InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsen

Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsen

Israël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Joden. Jeruzalem voornamelijk vanwege de Klaagmuur en de Tempelberg. Hebron vanwege de Spelonk van de Aartsvaders en Aartsmoeders, Safed is een Kabbalistische stad en Tiberias kende veel grote Chassidische rabbijnen. Ook wordt in dit artikel aandacht besteed aan het spirituele dorp Meron.

Jeruzalem

Zie special (onderaan).

Hebron

Hebron is de stad van Abraham, Izaak, Jakob, Jozua, Koning David en de Maccabeeën. Het gigantische Graf van de aartsvaders is hier te zien. In de 19de eeuw vestigden zich een groep Chabad Chassidiem zich in Hebron. De heilige tradities en geschiedenis van Hebron komt tot leven bij vele plekken in de stad. Naast de Spelonk van de Aartsvaders is het graf van Avner Ben-Ner, Koning Davids commandant, ook een plaats van gebed.

De synagoge Avraham Avinoe in de Joodse Wijk werd gebouwd in de Middeleeuwen; het werd gerestaureerd na de Zesdaagse oorlog in 1967. Beit Hadassah, een kliniek gesticht aan het begin van de 20ste eeuw, huisvest nu een museum alsook appartementen. Tel Rumeida is een ander Joodse sectie van Hebron waar opgravingen vondsten hebben opgeleverd uit de tijd van koningen van Juda, inclusief de stadspoort.

Safed

Een bezoek aan Safed is een hemelse ervaring. De stad is de hoogste gelegen stad in Israël en biedt een mooi uitzicht op Galilea. Het is een schilderachtige stad van spiritualisten en kunstenaars gehuld in mystiek en mysterie. Safed is één van de vier heilige steden van Israël. Het is sinds 1600 het Kabbalistisch (Joodse mystiek) centrum. Hier leven de Kabbalisten en veel van de graven in de stad zijn plek van verering. De Joodse wijk kent vele verborgen plekken en mooie synagogen. De kunstenaarswijk ligt waar vroeger de Arabische wijk lag. Er zijn hier prachtige studio's te vinden waar vele mooie schilderijen te bewonderen zijn. Er zijn een aantal musea die aandacht schenken aan de geschiedenis van de stad, luxe hotels met een antiek karakter en een grote Kruisvaarders kasteel. Er vinden jaarlijks vele festivals plaats.

Tiberias

Zie special (onderaan).

Meron

Niet alleen Safed is een unieke spirituele stad in Galilea, ook Meron is een 15 kilometer ten noordwesten van Safed gelegen spirituele dorp. Hier vind je het graf van Rabbijn Sjimon bar Jochai uit de Misjna Periode, die vocht tegen de Romeinen en auteur is van de Zohar (mystiek Kabbalistisch boek). Het graf is een magneet voor Joodse pelgrims, vooral op de feestdag Lag Ba'Omer wanneer tienduizenden Joden naar Meron stromen om te bidden en feest te vieren. Sommigen blijven er enkele dagen kamperen. Tegenwoordig is Meron een mosjav (coöperatief dorp) genoemd naar het Talmoedische dorp dat hier stond. Naast het graf van Rabbijn Sjimon ligt het graf van Rabbijn Hillel, waar wonderbaarlijk water een bron is van zegen. De uit rots gehakte synagoge, met zijn deur richting Jeruzalem, dateert uit het eind van de 3de eeuw. De berg Meron vlakbij biedt een mooie gelegenheid voor een wandeling met mooie uitzichten.
Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Israel wonders
  • Gemeente Jeruzalem
  • Chabad

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!