InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Hotel of B&B vinden in studentenstad Leuven, België

Hotel of B&B vinden in studentenstad Leuven, België

Hotel of B&B vinden in studentenstad Leuven, België De Vlaamse studentenstad Leuven staat bekend om haar gezellig en aangenaam karakter. De aanwezigheid van duizenden studenten geeft deze stad een frivool en tegelijk intellectuele bijklank. De hoofdstad van Vlaams-Brabant herbergt ook de hoofdzetel van de grootste bierbrouwer ter wereld AB-Inbev. Dit maakt dat er in Leuven een brede waaier aan hotelvoorzieningen beschikbaar is, gaande van bekende hotelketens tot youth hostels en B&B's. Waar kan je in Leuven de geschikte hotelkamer vinden? En wat is zoal het aanbod van hotels in de studenten- en bierstad Leuven?

Leuven: bekende studentenstad

Leuven is een gezellige stad in België die tevens de hoofdstad is van de provincie Vlaams-Brabant. Leuven is een intellectueel en universitair centrum doordat ze de befaamde Katholieke Universiteit van Leuven( KU Leuven) herbergt, een van de oudste en meest gerenommeerde universiteiten van Europa. Die universiteit bepaalt een groot deel van het economische en sociale leven van Leuven, door de aanwezigheid van duizenden studenten. Enkele van de meest bekende bezienswaardigheden zijn de indrukwekkende Universteitsbibliotheek op het Ladeuzeplein, het gotische stadhuis* op de Grote Markt en de gezellige cafeetjes op de bij studenten overbekende Oude Markt.

Zaken- en bierstad

Maar deze middelgrote stad van een kleine honderdduizend inwoners is ook een belangrijke zakenstad. De grootste bierbrouwerij ter wereld AB-Inbev heeft haar hoofdkwartier in Leuven. Deze bierbrouwerij - in de volksmond nog steeds bekend als "de Stella" - brengt onder meer de welbekende bieren Stella Artois en Jupiler op de markt. Voorts vind je in Leuven tal van innoverende ondernemingen zoals Option, ThromboGenics en TiGenix, en de Universitaire ziekenhuizen, waaronder de bekende afdelingen van Gasthuisberg en Pellenberg.

Hotels in Leuven

Naast studenten, professoren en zakenmensen lokt Leuven ook veel toeristen die het historische hart van de stad komen bewonderen, met als orgelpunt het sublieme stadhuis. Er zijn enkele bekende hotelketens in Leuven waar je een hotelkamer kan reserveren, zoals onder meer het Ibis Hotel in het centrum, het Novotel (dichtbij station en de brouwerij van AB-Inbev) en het Park Inn Radisson (dichtbij het station). Voorts zijn er tal van hotels met een originele toets die je vooral in het centrum (binnen de Ring rond Leuven) kan vinden, zoals bijvoorbeeld het Hotel Binnenhof of het Pentahotel. Een bijzondere tip als je op zoek bent naar originaliteit is het Martin's Klooster. Dit hotel is gevestigd in een klooster uit de 16de eeuw en ademt een authentieke sfeer uit. Tegelijkertijd is het hotel voorzien van alle moderne faciliteiten zoals WiFi, flatscreen-tv en dergelijke meer.

Budgethotels in Leuven

Doordat het sociaal-economische hart van de stad vooral rond studenten draait, zijn er vrij veel voorzieningen beschikbaar die rekening houden met een lager budget. Wie voor een kortere termijn in Leuven wil verblijven tegen een relatief lage prijs, kan kiezen voor een verblijf in een goedkoop maar degelijk hotel als het Ibis Budget (dichtbij het treinstation) of voor andere verblijfplaatsen voor een kleiner budget, zoals onder meer:
  • Leuven City hostel
  • Cube Hostel
  • Condo Gardens
  • Budgetflats Leuven
  • Getaway Aparthotel

Bed & Breakfast in Leuven

Voorts kan de reiziger ook kiezen voor een vrij ruim aanbod aan Bed & Breakfasthotels (B&B's), verblijven waar je een kamer met ontbijt kan reserveren. In Leuven en omgeving heb je de keuze uit een tiental B&B's zoals bijvoorbeeld:
  • B&B Park
  • Casa Bollicine Bed & Bistro
  • B&B Alizée
  • B&B Lavan
  • B&B Guesthouse Begijnhof

*Foto naast inleiding: 15e-eeuwse gotische stadhuis van Leuven

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HannekeV, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Leuven
  • http://www.booking.com/hotel/be/hetklooster.nl.html
  • http://www.leuven.be/ (bronnen geraadpleegd op 09/06/2016).

Reageer op het artikel "Hotel of B&B vinden in studentenstad Leuven, België"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Hotelvakanties vinden
Schrijf mee!