InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toronto; wereldstad met verschillende culturen

Toronto; wereldstad met verschillende culturen

Toronto; wereldstad met verschillende culturen Toronto is de grootste stad van Canada. Er wonen in 2017 2,8 miljoen inwoners in deze stad. De stad is gelegen aan het Lake Ontario en Waterfront aan het meer biedt een leuk wandelgebied met veel terrassen. Toronto heeft ook veel theaters en er zijn filmfestivals. Wie voor het eerst deze stad bezoekt zal verbaasd zijn over het grote aantal wolkenkrabbers en woontorens. Maar één van de leukste bijzonderheden van Toronto zijn de verschillende wijken waar diverse culturen hun eigen gebied hebben en hun traditie in ere houden.

Ligging van Toronto

Toronto is gelegen in de provincie Ontario. De stad is verdeeld in diverse districten. Zo is er het Entertainment district waar de meeste theaters, concertzalen en radio- en tv-studio's zijn. Hier bevindt zich ook de Walk of Fame van Canada. Ook is er het zakendistrict waar het financiële hart van de stad levendig aanwezig is met veel bankgebouwen en kantoren. Er is vanzelfsprekend Downtown, maar ook Midtown en North York. Er zijn twee luchthavens, de ene is de Pearson internationale luchthaven en de tweede is Billy Bisschop. De laatste is een kleine luchthaven die aan de rand van Downtown gelegen is. Deze luchthaven wordt vooral gebruikt voor nationale vluchten.

Toronto is een wereldstad

In Toronto wonen mensen met verschillende achtergronden. Een groot deel van de bevolking is afkomstig uit Oosterse landen. De levensstandaard van de mensen in deze stad behoort tot de hoogste ter wereld. Het verkeer is een groot probleem in deze miljoenenstad. Het raast dag en nacht door de brede straten en wie met de taxi van de ene kant van de stad naar de andere kant moet reizen mag rekening houden met minstens één uur.

Temperatuur

In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt heerst er in Toronto een uitstekende temperatuur. In de winter wordt het niet echt koud, er valt nauwelijks sneeuw en de zomer kent hoge temperaturen. Omdat de mensen veel buiten hun vertier zoeken geeft dit de stad een levendig aanzien. De stad is geschikt voor een bezoek in eigenlijk ieder jaargetijde.

De Subway

Toronto kent een groot metro-net. Er is een noord-zuidlijn en een oost-westlijn. Dit maakt het erg gemakkelijk om grote delen van de stad in korte tijd te verkennen. Er zijn veel verschillende stations die vaak gelegen zijn onder grote winkelcentra.

CN TowerCN Tower

Dundas Square

Dundas Square wordt wel eens vergeleken met Time Square in New York. Er zijn hele grote lichtreclames en straatartiesten vertonen veelvuldig hun kunnen. Ook evangelisten kiezen dit plein om de mensen met hun preken te bewerken. Vlak om de hoek bij Dundas Square is het busstation van waar de langeafstandsbussen vertrekken o.a. van Greyhound. Hier vertrekt ook de bus naar de Niagara Watervallen.

Union Station

Dit enorm grote gebouw is de plek waar de treinen uit alle delen van het land arriveren. Er is een grote hal met vele opschriften. Het toeristeninformatiebureau bevindt zich echter in het Rogers Centrum. Dit is het grote stadion van de stad.

De CN Tower

Deze hoge dominante Tower die 533 meter hoog is bepaalt de skyline van Toronto. Er is een draaiend restaurant en het uitzicht vanaf de toren is spectaculair.
Grieks PleinGrieks Plein

Greek Town en andere Neighbourhoods met eigen culturen

Bijna een must is een bezoek aan Greek Town. En grote boog boven de straat verwelkomt het publiek. In de straten zie je de kledingzaken van veel Griekse families, maar ook Griekse terrassen. In het midden van de wijk is een groot park waar op zaterdag de producten van het land verkocht worden. In dit park ontmoeten de mensen elkaar. De huizen rond het park zijn vaak ook in Griekse stijl gebouwd met pilaren en veel planten. Er is een Grieks orthodoxe kerk en een typisch Grieks pleintje. Een lunch, compleet met retsina, in één van de typische restaurants maakt dat je werkelijk denkt in Griekenland beland te zijn. Naast een Griekse wijk is er ook een specifiek Italiaanse wijk en ook de Portugezen hebben hun eigen wijk.

Chinatown

Zoals iedere wereldstad heeft ook Toronto haar eigen Chinatown. In de omgeving zijn diverse kleine restaurants, maar er zijn ook kapperszaken en schoonheidssalons. Heerlijk is het om hier rond te wandelen en de Chinese kruiden te kopen. Neem een terrasje en bekijk het dagelijks leven van de mensen.

De Sint Lawrence market

Dit is de grootste markt van Toronto. Er zijn twee gerestaureerde markthallen waarbij men binnen de gevel van het oude Raadhuis kan zien. Dit werd gebouwd in 1850. Er zijn veel verschillende afdelingen waar men eigenlijk alles kan kopen wat men nodig heeft. Vlak bij de markthallen staat het oude postkantoor dat dateert uit 1830 en het interieur is een bezoek waard.

Musea

Ontelbaar veel musea zijn er te vinden in deze stad. Men dient zelf een keuze te maken welke men wil bezoeken. Zo kennen we o.a.:
  • Mackenzie House (gerestaureerd met oude drukpersen)
  • Toronto Police museum
  • Hockey Hall of Fame
  • MZTV museum
  • CBC museum
  • Art Gallery of Ontario
  • Royal Ontario Museum

Theaters

Op het gebied van concerten en voorstellingen heeft Toronto veel te bieden in ieder jaargetijde. Bekende theaters zijn:
  • Royal Alexandra Theater (dateert uit 1907)
  • Dance Theater
  • Canon Theater
  • Roy Thompson Hall
  • Princes of Wales Theater

NovotelNovotel

Winkelen

In Toronto winkelen is aangenaam. Er zijn prachtige shoppingmalls maar ook veel leuke boetieks. Alle wereldmerken zijn vertegenwoordigd en er is keuze in iedere prijsklasse. Over het algemeen zijn de winkels niet overvol en het personeel is bereid om je vakkundig te helpen.

Logeren

In de hele stad zijn hotels te vinden in alle prijsklassen. Het is wel handig om een hotel te zoeken in de directe omgeving van de subway. Wie met de auto komt kan eenvoudig een hotel zoeken aan de rand van de stad in de omgeving van de uitvalswegen.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chinatown in Toronto: een Aziatische belevenis!Chinatown in Toronto: een Aziatische belevenis!Hoe weet u nu of u in een Chinatown bent? Dat kan eigenlijk niet missen. De Chinezen zijn namelijk zo verknocht aan hun…
De CN Tower in Toronto: een hoogstandje!De CN Tower in Toronto: een hoogstandje!De geschiedenis van de CN Tower laat zich lezen als een spannend jongensboek. Al een aantal keer van eigenaar gewisseld,…
Vervoer in New York City: metro (subway)Vervoer in New York City: metro (subway)De New Yorkse metro komt vaak in beeld op televisie: Die Hard, Godzilla, Seinfeld, Spiderman, Madagascar, etc. Dit is na…
Canada: stedentrip naar TorontoCanada: stedentrip naar TorontoToronto is een aantrekkelijke stad om voor een aantal dagen te bezoeken tijdens een stedentrip. Het is de grootste stad…
Winkelen in Den HaagIn Den Haag kan je winkelen tot je er bij neervalt. Je vindt er heel erg veel leuke winkels, voor ieder wat wils. Een ru…
Bronnen en referenties
  • Wereldgids reizen Canada Oost.
  • Lonely Planet Canada Oost

Reageer op het artikel "Toronto; wereldstad met verschillende culturen"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 05-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!