Steenwijk – vestingstad in Overijssel

Steenwijk – vestingstad in Overijssel Steenwijk is een plaats in Overijssel met circa 18.000 inwoners. Het is een pittoreske vestingstad. Interessante bezienswaardigheden voor toeristen zijn onder meer de ‘Grote of Sint-Clemenskerk’ en het ‘Kermis- en circusmuseum’. Steenwijk is de hoofdplaats van de gemeente Steenwijkerland. In Steenwijk verschijnt drie maal per week de regionale krant ‘de Opregte Steenwijker Courant'. Steenwijk is de geboorteplaats van de filosoof Leo Polak.

Geschiedenis van Steenwijk

In de middeleeuwen was Steenwijk de belangrijkste plaats van een behoorlijk groot gebied, waartoe delen behoorden van de latere provincies Drenthe, Overijssel en Friesland (Stellingwerf). Er zijn helaas niet buitengewoon veel schriftelijke bronnen overgebleven uit die bloeitijd van Steenwijk, aangezien de archieven van deze plaats in de loop der eeuwen onder meer door overstromingen en branden getroffen zijn. Op de plek waar later de Grote of Sint-Clemenskerk van Steenwijk gebouwd is, stond waarschijnlijk in de negende eeuw (en mogelijk zelfs nog eerder) een houten kerk. Deze kerk was eeuwenlang de 'moederkerk' van de streek rondom Steenwijk. Rond het jaar 1300 (de bronnen zijn het niet eens over het exacte jaartal) kreeg Steenwijk stadsrechten. Met name in de zestiende eeuw is Steenwijk veelvuldig getroffen door oorlogen. In 1523 werd de stad bijvoorbeeld overvallen door de plunderende troepen van Maarten van Rossum (waarbij grote branden werden gesticht) en in de periode 1572-1597 was Steenwijk vaak het strijdtoneel van de oorlog tussen de Spaanse legers en de Oranjegezinde opstandelingen.

Toeristische bezienswaardigheden

Steenwijk is een leuk stadje om te bezoeken voor toeristen die in deze omgeving verblijven. Het centrum van Steenwijk heeft een mooie uitstraling, mede door de vestingwerken, de parken en de historische gebouwen. Daarnaast heeft het centrum van dit stadje nog een behoorlijk winkelaanbod. Tot de toeristische bezienswaardigheden van Steenwijk behoort de Grote of Sint-Clemenskerk. De 15e eeuwse toren van deze kerk heeft een hoogte van 87 meter. Andere bezienswaardigheden zijn onder meer de 'Kleine of Onze-Lieve-Vrouwekerk', het Jugendstil-gebouw Rams Woerthe (bij het stadspark) en de Markt. Aan de Markt zit het stadsmuseum van Steenwijk. Voor gezinnen met kleine kinderen is het een tip om in Steenwijk naar het Kermis- en circusmuseum te gaan. Dit museum is in 1986 geopend door de beroemde circusdirecteur Toni Boltini, die ook veel materiaal aan dit museum ter beschikking stelde.

Algemene informatie over Steenwijk

Steenwijk ligt in een streek die men 'De Kop van Overijssel' noemt. De stad Steenwijk heeft circa 18.000 inwoners. Steenwijk is de hoofdplaats van de gemeente Steenwijkerland. Andere bekende plaatsen in deze gemeente zijn Giethoorn, Vollenhove, Steenwijkerwold en Oldemarkt. Het gemeentehuis van Steenwijkerland is gevestigd aan Vendelweg 1 te Steenwijk. Het college van burgemeester en wethouders zetelt in de prachtige villa Rams Woerthe bij het Steenwijkse stadspark. De VVV van Steenwijk bevindt zich aan de Oosterstraat 22-26 (in de Bruna). Steenwijk heeft een treinstation. Dit station ligt aan de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden. Het dialect dat in de gemeente Steenwijkerland wordt gesproken is het Stellingwerfs, een Nedersaksisch dialect dat onder meer ook in delen van Friesland en Drenthe wordt gesproken.

Opregte Steenwijker Courant

In Steenwijk verschijnt drie keer per week (op maandag, woensdag en vrijdag) een krant met de prachtige naam 'de Opregte Steenwijker Courant'. De uitgever van deze regionale krant is Uitgeverij Boom, wat onder meer ook de uitgever is van de Meppeler Courant. Aangezien Meppel en Steenwijk dicht bij elkaar liggen, komt de inhoud van het regionale nieuws in deze twee regionale kranten voor een belangrijk deel overeen. De Opregte Steenwijker Courant heeft in Steenwijk en omgeving een mooie, liefkozende bijnaam: 't olde wief.

Steenwijk Vestingstad en Dickens Kerst

In de binnenstad van Steenwijk worden regelmatig evenementen georganiseerd door de stichting Steenwijk Vestingstad. Tot deze evenementen behoort bijvoorbeeld de intocht van Sinterklaas. Het belangrijkste jaarlijkse evenement dat deze stichting organiseert is 'Dickens Kerst in Steenwijk', dit is een kerstmarkt die medio december plaatsvindt. De naam 'Dickens' verwijst natuurlijk naar de 19e eeuwse schrijver Charles Dickens, die onder meer bekend is van de novelle 'A Christmas Carol in Prose'.

Geboren in Steenwijk

Op 6 januari 1880 werd Leo Polak geboren in Steenwijk. Polak groeide uit tot een prominente vrijdenker. Hij was de voorzitter van de Nederlandse Atheïstenbond. Aan de universiteit van Leiden was hij buitengewoon hoogleraar in de combinatie wijsbegeerte en recht, later werd hij in Groningen hoogleraar in de wijsbegeerte. Vanwege zijn joodse afkomst werd Polak in het najaar van 1940 als hoogleraar op non-actief gesteld. Begin 1941 werd hij opgepakt (de reden daarvoor zou zijn dat hij in een brief de Duitsers 'de vijand' had genoemd). Later werd hij naar het concentratiekamp Sachsenhausen vervoerd, waar hij overleed op 9 november 1941. Als eerbetoon aan Polak is later de Leo Polak Scriptieprijs naar hem genoemd.

Steenwijk is onder meer ook de geboorteplaats van de bekende beeldhouwer Hildo Krop (1884-1970), van de befaamde AZ-spits Kees Kist en van Nerena Ruinemans (ex-Miss Nederland en ex-echtgenote van Michael Boogerd).
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.steenwijkvestingstad.nl/evenementen/
  • http://overijssel1880-1930.blogspot.nl/2010/08/gids-voor-steenwijk-en-omstreken-uit.html
  • http://www.steenwijkercourant.nl/
  • https://www.steenwijkerland.nl/Inwoners
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenwijk
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Leo_Polak
  • http://www.kermisencircusmuseum.nl/info/

Reageer op het artikel "Steenwijk – vestingstad in Overijssel"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 14-11-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!