InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Snelle Eurostar treindienst tussen Amsterdam en Londen
nieuws uitgelicht

Snelle Eurostar treindienst tussen Amsterdam en Londen

Snelle Eurostar treindienst tussen Amsterdam en Londen Vanaf 4 april 2018 biedt Eurostar treindiensten aan tussen Amsterdam en Londen. Eurostar is als hogesnelheidsoperator actief op de routes tussen Londen en Brussel en tussen Londen en Parijs. Met het aanbod wenst Eurostar voet aan grond te krijgen op de Nederlandse markt. Elke dag verbinden twee treinen Nederland met het Verenigd Koninkrijk, en vice versa. Eurostar gaat met deze strategie de concurrentie aan met de populaire luchtvaartverbinding tussen Amsterdam en Londen. Eurostar biedt een zeer competitief prijsaanbod, om reizigers te overtuigen om te kiezen voor het meest “groene” transportmiddel tussen beide landen.

Eurostar, de hogesnelheidstrein (HST)

Eurostar is de hogesnelheidsoperator die het Verenigd Koninkrijk met het Europees vasteland verbindt. Naast de populaire routes Londen-Parijs en Londen-Brussel rijden er ook treinen vanuit Londen naar Zuid-Frankrijk met haltes in Lyon, Avignon, Marseille, de Frans-Zwitserse Alpen en Genève. In 1994 werd Eurostar opgericht als een samenwerkingsverband tussen drie spoorwegmaatschappijen: SNCF, NMBS en LCR. Eurostar heeft als ambitie om zijn steentje bij te dragen in de ontwikkeling van het hogesnelheidsverkeer in West-Europa.

Samenstelling van het kapitaal

Eurostar kreeg op 31 december 2009 de naam Eurostar International Ltd. Sinds 1 september 2010 bestaat Eurostar uit een ééngemaakt bedrijf, dewelke eigendom was van drie aandeelhouders: SNCF (55%), NMBS (5%) en LCR (40%). In 2014 werd LCR overgedragen aan de Britse Schatkist, waarbij de Britse regering in mei 2015 haar aandeel van 40% verkocht aan een corsortium van 2 bedrijven: Hermes Infrastructure en Caisse de Dépôt et Placement du Québec (CDPQ).

De nieuwe e320 Eurostar treinen worden ingezet op de verbinding Nederland-Londen / Bron: Hpgruesen, PixabayDe nieuwe e320 Eurostar treinen worden ingezet op de verbinding Nederland-Londen / Bron: Hpgruesen, Pixabay

Nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Londen: tijdelijke overstap in Brussel-Zuid

Vanaf 4 april rijden er twee Eurostar treinen per dag vanuit Amsterdam-Centraal, via Rotterdam-Centraal en Brussel-Zuid naar London St Pancras International. Reizigers kunnen rechtstreeks reizen vanuit Londen naar Nederland.

In de richting Nederland-Londen reist men met Thalys tot Brussel-Zuid, om vervolgens de Eurostar aansluiting naar Londen te nemen. De overstap in Brussel-Zuid is slechts een tijdelijke maatregel. De overheden in het Verenigd Koninkrijk en Nederland zullen tegen eind 2019 een overeenkomst sluiten om paspoortcontroles uit te voeren bij een vertrek in Nederland. Vanaf dit moment zal een rechtstreekse Eurostar reis - zonder overstap - wel mogelijk zijn tussen Nederland en Londen.

De reistijd tussen Londen en Amsterdam bedraagt 3u41 minuten en tussen Londen en Rotterdam 3u01 minuten. Reizigers vanuit Brussel zullen ook 2 keer per dag de Eurostar kunnen nemen naar Nederland.

Dienstregeling, onder voorbehoud van wijzigingen

VertrekstationVertrekuurVertrekuurVertrekstationVertrekuurVertrekuur
Londen St Pancras8u3117u31Amsterdam-Centraal7u4816u48
Brussel-Zuid11u2320u23Brussel-Zuid9u3818u38
Amsterdam-Centraal13u1222u12Londen St Pancras11u0019u57

Ticketverkoop

De ticketverkoop voor het aanbod gaat van start op 22 februari 2018. Tickets kunnen aangekocht worden via de Eurostar website, via NMBS Europe of NS International. Er zijn scherpe prijzen op de lange afstandsroute tussen Londen en Nederland, om een maximaal aantal reizigers aan boord te ontvangen. Ook kunnen Belgen en Nederlanders boeken voor verplaatsingen tussen België en Nederland en vice versa.

Competitiviteit tussen vliegtuig en trein

Eurostar, waarvan de hoofdzetel gevestigd is in Londen, beschouwt de Nederlandse markt als een enorm groeipotentieel. De potentiële markt bedraagt vier miljoen reizigers op jaarbasis. Aangezien mensen en bedrijven steeds meer milieubewust reizen, heeft Eurostar er vertrouwen in dat heel wat reizigers het vliegtuig zullen inruilen voor de hogesnelheidstrein. Het is onder andere de vliegtuigmaatschappij KLM die dagelijks vluchten uitbaat tussen Schiphol en Londen.

Meer informatie over Eurostar

Sinds de oprichting van het bedrijf heeft Eurostar een rijke historiek opgebouwd. De verbinding Nederland-Londen is een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. Eurostar hoopt een nieuwe markt aan te boren en reizigers te overtuigen van het comfort aan boord en de snelle reistijd tussen beide landen.
  • Eurostar zal tussen Nederland en Londen haar gloednieuwe e320 treinen inzetten, gebouwd door Siemens.
  • Tijdens het traject Nederland - Londen zullen reizigers gebruik kunnen maken van een wifi-verbinding. Zakenreizigers in Business Premier checken in tot tien minuten voor vertrek, hebben toegang tot de Eurostar business lounge en krijgen een driegangenmaaltijd met aangepaste dranken geserveerd aan de zitplaats in de trein.
  • Een treinreis met Eurostar tussen Londen en Amsterdam stoot 80% minder koolstofdioxide uit per reiziger dan een vlucht op hetzelfde traject.
  • Reizigers zullen dankzij de nieuwe verbinding Londen-Amsterdam het traject tussen Londen en Brussel kunnen afleggen in een recordtijd van 1u48 minuten.
© 2018 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eurostar: met de trein naar EngelandEurostar: met de trein naar EngelandVia de kanaaltunnel worden twee continenten met elkaar verenigd: de Eurostar. De treinservice verbindt Londen met Brusse…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Londen is één van de leukste steden van Europa. Veel Nederlanders doen een weekendje of weekje Londen. Op welke manieren…
CO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en treinCO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en treinHet klimaat en de leefomgeving ligt bij de meeste mensen nauw aan het hart. Het is algemeen bekend dat onze aarde heel s…
De hogesnelheidstreinen van EuropaDe hogesnelheidstreinen van EuropaReizen met een hogesnelheidstrein is nog een belevenis op zich en echt iets van de 21ste eeuw. De 'markt' ontwikkelt zic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hpgruesen, Pixabay
  • Eurostar.com, www.eurostar.com
  • Nieuwsblad.be, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180209_03347753
  • Pvmagazine.nl, https://pvmagazine.nl/
  • Afbeelding bron 1: Hpgruesen, Pixabay

Reageer op het artikel "Snelle Eurostar treindienst tussen Amsterdam en Londen"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!