China; de geschiedenis van Hongkong

Meer dan 100 jaar was Hongkong in handen van Groot-Brittanië. De laatste 99 jaar van de kolonisatie was gepacht van China. Op 1 juli 1997 werd de regio officieel teruggegeven aan China. Hongkong is een regio waar verschillende gebieden onder vallen. In totaal, inclusief de wateren, beslaat het gebied bijna 3.000 km².

Algemeen

Officieel heet Hongkong “De Speciale Administratieve Regio Hongkong van de Volksrepubliek China”, oftewel de SAR. Het bestaat uit het Hongkong eiland (van 78 km²), het Schiereiland Kowloon (van 10 km²), de New Territories (van 974 km²) en 235 eilanden (het merendeel is onbewoond) voor de kust. In totaal beslaat Hongkong een gebied van ruim 1.040 km² land (inclusief het water is het bijna 3.000 km²) en er wonen meer dan 6.000.000 mensen.

Hongkong

De Chinezen spreken de naam uit als “Xianggang Tebie Xingzhengqu”. De letterlijke betekenis van Hongkong is “Geurige Haven”. Hongkong heeft een grote natuurlijke haven, waar grote zeeschepen aanleggen. Verder zijn er geen natuurlijke hulpbronnen, is het niet vruchtbaar en is de kust rotsachtig.

Hongkong is een stad waar een wirwar van mensen woont, diverse rassen en klassen wonen door elkaar. In de stad staat rijkdom en armoede lijnrecht tegenover elkaar. Zakendoen staat naast de sluikhandel op de armste markten. Ellende en rijkdom staan naast elkaar.

Op 1 juli 1997 heeft de officiële overdracht plaatsgevonden, waarbij de Britten Hongkong overdroegen aan China, dit gebeurde in de haven van Hongkong. Bijna 100 jaar was Hongkong Brits gebied, en één van de meest kapitalistische en welvarendste gebied van heel Azië.

Hongkong is een stad zonder perscensuur en met een kapitalistisch systeem. Ondanks dat gingen in 2005 honderdduizenden burgers van Hongkong demonstreren nadat China bekend had gemaakt hun vrijheden in te perken.

Sinds september 2005 opende Disneyland Hongkong zijn deuren, op afstand van ongeveer 30 minuten van de binnenstad.

Geschiedenis tot aan de Britse kolonisatie

De gebieden rondom Hongkong kennen al meer dan 5.000 jaar bewoning. Jaren lang heeft de stad een zeer bescheiden plaats ingenomen binnen de Chinese geschiedenis. Op het eiland Lantau (bijna 2x zo groot als Hongkong eiland) waren de eerste bewoners vissers, waarvan de haven (Shek Pai) in de Middeleeuwen een bloeiende thuishaven van de piraten was.

  • In 1557 legden de Portugezen als eerst westers land contact met de Chinezen. Ze kregen toestemming om een basis op Macau (vlak bij het huidige Hongkong) op te zetten.
  • In 1582 kregen de Jezuïeten toestemming zich te vestigen. Dit deden zij in een dorp ten westen van Guangzhou, Zhaoging.
  • In 1685, nadat de Chinezen betrekkingen met de Britten lange tijd hadden tegen gehouden, kwam dan toch de handel tussen Groot-Brittanië en China op gang. De Britse schepen (The East India Company) voer vanaf dat moment regelmatig tussen India en Guangzhou. In de jaren daarna, maar voor de eeuwwisseling, ontstond een levendige handel met de Britten, maar ook de Fransen, Hollanders, Denen, Zweden en Amerikanen hadden China inmiddels als handelspartner ontdekt.
  • In 1757 ontstond er veel corruptie, aangezien het handelsgilde Co Hong het alleenrecht verwierf met betrekking tot de buitenlandse handel.
  • In 1773 begon de opiumhandel. De vraag naar dit goedje vanuit landen buiten China groeide gestaag. Deze handel werd in 1796 door de toenmalige keizer Dao Guang verboden, gezien de teruglopende zilverinkomsten en de oplopende aantallen opiumverslaafden. Dit werd niet geaccepteerd door de Britten, wat uiteindelijk uitmondde in het uitbreken van de 1e opiumoorlog.
  • Begin januari 1841 stemden de Chinezen in met de Conventie van Chuan B. Na deze conventie werd Hongkong Island toegewezen aan de Britten, al was dit nog niet officieel. Nog geen maand later werd het eiland geclaimd door commandeur Gordan Bremmmer. Een maand later viel Charles Elliot de Boguq de forten bij Humen aan, controleerde de Parel rivier en belegerde Guangzhou.

Geschiedenis van de Britse kolonisatie

  • In augustus 1842 wordt China gedwongen om het Verdrag van Nanjing te ondertekenen. Na de ondertekening was het officieel en werd het eiland Hongkong aan de Britten overgedragen. Ook werd door middel van dit verdrag besloten dat een paar Chinese binnenlandse havens voor de Engelse handel toegankelijk moesten worden.
  • Op 16 juni 1843 was de kroonkolonie Hongkong een feit, Sir Henry Pottinger vestigde zich er als 1e gouverneur. Mr. Christopher Patten was de laatste gouverneur. Hij was de eerste die niet de titel “Sir” droeg, in een rij van in totaal 28 gouverneurs.
  • In 1860 werd Kowloon toegevoegd aan de kroonkolonie en bijna 40 jaar later de New Territories (besloten in het Tweede Verdrag van Peking). Datzelfde jaar, 1898, pachtte Groot-Brittanië de kroonkolonie voor 99 jaar van China. De ingangsdatum was 1 juli 1898 en de einddatum werd bepaald op 1 juli 1997.
  • In 1941, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, bezetten de Japanners de kolonie. Ze bleven er tot 1945.
  • In december 1984 werd tussen Groot-Brittanië en China een overeenkomst gesloten over de soevereiniteit van de kroonkolonie, de “Sino Brittish Joint Declaration”. Deze werd op 1 juli 1997 officieel overgedragen aan de Volksrepubliek China. De overeenkomst bepaalde dat er tot 2047 niet mocht veranderen op het gebied van de sociale-, economische- en politieke status van Hongkong.
  • In 1988 kwam er een opvolger van de Sion Brittish Joint Declaration, namelijk de “Basic Law for Hongkong”. Dit was een soort grondwet voor het gebied.
Gerelateerde artikelen
De opiumoorlogenDe opiumoorlogenOpium was een zeer verslavende drugs die de Britten naar China smokkelden. Er zijn wel twee opiumoorlogen, maar hoe heef…
Hongkong, een geschikte stop-over bestemmingHongkong, een geschikte stop-over bestemmingHongkong is onderdeel van de Volksrepubliek China. Het grootste gedeelte van het land is een schiereiland, grenzend aan…
Opiumhandel en de opiumoorlogenDe opiumhandel heeft altijd delen van de wereld beheerst. De opiumhandel is soms zelfs zo fel geweest dat er opiumoorlog…
Kroon – statussymbool van de koning en landKroon – statussymbool van de koning en landDe kroon is een van de rijksinsignen. In Nederland heeft de koning wel een kroon maar hij draagt hem niet. De koning nie…

China; Hongkong en The New TerritoriesThe New Territories is onderdeel van Hongkong. Het is een stuk land waarvan het grootste gedeelte platteland is, waar he…
China; Beijing topattractie het ZomerpaleisHet Zomerpaleis van Beijing is een complex dat ligt aan het Kunningmeer. Het is ooit gebouwd om de muren van de Verboden…

Reageer op het artikel "China; de geschiedenis van Hongkong"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 04-05-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!