InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Airbnb vaak meer dan een leuke bijverdienste

Airbnb vaak meer dan een leuke bijverdienste

Airbnb vaak meer dan een leuke bijverdienste Enerzijds wil Airbnb de leuke buurman zijn, die bemiddelt in verhuur van prachtige kamers die anders toch maar leeg staan, anderzijds wil men steeds professioneler worden. Die spagaat wordt groter en groter. Een aanzienlijk deel van de woningen op Airbnb wordt anno 2018 aangeboden door professionele verhuurders. Dat tonen gegevens aan die een aantal gerenommeerde West-Europese dagbladen (waaronder Trouw) heeft geëvalueerd. Airbnb is uitgegroeid tot een wereldwijde toerisme-aanbieder en heeft om die reden problemen met autoriteiten overal ter wereld.

Airbnb kent niet uitsluitend particuliere verhuurders

Airbnb is booming. Volgens Eurostat, belast met het opmaken van statistieken binnen de Europese Unie, gebruikte in 2017 een op de zes EU-burgers het platform om een ​​accommodatie te vinden of om de eigen woning of een deel daarvan te verhuren. Tegelijkertijd groeit de weerstand in de grote steden. Want een groot deel van de Airbnb-verhuurders bestaat niet langer uit particulieren die een deel van hun eigen huis met vreemden delen, maar uit professionals. Dat wordt bevestigd door de uitkomst van gegevens die dagblad Trouw samen met collega's van De Tijd (België), Le Monde (Frankrijk) en Süddeutsche Zeitung (Duitsland) onderzocht. Hun database bevatte alle overnachtingsmogelijkheden die Airbnb te bieden had in de grootste steden van hun land.

Huren van complete appartementen of huizen kernactiviteit van Airbnb

Gedeelde vertrekken, waar alleen eenpersoonsbedden worden verhuurd, spelen bij Airbnb nauwelijks nog een rol. Ze nemen minder dan twee procent van alle aanbiedingen voor hun rekening. In 40 procent van de gevallen krijgt de gast een eigen kamer in een woning aangeboden. Met 58 procent is het huren van complete appartementen of huizen nu de kernactiviteit van Airbnb. Het bedrijf is tegenwoordig een wereldwijde aanbieder van toerisme en concurreert met hotelketens en grote platforms zoals Booking.com.

Regels voor Airbnb door stedelijke overheden aangescherpt

Daarom heeft Airbnb problemen met stedelijke autoriteiten over de gehele wereld. Vakantieverblijven worden beschouwd als commerciële activiteit en kunnen niet te pas en te onpas worden gestart in woonwijken. Veel grote steden hebben daarom meer of minder strenge regels aangenomen om de Airbnb-activiteiten te beteugelen. In een stad als Hamburg kunnen particulieren het hele jaar door maximaal de helft van hun appartement verhuren, of het hele appartement maximaal een half jaar. Anders is een vergunning vereist. Zo heeft de kamerbemiddelaar al problemen in metropolen als Amsterdam, Berlijn, Barcelona en San Francisco. En ook in New York zorgt Airbnb voor grote irritatie. Overheden willen niet dat toeristen verblijven waar eerst een gezin heeft gewoond.

Registratieverplichting voor verhuurders in Amsterdam

Ook het stadsbestuur van Amsterdam stelt zich te weer tegen de overlast in buurten door Airbnb-toeristen. Het heeft aangekondigd dat verhuurders hun appartementen in de hoofdstad vanaf 1 januari 2019 nog slechts 30 dagen per jaar mogen verhuren. Daarvóór was die termijn maximaal 60 dagen. Pas in 2017 kondigde de stad een registratieverplichting voor verhuurders af. Die schreef voor dat particulieren vooraf bij de gemeente moeten melden dat ze een woning via Airbnb of een vergelijkbaar platform willen aanbieden. Als ze dat niet doen, dreigt er een boete van maximaal 20.500,-. Het aantal Airbnb-accommodaties in Amsterdam was in de jaren daarvoor sterk gestegen. Werden er in 2013 ongeveer 4.500 woningen aangeboden, in 2017 waren er dat al 22.000. Deze toename veroorzaakte in toenemende mate (ongewenste) impact op verschillende Amsterdamse buurten volgens de gemeenteraad.

'Homesharing' in plaats van 'verhuur'

Kritiek op haar bedrijfsmodel wijst Airbnb simpel van de hand. "Een gastheer is zelf verantwoordelijk voor de naleving van de lokale regels", aldus het platform. Airbnb-appartementen worden doorgaans maar tijdelijk aangeboden als de bewoners op vakantie of op zakenreis zijn. Het management van Airbnb mijdt het woord "verhuur" en spreekt liever van "homesharing". Homesharing onttrekt geen woonruimte aan een pand aangezien de gastheer zelf in de woning woont, volgens Airbnb. Alleen in typische vakantieregio's zou men samenwerken met commerciële gastheren. Maar de praktijk wijst uit dat Airbnb zelfs expliciet professionals lokt. Volgens onderzoek van Buzzfeed hebben 's werelds grootste aanbieders meer dan 1000 aanbiedingen online. Daaronder appartementshuizen, die speciaal werden gebouwd voor korte-termijn-verhuur.

Airbnb nodigt op haar eigen website specifiek professionals uit. Men geeft tips "voor aanbieders van professioneel beheerde accommodaties". Die moeten bijvoorbeeld permanent een manager beschikbaar hebben. Op de site werd ook een tool vermeld waarmee geïnteresseerde providers hun potentiële inkomsten konden berekenen. Wie een appartement in Berlijn verhuurde met ruimte voor vier personen, kon rekenen op 632 euro per week. Dit is bepaald meer dan een aantrekkelijke bijverdienste.
© 2018 Bonafide, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Airbnb: wat is het en hoe werkt het?Airbnb: wat is het en hoe werkt het?Met een gestaag groeiend aantal gebruikers is Airbnb de gemakkelijkste manier om met vrije woonruimte geld te verdienen…
Woning verhuren via Airbnb: voorwaardenWoning verhuren via Airbnb: voorwaardenSteeds meer particulieren verhuren hun kamer of woning via het populaire Airbnb. Een lucratieve business, de extra inkom…
Kamer huren en verhuren via AirbnbKamer huren en verhuren via AirbnbVoor wie extra geld wil verdienen is het verhuren van een kamer via de verhuursite Airbnb een uitstekende optie. Ook wie…
Mag ik mijn huurwoning verhuren op Airbnb?Mag ik mijn huurwoning verhuren op Airbnb?Je huurwoning verhuren als je zelf op vakantie bent klinkt aantrekkelijk voor veel mensen. In Nederland bieden dan ook m…
Huurbeding in hypotheekakte? Huis ontruimd, ook bij AirbnbHuurbeding in hypotheekakte? Huis ontruimd, ook bij AirbnbU kunt een verbod tot verhuur hebben. Door het huurbeding in de hypotheekakte kunnen huurders in 2018 op straat worden g…
Bronnen en referenties
  • https://www.trouw.nl/home/amsterdam-verwacht-sterke-daling-illegale-verhuur-airbnb~a5f9e232/
  • https://www.trouw.nl/home/duizenden-huizen-in-amsterdam-zijn-blijvend-bezet-door-toeristen~aaadec19/
  • https://www.tijd.be/ondernemen/toerisme/De-verborgen-business-achter-uw-Airbnb-adresje/9920649
  • https://www.tijd.be/ondernemen/ict/Airbnb-onder-vuur-voor-lage-belastingen/9922273

Reageer op het artikel "Airbnb vaak meer dan een leuke bijverdienste"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 09-02-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!