaardigheden zijn:

Alcázar

Boven aan de stad staat het Alcázar te pronken. Oorspronkelijk was de naam al-qasr. Het is in gebruik als militair museum. Het Alcázar is gelegen op de hoogste heuvel in Toledo en was het fort voor de verdediging van de stad. Vanaf de verschillende terrassen heb je een prachtig uitzicht op het omliggende landschap en de rivier de Taag.

Kathedraal

De enorme kathedraal is gebouwd op de resten van een moskee. Men is in 1227 met de bouw gestart en deze duurde tot 1493.
De stijl is Frans-gotisch maar heeft ook elementen van Mudéjar. Oorspronkelijk wilde men een kathedraal bouwen met twee torens maar ook toen al ontbrak de ruimte en werd in de plaats van een tweede toren een aparte kapel gebouwd met een koepel. De kathedraal heeft maar liefst 5 beuken en is 118 meter lang en 56 meter breed. De voorgevel telt drie portalen. Er zijn mooie gebrandschilderde ramen te bewonderen die door Nederlanders zijn geleverd. Er zijn beroemde schilderijen te bewonderen o.a. van El Greco. Ook is er een beroemde monstrans te zien. Er hebben diverse architecten uit verschillende landen meegewerkt aan het totstandkomen van deze kathedraal. Nadeel van een bezoek aan deze kathedraal is dat men kaartjes moet kopen en er gedurende de openingstijden, een groot deel van het jaar, lange wachtrijen zijn. Ook lopen in de Kathedraal zoveel groepen die uitleg krijgen dat men niet alles kan bekijken. Dit zal gedurende de wintermaanden beslist minder zijn.
KathedraalKathedraal

Ayuntamiento

Het gemeentehuis van Toledo is een imposant gebouw en dateert uit de zeventiende eeuw. Je waant je hier terug in de middeleeuwen. Het is gelegen aan de Plaza Consistorio en hier vinden we ook het toeristenbureau.

Huis van El Greco

In de Joodse wijk vinden we het vroegere woonhuis van El Greco, wat thans is ingericht als museum. Het woonhuis behoorde niet aan El Greco maar aan de markies van Villena. De benedenverdieping is ingericht als een burgermanswoning uit die tijd. Op de bovenverdieping is het museum ingericht.

Joodse wijk

Via smalle straatjes met onregelmatige keien loop je de vroegere Joodse wijk in. Hier kan men een bezoek brengen aan de synagoge, waarvan er nog twee in de wijk te vinden zijn. Synagoge Maria de la Santa Blanca werd gebouwd in de dertiende eeuw en werd in de vijftiende eeuw overgenomen door de katholieken. Het werd een klooster en raakte in verval. De synagoge is te bezoeken evenals de nabij gelegen Synagoge del Transito. Hier lees je meer over de geschiedenis van de Joden in dit gedeelte van Spanje.

Monasterio de Juan de los Reyes

Dit voormalige klooster is gebouwd tussen 1477 en 1504 en er zijn mooie fresco's te bewonderen. Het klooster en de kerk zijn eigenlijk één geheel en er is een mooie binnenplaats.

Plaza de Zodocover

Dit grote plein is het middelpunt van de stad. Hier komt men steeds terug om even te rusten of een terrasje te pikken. Op deze centrale plaats stopt ook de hopp-on hopp-off bus en het toeristentreintje. Grote groepen verzamelen zich hier voor een wandeling door de stad langs alle bezienswaardigheden.

winkel met zwaardenwinkel met zwaarden

Metaal en marsepein

Wie in Toledo wandelt zal merken dat er heel veel winkels zijn die grote zwaarden, degens en harnassen verkopen. De oorsprong hiervan is te vinden in het feit dat er in Toledo reeds in de vroege middeleeuwen uitstekend staal werd aangevoerd uit India; de metaalbewerking stond hier op een hoog peil. Ook heden ten dage is bestek uit Toledo nog van uitzonderlijke kwaliteit.

Spanjaarden houden erg van zoetigheid. In de middeleeuwen werden in de kloosters de nonnen aan het werk gezet om heerlijke marsepein te bereiden. Op verschillende plaatsen in de stad zijn winkels te vinden die alleen maar marsepein verkopen.

Wandelen beneden de stad

Rond Toledo loopt een panoramische wandelroute. Via diverse bruggen in de stad kan men de wandeling starten en er zijn diverse punten van waaruit men een mooi uitzicht heeft over de stad die dan hoog boven je gelegen is. Maar ook het toeristentreintje heeft hier een stop zodat men kan fotograferen; hetgeen veelvuldig wordt gedaan.
© 2018 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De schilder El GrecoEl Greco is een bijzondere schilder, beeldhouwer en architect. Zijn ongewone manier van schilderen schokte zijn tijdgeno…
Toledo, waar de tijd stil is blijven staanToledo, waar de tijd stil is blijven staanLopend door het centrum van de stad Toledo bekruipt je het gevoel dat de jaren hebben stilgestaan. Je proeft de Middelee…
Madrid, ook leuk voor een winter citytripMadrid is ook in de winter een uitstekende bestemming voor een citytrip. In november en december kun je genieten van de…
Cadiz is een oude stad aan de haven in het zuiden van SpanjeCadiz is een oude stad aan de haven in het zuiden van SpanjeIn het zuiden van Spanje ligt de stad Cadiz. Deze stad is historisch van belang en wordt gezien als de oudste havenstad…
Fatih: een stadsdeel van IstanbulFatih: een stadsdeel van IstanbulFatih is het meest toeristische district van Istanbul. Het district bevindt zich in het Europese deel van de stad. Wat z…
Bronnen en referenties
  • ANWB gids Noord en midden spanje ISBN: 90-18-01248-3
  • Tourismus Toledo
  • Informatie vanuit Eurostar Hotel.
  • https://www.in12uur.nl/historisch-toledo/

Reageer op het artikel "Toledo; mooie, middeleeuwse stad in Spanje"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-10-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!