InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Bezienswaardigheden in Eilat (Israël): stad aan de Rode Zee

Bezienswaardigheden in Eilat (Israël): stad aan de Rode Zee

Bezienswaardigheden in Eilat (Israël): stad aan de Rode Zee Het moderne Eilat bestaat nog niet zo lang. Pas na de oprichting van de Staat Israël werd de stad opgericht in 1950. Het is de meest zuidelijke nederzetting van Israël gelegen aan de Rode Zee en vormt de toegangspoort tot Afrika en het Verre Oosten. Hoewel het aanvankelijk veel problemen had heeft de stad een grote toekomst vanwege het toerisme. De natuur in Eilat is wonderschoon. De stad ligt in de woestijn omringd door bergen. Eilat staat bekend om zijn vele kleurrijke vissen en koraalriffen. Maar er trekken ook tweemaal per jaar miljoenen vogels over. Het klimaat is heerlijk en dat maakt Eilat het hele jaar door aantrekkelijk voor de toerist. Zoals het een goede zonneparadijs betaamt, biedt Eilat heel veel mogelijkheden voor de toerist. Naast entertainment en attracties zijn er veel mogelijkheden op het gebied van sport, op water, in de lucht en op land. Kortom in Eilat kan men een volwaardige vakantie doorbrengen.

Geschiedenis van Eilat

  • 7000 jaar geleden: archeologische plekken in de Eilat Regio indiceren dat er verspreide agrarische nederzettingen waren, met intensieve koper mijnbouw activiteiten in Timna, ten noorden van Eilat.
  • 3000 jaar geleden zeilden de vloten van Koningin van Sheba en Koning Salomo door de Rode Zee waarbij sprake was van handel tussen Jeruzalem en Afrika.
  • Het oude Eilat was een welbekende stad in de Bijbelse periode. Haar naam wordt in de Tora genoemd. De naam is waarschijnlijk afkomstig van Eila - de terpentijnboom, die voorkwam in de cultuur van de oude bewoners van het land. De plaats vormde één van de trekpleisters van de stammen van Israël op weg van Egypte naar Kanaän. In Deuteronomium 2:8 staat: "Daarom trokken wij verder....van Eilat."
  • In 1 Koningen 9:26 staat: "Ook rustte koning Salomo een vloot uit te Ezeon-Geber bij Eloth, aan de oever van de Schelfzee, in het land Edom.". Het oude Eilat stond op de plek waar tegenwoordig Akaba ligt.
  • Voor duizenden jaren bleef het gebied onder controle van de nomadische krijgsheren, kameel karavaan-handelaren en smokkelaars, onderbroken door woestijn rijken zoals de Nabateeërs.
  • In 1916 marcheerde Lawrence van Arabië, die een Bedoeïenen krijgsmacht leidde, naar de Turkse fort Akaba, veroverde het en bracht het onder controle van de Britten.
  • In 1948 werd de Staat Israël opgericht.
  • In 1949 kwam Eilat in Israëlische handen. Aanvankelijk was het alleen een militaire basis.
  • Tussen 1950-1952 vestigden de eerste Joodse immigranten er met overheidssteun en werd de gemeente Eilat opgericht.
  • In 1956 na de Sinaï-oorlog waarbij de Straat van Tiran werd geopend, wordt Eilat een havenstad en een belangrijke toegangspoort naar het Verre Oosten en Afrika.
  • In 1958 is de weg tussen Beer Sheva in de Negev-woestijn en Eilat afgerond. Eilat heeft inmiddels 6000 inwoners.
  • In mei 1967 wordt de Straat van Tiran geblokkeerd door het Egyptische leger.
  • In juni 1967 veroverd Israël de Sinaï-woestijn en wordt de Straat van Tiran weer geopend.
  • In 1969 wordt een weg aangelegd tussen Eilat en Sharm El Sheik in de Sinaï-woestijn.
  • In oktober 1973 wordt de Straat van Tiran weer geopend nadat het door Egypte was geblokkeerd.
  • Vanaf januari 1975 vinden er voor het eerst charter vluchten plaats tussen Eilat en Europa.
  • Vanaf november 1985 is Eilat een belasting vrije zone.
  • In april 1989 wordt Taba ten zuiden van Eilat teruggeven aan Egypte.
  • In 1999 bestaat het moderne Eilat 50 jaar. De bevolking is tot 55.000 gegroeid. Er zijn vele hotels en de plaats is uitgegroeid tot een volwassen toeristenstad.

De stad Eilat

Eilat kent veel nogal haastig opgezette appartementen. Het woongebied ziet er dan nogal sober uit ondanks de overvloedige zonneschijn. Toch zijn er de laatste jaren ook veel nieuwe prachtige huizen gebouwd, vooral tegen bergwanden aan. Eilat is op de eerste plaats een toeristenstad. Het kent vele hotels en vier stranden. Daarnaast zijn er plezierhavens aangelegd voor jachten en boten. Ook het winkelcentrum is gericht op het toerisme. Daarenboven is Eilat een belangrijke havenplaats voor contacten met Afrika en het Verre oosten. Verder is de natuur rondom de stad een grote trekpleister. Beroemd is het onderwater observatorium waarbij de vele bijzondere vissen kunnen worden waargenomen. Nog wat andere trekpleisters zijn het maritiem museum en de granietfabriek.

Eilat krijgt zijn (drink)water van een afstand van 40 kilometer bij Jotwata, hoewel tegenwoordig ook brakwater wordt gebruikt uit de Rode Zee. De stad is verbonden met het meer bevolkte noorden door een grote weg die zich in tweeën deelt op een afstand van 90 kilometer van Eilat. De ene weg loopt langs de oost grens en de andere door de Negev-woestijn en beide eindigen in Beer Sjeva. Van Eilat is een regelmatige bus en een regelmatige luchtverbinding met Tel Aviv.

Eilat wordt doorsneden door de grote weg die naar Egypte loopt en naar de Zone van het Suez Kanaal in het westen -en naar Jordanië en Saoedi Arabië in het oosten en het zuiden. Het was één van de voornaamste wegen van de Britse militairen in het Midden-Oosten. De overwinning in Eilat van het Israëlische leger maakt een einde aan alle verkeer over deze weg.

Hametsoeda -de Burcht, is de naam van de bergachtige omgeving, zich uitstrekkend van de kust van Eilat westwaarts en zuidwaarts naar de woestijn van Sinaï. Door Hametsoeda naar de grens van Sinaï, een stijging van ongeveer 750 meter door Nachal Shlomo, 16 kilometer. De weg loopt langs de smalle bedding van de beek tussen hoge en rotsachtige heuvels. De in het oog vallende berg links is genaamd Har Jehosjaf, genoemd naar Josafat. De weg loopt over de rotsachtige bergen. Rechts ligt Asaberg, genoemd naar een koning van Juda in de Bijbelse periode. Een beetje verder verrijst de berg van Salomo.

Vanuit Eilat zijn er vele tochten te maken. Naar het zuiden en westen richting de Sinaï-woestijn, langs de Golf van Eilat. Daar zijn o.a. het koraaleiland en Dahab te vinden. Dahab is echt een trekpleister voor jongeren. In de Sinaï-woestijn is uiteraard de berg Sinaï, waar Mozes de tien geboden kreeg, de moeite waard. Wanneer men vanuit Eilat naar het noorden trekt zijn kibboets Sde Boker, waar premier David ben Goerion heeft gewoond, Mitzpe Ramon en Beer Sjeva leuke plekken om te bezoeken.

Natuur en milieu

Eilat ligt aan de noordelijkste punt van de Rode Zee, de oostelijke arm van de Stille Oceaan en aan de rand van zowel de Arava als de Sinaï woestijn. Eilat is gebouwd rond de kustlijn en wordt omringd door bergen. Het meest opvallende geologische kenmerk van het gebied is haar variëteit.

Woestijn en natuur

De hete namiddagzon boven Eilat gaat onder. Een roodachtige gloed kleurt de 'doodse' bergen van Edom aan de overkant in Jordanië. Deze steken scherp af tegen het levende helder blauwe water van de Golf van Eilat, die talloze veelkleurige koraalvissen herbergt.

Hoe komt het toch dat juist dit gebied contrasterend mooi en kleurrijk is? Een midrasj (uitlegging) 'verklaart' het wonder. Na de schepping zond G'd engelen naar beneden om de aarde te beschilderen. Toen de engelen in de buurt van Eilat waren, morsten ze vanwege hun vermoeidheid al hun verf op de heuvels en in de zee. Deze kleurde blauw, terwijl de vissen allemaal een verschillend kleurtje kregen.

De schoonheid van het landschap geniet al sinds lange tijd wereldwijde bekendheid. Dit leidde evenwel niet tot omvangrijke toestroom van toeristen. Zij, die niet goed op de hoogte waren met de situatie in het Midden Oosten, piekerden er niet over om Eilat te bezoeken. Ze associeerden Israël en haar buurlanden slechts met oorlog en geweld.

De Syrische Afrikaanse Rifvallei rond Eilat is een landschap van contrasten met veelkleurige steenformaties en strata, een duidelijk bewijs van de unieke geologische geschiedenis van het gebeid. Op de andere kant van de vlakke Arava rifvallei zijn steile rode bergen en canyons. Het gebied ten noorden van Eilat kan het beste getypeerd worden als een Savanne type woestijn met zeldzame doornachtige Acacia bomen en struiken en een verrassend rijk natuurlijk leven van gazellen en antilopen.

Natuur in de omgeving van Eilat

Klimaat

Het klimaat van Eilat is het hele jaar door comfortabel, met hete zomers, warme winters, zonnige luchten. De neerslag is minimaal met ongeveer 25 milliliter regen op 5 dagen per jaar. De temperatuur komt in de winter nauwelijks onder de 17 graden Celsius en de gemiddelde zomertemperatuur is 32 graden Celsius met vaak pieken naar 40 graden Celsius op hete dagen. De vochtigheidsgraad is erg laag en dat maakt Eilat heel erg plezierig om te bezoeken ongeacht de hoogte van de temperatuur.

Vogels spotten

Eilat staat bekend om zijn koraalriffen maar is ook de beste plek om vogels te bekijken. Eilat ligt op het kruispunt van drie contingenten: Afrika, Azië en Europa. Daardoor is het een voorname migratie route voor miljoenen vogels. In de lente vliegen meer dan een miljoen roofvogels van 30 soorten over, terwijl ze profiteren van de stijgende warme lucht boven de bergen van Eilat. Voor vele vogels is Eilat een voorraad stopplaats op hun gevaarlijke reis.

Israël Vogelspot Centrum in Eilat

Israël Birdwatching Center Eilat (IBCE) is een non-profit organisatie die zich toewijdt aan vogel conservering, onderzoek en educatie in Eilat en omgeving. De IBCE jaarlijkse lente festival wordt eind maart gehouden en bezocht door vogelliefhebbers van over de hele wereld. Vogel trips worden het hele jaar georganiseerd bij vogel hotspots, zodat deelnemers een maximaal aantal lokale en overvliegende vogels kunnen zien in de kortste tijd. Het kantoor van IBCE ligt in de City Center Mall, Tel: 637-4276.

Koraalriffen

De wateren van Eilat zijn rijk aan gevarieerde soorten zee levens en koraalriffen en staan bekend om één van de rijkste populaties van alle tropische zeeën.

Hotels

"Maar nu men weet dat het een vreedzaam gebied is vormt de stad met name voor zonzoekende Europeanen de beste vakantiebestemming in de winter", meent Rina Maor van het ministerie van Toerisme in Eilat. "In de zomermaanden zijn het vooral de Israëli's die Eilat bezoeken. De hotels zijn praktisch het hele jaar continue bezet."

Voor de uitvoering van ordelijke planning van hotels bestaat sinds 1965 de 'Eilat Forshore Development Cooperation' (EFDC). Deze organisatie legt ter hoogte van de noordkust van de Golf een geschikte infrastructuur voor hotels aan. Het feit dat de slechts 2,5 kilometer lange noordelijke kuststrook is volgebouwd, heeft er toe geleid dat nieuwe hotel complexen landinwaarts zijn gebouwd, de meeste gelegen aan zogenaamde marina's. De idee hierachter is simpel, namelijk uitbreiding van de kuststrook. Deze heeft nu een lengte van zo'n 9 kilometer.

"De marina's bieden ons een scala aan mogelijkheden voor toeristische wateractiviteiten", zegt Ehud Erell, manager van EDFG. Hij toont een maquette van het hotelgebied en wijst naar één van de havens dat door pleziervaartuigen wordt gebruikt. "We hopen dat op den duur vele jachten vanuit de Middellandse Zee via het Suezkanaal de Golf binnen varen en Eilat zullen aandoen."

Bruggen

De andere twee lagunes zijn bestemd voor respectievelijk kleine motorboten en zwem-activiteiten. Echte oer-Hollandse bruggen verbinden de wandelpromenade's langs de haventjes. Bij de aanleg van de infrastructuur in het hotelgebied stuit de EFDC op een aantal moeilijkheden, zoals het gebruik van water en de afvoer van rioolwater. Het water dat in Eilat wordt gebruikt is ontzilt brakwater afkomstig uit de Arava Vallei (slenk ten noorden van Eilat).

"Zonde om dit water voor allerlei doeleinden te gebruiken", meent dr. Benny Shalmon van Vereniging voor Bescherming van natuur in Israël. "Het is duur water. Waarom wordt dit in douches en toilets gebruikt? In de kibboetsiem in de Arava is in elk huis een kraan aanwezig voor drinkwater, terwijl andere aanwezige kranen niet-ontzilt water leveren. Dit systeem moeten ze ook in de hotels toepassen", zo vindt Shalmon.

Tegenwoordig wordt ook water uit de Golf van Eilat ontzout en als drinkwater gebruikt. Het water uit de Arava Vallei blijkt niet meer voldoende te zijn. Een ander probleem betreft de afvoer van verwerkt rioolwater. Jarenlang werd dit water in de zee geloosd. Nadat Jordanië aan de Israëli's meedeelde dat de lozing de koraalriften in haar territoriale wateren aantastte, besloot Israël het water naar een reservoir ten noorden van Eilat te pompen, daar te zuiveren en vervolgens voor landbouwgronden in de Arava Vallei te gebruiken. De buizen naar de boerderijen toe waren echter niet op tijd af zodat het reservoir snel volraakte en het gebied onder water dreigde komen te staan.

Bottleneck

De grootste 'bottleneck' is het toenemend vliegverkeer boven de stad. Hoewel grote charter-vliegtuigen voornamelijk op het militaire vliegveld Uvda aankomen, zo'n zestig kilometer ten noorden van Eilat, wordt ook het vliegveld in de stad weer regelmatiger gebruikt. Om het half uur komen vliegtuigen van de binnenlandse luchtvaartmaatschappij Arkia binnen. Dat is een probleem. De start/landingsbaan ligt in het midden van de stad (Eilat is om het vliegveld heen gebouwd) en scheidt het stadscentrum van het hotelgebied. Deze ongunstige ligging brengt nogal wat geluidsoverlast met zich mee. Maar begin 2018 wordt Israëls nieuwe vliegveld bij Eilat in gebruik genomen. Het vliegveld heet Ilan and Asaf Ramon International Airport (Eilat-Ramon Airport). Het vliegveld gaat het oude vliegveld Ovda, dat eigenlijk een militair vliegveld is, en het vliegveld Hozman in het centrum van Eilat vervangen. Eilat-Ramon Airport ligt op 18 km ten noorden van Eilat in de Timna Vallei. De architecten hebben het vliegveld zo ontworpen dat het precies in het bergachtige landschap past. De bedoeling is dat het nieuwe vliegveld nog meer toeristen naar Eilat zal lokken. In 2016 deden 128.000 buitenlandse toeristen Eilat aan. Er zullen veel goedkope vluchten vanuit Europa naar Eilat komen. Daarnaast zullen er veel binnenlandse vluchten zijn. De luchthaven is modern met allerlei faciliteiten zoals parkeergelegenheid, winkels, restaurants en gebedsruimtes. Door het vertrek van het Hozman vliegveld in Eilat kan het centrum van de stad beter ontwikkeld worden. De haven van Eilat zal ook verplaats gaan worden richting het binnenland via een kanaal. Het nieuwe vliegveld zal ook vluchten opvangen van vliegtuigen die in noodgevallen niet op het Ben Goerion vliegveld kunnen landen vanwege bijvoorbeeld oorlog.

Eilats metamorfose van een eenvoudig zeedorp in een grote toeristische stad met tientallen hotels voltrekt zich misschien wel in een te snel tempo. Dit zal ten koste gaan van haar attractie, namelijk de natuurlijke omgeving. Dr. Shalmon: "Op een bepaald moment zullen toeristen gaan zeggen dat het te druk is, dat de natuur te veel is beschadigd. Toeristen zoeken dan iets anders. Ze zijn niet gek. En dan blijft Eilat met lege hotels en verlaten marina's achter.

Rafsoda

Een tamelijk nieuw entertainment complex ligt juist ten oosten van de Marina ingang met een formidabel uitzicht op de Golf van Eilat, het strand, Eilat en de rode bergen van Edom. Rafsoda is een verzameling van restaurants -een vis een zeevoedsel restaurant, een Middellandse Grill Bar, Italiaanse en Thaise restaurants, een expresso bar, een wijn kelder en een pub. Naast de attractieve zonnedekken zijn er zwem- en snorkel-activiteiten. 's Avonds is er internationale en Israëlische live muziek, dansen en diner shows. Rafsoda is open van 10 uur 's ochtends tot ver over middernacht.

Het onderwater observatorium - Marina Park, Eilat

Een zee onderwater observatorium en natuur museum tonen de rijke koralen en kleurrijke vissen van de Rode Zee. Haaien en zeeschildpadden zwemmen in grote openlucht gebouwde tanks. Ook aanwezig zijn:
  • Boven en onderwater Observatie Toren
  • Restaurants en cafés
  • Fotostudio
  • Onderzeeër, die de koraal riffen en zee leven onderzoekt
  • Groot aquarium met panoramische ramen
  • Haaien tank

Dolfijnen rif

Dolphin reef is een magische palmboom strand wiens water het huis is van een natuurlijke schat -een school dolfijnen. De dolfijnen leven als een homogene groep inclusief een aantal babies geboren en levend in de rif. De dolfijnen zijn niet gevangen en leven erg natuurlijk in de rif in een gebied van 10.000 vierkante meter en 18 meter diepte. Zij hebben vrije toegang tot de open zee op elk moment en zij gaan vaak op avontuur uit de rif en blijven zolang weg als ze willen. Het feit dat ze terugkeren is een bevestiging dat er een goed band bestaat tussen de dolfijnen, bezoekers en medewerkers van het rif. Er is een restaurant en café. Je kunt je er de hele dag vermaken. Het is dagelijks open van 9 tot 5. Dolfijntrainingen worden gegeven om 10 uur, 12 uur, 2 uur en 4 uur. Je kunt er snorkelen en duiken met de dolfijnen. Er is een privé strand. Het ligt op de Zuidelijke Beach. Tel: 972-7-637-5935 Fax: 972-7-637-3824

Watersport

Er zijn talloze manieren om je op het water te vermaken: zwemmen, waterskiën, surfen, zeilen, duiken, snorkelen, varen, etc. De aanwezigheid van helder water maakt het een feest. Op veel stranden zijn allerlei uitrustingen en faciliteiten aanwezig. Ook zijn er vele activiteiten voor alle leeftijden en niveaus. Informatie hierover is te vinden bij het toeristencentrum en in de hotels.

Vliegsport

Eilat biedt vele mogelijkheden om vliegsport te bedrijven: parasailing, is een combinatie van zeilen en parachutespringen. Het geeft je de mogelijkheid om over de zee te 'glijden' en de Golf van Eilat waar te nemen als een vogel. De Airudium, is een verticale windtunnel, en geeft je de ervaring alsof je vliegt. Het is voor bijna iedereen geschikt. Alles wat je nodig hebt is 30 minuten training en een vlieg-outfit. Als je op zoek bent naar de ultieme sensatie, dan is skydiving (parachutespringen) het antwoord. Begin met een 45 seconde vrije val vanaf 12.000 voet hoogte. En als eenmaal de parachute open is, ontspan je en geniet je van de vlucht en het adembenemende uitzicht op Eilat, Jordanië, Sinaï en de rest.

Grond sporten

Hier hebben we het over tours maken met een jeep of scooter door het woestijnlandschap. Er kan ook gewoon per voet of per kameel tochten worden gemaakt. Ervaar het nomadenleven. Een ander mogelijkheid is de fiets, de mountainbike. Tot slot is bergbeklimmen een uitdaging.

Plan voor een Disney themapark

Er zijn plannen om voor 300 miljoen dollar een Disney themapark te bouwen in Eilat (Israël). Het park, Aquaria Entertainment City, heeft als thema water, attracties, amfitheaters, nachtclubs, musea een vergadercentrum, restaurants, winkels langs een 2 kilometer lange straat, een water park en een 18 hole golfbaan van Olympische omvang ontworpen door Robert Trent Jones II. Men verwacht komend jaar goedkeuring te krijgen de aanleg ervan.

De plannen voor het park ontstonden al in 2000, toen Ran Ronen, een gepensioneerde Brigadier Generaal bij de Israëlische Luchtmacht en toen vice raadgever voor de Staat Israël aan de westkust van Amerika, werd benaderd door Amerikaanse ondernemers die geïnteresseerd waren in het opzetten van een entertainment stad in Israël.
"Het was net na het vredesverdrag met Jordanië en de atmosfeer was erg positief," vertelt Ronen aan Israel21c. "Eilat leek de perfecte locatie." Het plannen begon in juni 2002. Het grote 1300 dunam project werd gepland en ontworpen door teams die betrokken waren bij Walt Disney Epcot park in Orlando. Sonnenblick-Goldman, een New York onroerend goed investeringsbank, staat aan het hoofd van Amerikaanse en Europese investeerders.

Invloed op toerisme van Eilat en Israël

"Dit project zal een grote invloed hebben op het toerisme voor zowel Eilat als Israël. Toeristen die naar Eilat komen willen steeds meer vermaakt worden. Ze kijken naar activiteiten voor het hele gezin en dit is wat we ze zullen bieden. Niet alleen attracties voor kinderen maar ook voor volwassenen."

Eilat heeft sterke concurrentie van Akaba (Jordanië) en Taba (Egypte) op het gebied van duiktoerisme. Vooral Saoedi Arabië investeert in de twee concurrerende badplaatsen. Daarom is het van belang dat Aquaria er komt.

Ronen denkt dat het 2000 banen op zal leveren plus nog de extra werkgelegenheid in andere sectoren. Bovendien zal het meer dan 1 miljard dollar injecteren in de Israëlische economie. "Het is een enorm project en zal Eilat compleet veranderen."

In 2002 bezochten 2,3 miljoen mensen Eilat voor een gemiddeld verblijf van 3 dagen. Ronen schat in dat dit zal worden verhoogd tot 4,5 miljoen bezoekers voor een gemiddelde van meer dan 4 dagen. "Het zal een centrum worden voor de hele regio. Mensen zullen in Eilat verblijven en dan de bus nemen naar Petra (Jordanië) of een vliegtuig naar de piramiden (Egypte)."

Ligging Eilat

Project binnen 3 jaar klaar

Wanneer de overheid instemt met de plannen kan het werk beginnen. Ronen gelooft dat het project in 3 jaar kan worden afgerond. Terwijl de infrastructuur in Eilat wordt voorbereid, kunnen de attracties in Amerika worden gebouwd en naar Eilat worden verscheept om als lego-stukken in elkaar te worden gezet.

Momenteel is Joseph Bernstein, een onroerend goed handelaar in New York, de president van Aquaria in plaats van Ronen. Ronen zit in het bestuur als adviseur. Bernstein die in Israël is opgegroeid is nu verantwoordelijk voor de constructie van het project dat in 2012 af moet zijn. "Het zal goed zijn voor het imago van Israël als wereld vakantieland. Eilat kan het hart worden van de Red Sea Riviera," meent Bernstein.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Aantasting kuststroken en vervuiling zeewater in IsraëlAantasting kuststroken en vervuiling zeewater in IsraëlAan zeewater heeft Israël geen gebrek: de Middellandse Zee aan de westzijde en de Golf van Eilat aan de zuidkant. Ze vor…
Israël-steden en streken: de Negev  cultuurlandschapIsraël-steden en streken: de Negev cultuurlandschapDe Negev is het grootste gebied van Israël. Vanwege het semi-aride en aride klimaat is het tevens het dunst bevolkte geb…
Geografie Israël: spoorlijn Eilat-Tel Aviv / Ramon AirportGeografie Israël: spoorlijn Eilat-Tel Aviv / Ramon AirportBegin oktober 2013 heeft het Israëlische kabinet goedkeuring gegeven voor de bouw van een peperdure spoorwegverbinding t…
Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersToerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Eilat Guide
  • Zev Vilnay - Israël (een moderne gids door het land van de Bijbel)
  • Interviews

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Eilat (Israël): stad aan de Rode Zee"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 02-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!